השמאי הממשלתי: התשואות על נדל"ן מניב מוסיפות לרדת

הבדיקה החצי שנתית של השמאי הממשלתי מעלה כי שיעור התשואה השנתית על משרדים מגיע כיום לממוצע של 7.1% - מדובר בשיעורי שפל מאז תחילת המדידה ב-2007

משרדים בגוש דן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
משרדים בגוש דן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

התשואות על נכסים מניבים ממשיכות לרדת. הבדיקה החצי שנתית של השמאי הממשלתי מעלה כי שיעור התשואה השנתית על משרדים מגיע כיום לממוצע של 7.1%, של שטחי מסחר ל-7% ושל תעשיה ולוגיסטיקה ל-7.2%. מדובר בשיעורי שפל של תשואות, מאז החלה המדידה ב-2007.

הסקירה החצי שנתית של השמאי הממשלתי, בודקת את השינויים בשיעורי התשואה מנכסים מניבים. אלה מוגדרים כיחס שבין ההכנסה השנתית שנובעת משטחים אלו לבין שוויים, תוך התייחסות למידת התפוסה של הנכסים. השמאי מפריד בסקירתו בין נכסי משרדים, נכסים מסחריים ונכסי תעשייה ולוגיסטיקה. שיעורי התשואה נקבעו על ידי עסקאות שכירות ומכירה שבוצעו בנכסים מניבים, ושיעורי היוון ששימשו בסיס להערכת נכסים, במסרת הדוחות הכספיים של פירמות שעוסקות בנדל"ן מניב. השמאי הממשלתי הסתמך על נתונים מ-600 נכסים שונים בכ-30 ערים בארץ.

תוצאות הסקירה מצביעות על כך, כי שיעורי התשואה בחציון הראשון של שנת 2019 ירדו ב-4% ביחס לחציון הקודם בנכסי משרדים ותעשיה ולוגיסטיקה, וב-3% בנכסים מסחריים. במונחים של עשור, הירידות בתשואות הגיעו ל-15.5% במשרדים, ל-18% במסחר ול-20% לתעסוקה וללוגיסטיקה.

לראשונה בדק השמאי הממשלתי גם את שיעורי התשואה הממוצעים במשרדים שהדיור הממשלתי שכר בהשווואה למשרדים שהושכרו בשוק החופשי בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע. כצפוי, התשואה הממוצעת על משרדים בערים הגדולות נמוכה מהממוצע הכלל ארצי, ומגיעה ל-6.6% בשנה. לעומת זאת הדיור הממשלתי שוכר שטחים לפי תשואה ממוצעת של 5.5%, מה שמשקף דמי שכירות נמוכים יותר שהוא משלם, ככל הנראה בגלל הביטחון של המשכירים באשר לזהות המשכירים, ולחוזים, שהם ארוכי טווח יותר מאשר שוכרים בדרך כלל.