סורה חושך: "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" הוא סרט מביך

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" הוא סרט מביך וחסר נשמה, ובכך גורם לאימפריה האפלה לנצח

מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר / צילום: באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם
מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר / צילום: באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם

לשחק בנבואות זה לרוב רעיון גרוע מאוד, בטח כאשר הכול מתויק ומתויג און-ליין, מוכן לשליפה בכל רגע נתון.
ועדיין, אפשר להמר שלא משנה מה יהיו ההכנסות של "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", לימים ייזכר הסרט הסוגר את סאגת המותג המפורסם שהחלה ב-1977 כאחת מנקודות השפל של אולפן דיסני הדורסני, זה שהפך למפלצת הבולעת כל מה שעומד בדרכה ובכל יום שעובר רק גדלה יותר ויותר.

לאו דווקא בגלל שזהו הסרט הגרוע ביותר שיצא תחת ידיה בשנים האחרונות, אלא מכיוון שמה שאמור היה להיות פינאלה חגיגית שמתעלה אפילו על "הנוקמים: סוף משחק (גם הוא של דיסני, כמובן), הוכיח באופן סופי ומוחלט שהתאגיד הענק מובל אך ורק על-ידי פחד מבעלי המניות.

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" לא נכתב על-ידי תסריטאים, אלא על-ידי מנהלי סושיאל מדיה המשועבדים לטוקבקיסטים קולניים. זה לא באמת סרט, זה שירות למעריצים, והפאניקה מהפאנדום זועקת לשמיים.

אפשר להתווכח האם הסרט הקודם בטרילוגיה, "אחרוני הג'דיי", היה טוב או לא, אבל מה שבטוח הוא שהבמאי והתסריטאי ריאן ג'ונסון ("רצח כתוב היטב") ניסה מקום שונה, חדש ובעיקר בלתי צפוי.

הסרט ההוא, שיצא ב-2017, אומנם היה להיט, אבל גם העלה את חמתם של המעריצים, ששצפו וקצפו בכל פלטפורמה אפשרית, מזועזעים מהכיוון שאליו הטרילוגיה הוסטה - מקום שבו הכוח המפורסם של אבירי הג'דיי איננו בהכרח גנטי, וכל אחד, אפילו האדם הפשוט ביותר, יכול להיות גיבור, מפקיע את חשיבות שושלת סקייווקר מהעולם שליווה את התרבות שלנו כארבעה עשורים.

והנה הגיע "עלייתו של סקייווקר", שאותו ביים ג'יי.ג'יי אברמס (האיש שהתניע מחדש את המותג בהצלחה מרובה עם "הכוח מתעורר" ב-2015) ופשוט מחק כל זכר לסרט הקודם. חוץ מלאסוף את כל העותקים של "אחרוני הג'דיי" ולהעלות אותם באש, הוא עשה הכול.

זה זועק לשמיים בכל רגע ורגע בסרט הזה, שמתכופף לאחור בשביל טוויסטים עלילתיים משונים וקורס תחת התרפקות פתולוגית על מורשת הסרטים הקודמים, רק כדי להחזיר עטרה ליושנה.

זה היה נסלח, אם לפחות היה יוצא מזה סרט קוהרנטי או סוחף, אבל ב"עלייתו של סקייווקר" אין אפילו סצנת אקשן אחת מרהיבה שאפשר להכניס לקאנון, אין שום רגע שלא צפוי מקילומטרים, ואפילו בהקרנה המקדימה של הסרט, זו שהביאה עשרות מעריצים נלהבים, נשמעו קריאות אכזבה.

המאבק הסופי של ריי הצעירה וחבריה האמיצים באימפריית הרשע הדורסנית ומנהיגה קיילו רן, מאופיין בעיקר בדיאלוגים מביכים, עומס דמויות שאין להן פשר, חוסר היגיון נראטיבי והכי גרוע - מחסור חמור בנשמה.
זיכיון "מלחמת הכוכבים", שהצית את דמיונם של מיליונים מאז שנות ה-80, הפך במילניום החדש למוצר חיוור שמונע על-ידי ועדות ובנקאים, כך שלא משנה מה קרה בסוף על המסך, במציאות האימפריה האפלה היא זו שניצחה.

דירוג: 2 כוכבים