הטרוריסט שפיצח את "ההסדרה"

יחיא סינואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

יחיא סינואר / צילום: רויטרס,  MOHAMMED SALEM
יחיא סינואר / צילום: רויטרס, MOHAMMED SALEM

יחיא סינואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, טרוריסט שנשפט על מעשי רצח רבים, חלקם באופן אישי חלקם כמפקד בזרוע הטרור של חמאס, ולאחר 22 שנות מאסר בכלא הישראלי - דווקא הוא מוליך את הקו של הסדרה מול ישראל ברצועת עזה. אותה הפסקת אש ארוכת טווח בתמורה להטבות כלכליות.

בתקופתו החלה קטאר להעביר עשרות מיליוני דולרים שרובם נועדו למשפחות נזקקות. טרוריסט עם דם על הידיים, הדוגל דווקא בהידברות ובהפסקת אש ארוכת טווח.

סינואר, יליד מחנה הפליטים בחאן יונס, בוגר האוניברסיטה האסלאמית בעזה, בית היוצר של כמה ממנהיגי חמאס. עם הקמת חמאס ב-1987, הצטרף לארגון והיה ממקימי הזרוע הצבאית שלו גדודי עז א-דין אל קסאם. ב-1989 נכלא ונידון לחמישה מאסרי עולם בין השאר בשל רצח פלסטינים חשודים בשת"פ עם ישראל, ומעורבות בחטיפה ורצח של שני חיילי צה"ל, אילן סעדון ואבי סספורטס.

מה הוביל לשינוי בגישה שלו? במהלך התקופה בכלא החל סינואר ללמוד עברית על בוריה, ויותר מכך - ללמוד את החברה הישראלית דרך קריאת עיתונים, האזנה לרדיו וצפייה ביומני החדשות. בראיון מהכלא בערוץ 2 ב-2007 דיבר על הצורך בהפסקת אש ארוכת טווח: "לא נכיר בישראל, אבל אנו מוכנים ללכת ל'הודנה' ארוכת טווח שתביא את האזור לתקופה של רגיעה ושל שגשוג - לפחות לתקופת הדור שלנו, ואולי גם לבא אחריו".

ב-2011 הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט, ונחשב לאסיר המשמעותי ביותר - זה שחמאס הבהיר כי בלעדי שחרורו לא תיחתם עסקה. הוא שב לפעילות בארגון מיד לאחר שחרורו, וב-2015 הכריזה עליו ארה"ב כטרוריסט בעקבות מידע שקיבלה על מעורבותו בפיגועים נגד אזרחים אמריקאים.

ב-2017 החליף את אסמאעיל הנייה בהנהגת הארגון ברצועה, והפך לאיש החזק בחמאס. הוא דאג ראשית לנסות ולאלף את הארגונים הסוררים ברצועה, כאשר איגד את כולם במפקדה משותפת, ומדי פעם ערך מבצעי מעצרים אצל הסוררים במיוחד, ומנגד איפשר להם הוצאת קיטור בירי ספורדי של רקטות לישראל.

בד בבד פתח במו"מ עקיף עם ישראל להקלות כלכליות ופרויקטים גדולים של התפלה, תחנות כוח, הקמת בית חולים סמוך למעבר ארז ועוד. הוא דרש כי חמאס ינהל את הפרויקטים עם גורמים בינלאומיים, ולא הרשות הפלסטינית שנחשבת מבחינה פורמלית לאחראית על הרצועה. התמורה, למעט באירועים בודדים, הייתה מניעת ירי רקטות מאסיבי והליכה על הסף שנועדו למנוע את הבאתה של ישראל לכדי תגובה חריפה.

בכך נראה כי בעשור האחרון למד סינואר היטב את הלכי הרוח בחברה הישראלית. הוא מיטיב לנצל זאת בשמירה על מינון של "התנגדות אלימה" לפי תורת חמאס, לצד המשך המו"מ על הקלות כלכליות ואזרחיות.