סיכום 2019 | ניתוח

השנה הסוערת של שוק הקנאביס בישראל: הנסיקה, ההתרסקות ומה שצפוי בשלב הבא

2019 הייתה שנת הרפורמה, שהושקה באופן כושל, אבל כנראה תצליח לפתוח את המונופול על תחום הקנאביס, להפוך את השוק לפחות או יותר כלכלי ולהכין את החברות לתחרות העולמית • השנה הבאה תהיה כנראה זו שבה ייפתח פער בין חברות שבאמת יכולות להתבסס בתחום, לבין כאלה שאצלן הוא יישאר קוריוז

חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ/  צילום: רויטרס
חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ/ צילום: רויטרס

אם 2018 הייתה שנת ההיווצרות של תחום הקנאביס בבורסה בת"א, הרי ש-2019 הייתה שנת עלייתן המטאורית של החברות הפועלות בתחום, ואז קריסתן ההדרגתית. מעל 20 חברות שנוגעות בדרך זו או אחרת בתחום נסחרות היום בבורסה, רובן ככולן לאחר מיזוג פעילות פרטית לתוך שלד בורסאי. שוויין הכולל של חברות הסקטור עומד היום על כ-2 מיליארד שקל - וזאת לאחר שאיבדו למעלה ממחצית שוויין מהשיא שנקבע בתחילת השנה.

בראשיתה של 2019 משכו אליהן חברות הקנאביס סלבריטאים משלל תחומים (פוליטיקה, צבא, בידור, ספורט ועוד), הרבו בהודעות ובכנסים ובאופן כללי יצרו עניין רב בשוק. באותה תקופה, כל הודעה חיובית יכולה הייתה להקפיץ מניה בעשרות אחוזים. בהמשכה, עם ההבנה כי רוב ההבטחות הטמונות בתחום רחוקות מלהתממש, חלה דעיכה במניות החברות הללו וגם בתזזיתיות המאפיינת את התחום.

בתחילת השנה התחום התאפיין בכל קלישאות הבועה, כולל שיחות נלהבות במספרה ובארוחת השישי. בסוף השנה, רבים מהמשקיעים במניות הקנאביס מלקקים את הפצעים, ואפילו אינם יכולים להקהות את כאבם באיזה "ג'וינט", בגלל המחסור בסחורה.

בעולם האמיתי, שמחוץ לשוק ההון, 2019 הייתה שנת הרפורמה, שהושקה באופן כושל, אבל בסופו של דבר כנראה תצליח לפתוח את המונופול על תחום הקנאביס, להפוך את השוק לפחות-או-יותר כלכלי, ולהכין את החברות ברמת האיכות והתקינה, כך שתוכלנה להתחרות בעולם. 

השנה הבאה תהיה כנראה זו שבה ייפתח פער בין חברות שבאמת יכולות להתבסס בתחום, לבין כאלה שאצלן הוא יישאר ברמת הקוריוז. ואולי גם יגיע סוף סוף היצוא. מדוח שפרסמה היום חברת הייעוץ והמחקר דן אנד ברדסטריט עולה כי על פי הערכתה, הכנסות שוק הקנאביס המקומי ב-2019 עמדו על 300 מיליון שקל, מ-50 אלף מטופלים. על פי ההערכה, בניכוי עלויות השיווק והרווח לבתי המרקחת, חברות הקנאביס, מגדלים ומפעלים, רשמו הכנסות מצרפיות של 200-150 מיליון שקל ב-2019 לעומת הכנסות של כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה שקדמה לה.

לאחר הירידות החדות סקטור הקנאביס בת"א שווה כ-2 מיליארד שקל
 לאחר הירידות החדות סקטור הקנאביס בת"א שווה כ-2 מיליארד שקל

ינואר

שנת הקנאביס הרשמית של הבורסה בתל אביב נפתחה ב-27 בינואר, כאשר הממשלה אישרה באופן עקרוני יצוא קנאביס מישראל. היה ברור שהיצוא לא יתחיל מיד, אלא תידרש קביעה של תקנות יצוא, משימה שתדרוש את שיתוף הפעולה בין משרדי הבריאות, האוצר והחקלאות, המכס וגורמים נוספים. אולם ההערכה בינואר הייתה כי עד סוף 2019 יתרחש כבר יצוא. זה לא קרה בסופו של דבר, אך הציפיה גרמה לאופוריה במניות התחום.

אירועים נוספים בינואר: כניסת ברק רוזן לקנביט , גיוס של 50 מיליון דולר לחברת סאיקי הפרטית, הודעה על מיזוג בטר קנאביס לתוך וויטסמוק .

פברואר

על רקע ההבטחה, מניות חברות הקנאביס מטפסות ומגיעות לשיא. יעל פיגל, אשת המיליארדר גארי פיגל המושקע באינטרקיור , רוכשת מניות רבות של החברה וגורמת לנסיקת מניה זו שמושכת מעלה את כל התחום. כל פוליטיקאי ומובטל ממערכת הביטחון וצמרת המשק מחפש את המשרה הבאה שלו בסקטור התוסס.

אירועים נוספים בפברואר: עידו חג'ג' נכנס להשקעה ביוניבו .

מרץ

רגע לפני כניסתה לתוקף של אסדרת הקנאביס החדשה, חברות הקנאביס הוותיקות במירוץ להשגת כל האישורים, ובסופו של דבר כל החברות הוותיקות (מבין אלה שנסחרות בבורסה) עומדות בכך. משה פייגלין קורא בקמפיין הבחירות ללגליזציה של קנאביס, וגורר פוליטיקאים נוספים להתייחס בחיוב לנושא. לרגע נראה שאולי אפילו נראה כאן לגליזציה, או משהו קרוב לכך.

אירועים נוספים במרץ: שוד בחוות תיקון עולם בצפון הארץ; אי.בי.אי משיקה קרן קנאביס המתמקדת בחברות הנסחרות בבורסה הישראלית.

אפריל

רפורמת הקנאביס נכנסת לתוקף בלעדי, מעט מאוחר מן המתוכנן, ולקול מחאת חברות הקנאביס הוותיקות והמטופלים, שטוענות שהשוק לא מוכן למהלך. המחסור בעקבות הגבלת פעילות חוות תיקון עולם (הפרטית) על ידי משרד הבריאות והקושי במעבר של החברות האחרות ליצור אמיתי בתנאי הרפורמה החדשה, כבר מורגש היטב בשוק. בינתיים, מניות חברות הקנאביס עולות על רקע הגשת טיוטת תשקיף להנפקת החברה הבת של אינטרקיור, קנודוק, בנאסד"ק. קנביט מגייסת 31 מיליון שקל בבורסה, אחד מגיוסי ההון הציבוריים הראשונים לתחום.

אירועים נוספים: שיח  מודיעה על כוונתה להתמזג לשלד ביונד טיים; אהוד אולמרט נכנס להשקעה ולתפקיד יו"ר ביוניבו; יעל פיגל מפסיקה לקנות מניות אינטרקיור.

מאי

מניות חברות הקנאביס מתחילות לאבד גובה, במקביל למגמה דומה בעולם, וכן בשל חשש כי הקיפאון הפוליטי יוביל גם לעיכובים בהגעה ליצוא. בינתיים בשוק הישראלי המחסור בתרופה מחריף וכך גם הטענות נגד הרפורמה. החברות החדשות לא מצליחות להגיע לשוק. גם החברות הוותיקות שקיבלו אישורים לייצר ולמכור לפי הרפורמה החדשה, לא באמת מצליחות עדיין לייצר את המוצר בתנאים החדשים, ולא לחתום על הסכמי סחר בתנאים המקובלים עליהן מול רשתות הפארם. כך שעל המדפים נמצא רק מספר קטן של מוצרים, ושורת ההכנסות של חברות הקנאביס הוותיקות הציבוריות לא צומחת כמתוכנן.

אולם, הסנטימנט השלישי ממותן על ידי החדשות המעוררות של החודש, לכאורה: הגשת תשקיף להנפקת חברת BOL בקנדה.

BOL מכוונת לשווי של מיליארד דולר ומצהירה כי תהא חברת הקנאביס הגדולה בעולם. המשקיעים הקנדים כמעט ונחנקים כשהם רואים את הפער בין הציפיות של החברה לבין כושר היצור וההכנסות הנוכחיים.

אירועים נוספים במאי: הצעה של שר הבריאות יעקב ליצמן להקל על השגת מרשמים לקנאביס (טרם יצאה לפועל)

יוני

BOL נכשלת בהנפקה לפי שווי של מיליארד דולר וגם לפי שווי משונמך. כישלון ההנפקה מוביל ירידות חדות במניות הקנאביס בבורסה בתל אביב, במקביל למגמה דומה בחו"ל, שם קורסות מניות החברות הקנדיות והאמריקאיות לאחר שאלה לא הצליחו לעמוד בצפי ההכנסות ובהיקפי היצור החזויים. בארץ, המחסור בקנאביס נמשך והחברות, ותיקות כחדשות, לא מצליחות להגיע למדפים. לא ברור מתי המצב ישתנה.

אירועים נוספים ביוני: מוסדי ראשון בקנאביס - הכשרה משקיעה בחברת טוגדר ; אביב גפן מצטרף כפרזנטור לחברת אינטלקנה (טרם ראינו קמפיין).

יולי

למרות הירידות, מניות הקנאביס ממשיכות לרכז עניין וסחירות גבוהה. בשוק האמיתי המחסור נמשך. עתיד היצוא לא ברור.

אירועים נוספים: אורי יהודאי פורש מן ההשקעה בחברת הקנאביס הפרטית "שדה", אחרי שהתלונן באופן כללי על "פסטיבל מספרי הסיפורים" של תחום הקנאביס.

אוגוסט

המחסור מחמיר ומשרד הבריאות מאשר למגדלים להמשיך למכור לפי האסדרה הישנה, במחירי האסדרה הישנה. נמשכת מגמת ירידת מניות חברות הקנאביס בתל אביב, כיוון שלא ברור מתי והאם הן יצליחו לספק מוצרים לפי האסדרה החדשה. משרד הבריאות מצהיר כי יאפשר יצוא לחברות שיצליחו לעמוד בתנאי האסדרה החדשה בשוק המקומי, אך השוק לא אופטימי, כי לא ברור מתי החברות תוכלנה לעמוד בתנאי זה.

אירועים נוספים: נכשל מיזוג בטר קנאביס לחברת וויטסמוק.

ספטמבר

בית המשפט מחייב את צחי כהן למכור את פעילות תיקון עולם בישראל. קנביט זוכה במכרז. משרד הבריאות מתיר לתיקון עולם להחזיר את המוצרים למדפים, אך זה לא מספיק כדי להתגבר על המחסור.

משרד הבריאות משחרר לשוק מוצרים שהיו במחסני החברות לאחר בדיקת איכות בלבד (ללא צורך להוכיח עמידה בכל תקני היצור), במטרה להקל על המחסור. מספר חברות חדשות מסיימות את בניית המתקנים ומתחילות לגדל קנאביס לשלב הוולידציה. משרד הבריאות מכנה את חברות הקנאביס "קרטל" במטרה ללחוץ עליהן להביא את המוצרים שלהן לשוק בתנאי הסחר שדורשות רשתות הפארם, אותם רואים רוב המגדלים כמוגזמים.

אירועים נוספים: חברת קנאביס זרה, From the Earth, מודיעה על כוונתה להתמזג לשלד של קמן הנסחרת בתל אביב; פריצה לחווה של בטר וניסיון גניבה מתיקון עולם על ידי קרוב משפחה של המייסד (ערב המכירה לקנביט); פנינה רוזנבלום חושפת את חברת הקנאביס שהיא רוצה להנפיק בתל אביב, החברה הראשונה המתכננת הנפקה ולא מיזוג לשלד בורסאי.

אוקטובר

שוק בבלבול וחוסר ודאות: בעקבות עתירת מטופלי הקנאביס, בג"ץ דורש להחזיר את האסדרה הישנה. אולם, תקנות משרד הבריאות שכבר יושמו אינן מאפשרות זאת. בתוך כך, משרד הבריאות רומז כי היצוא מתקרב - אך רק עבור מי שיספק סחורה לשוק המקומי במחירים נמוכים. מספר חברות חדשות מתקדמות לשלב המסחרי: יוניבו מקבלת אישור למפעל, טוגדר עוברת את שלב הוולידציה.

אירועים נוספים: פנאקסיה  מקבלת אישור EU-GMP (התקן האירופאי) למפעל היצור שלה; שיח מוכרת ברווח החזקה קטנה שלה בחברת קנאביס בניו יורק.

נובמבר

ברבעון האחרון של השנה מצב מניות הקנאביס קשה (יחסית לשיא) אך יציב. המחסור בתפרחת נמשך. IMC מגייסת 15 מיליון דולר בקנדה לאחר מיזוג לשלד בורסאי שם, ומתחילה לפעול באירופה, שם היא מוכרת מוצרים שלא יצרה בישראל.

אירועים נוספים: קנאשור  ודרך לחיים מגיעות לשלב הוולידציה.

דצמבר

עם סיום השנה היצוא עדיין לא אושר, המחסור נמשך, החברות הישראליות לא הונפקו בחו"ל ומצב רפורמת הקנאביס הלא ברור, מעלה את השאלה אם יש בכלל שוק מקומי. בצד החדשות הטובות, מספר חברות שלא הייתה להן כלל פעילות לפני שנה, כבר קיבלו אישור לפעול בשוק. בתחילת החודש בג"ץ דרש מן החברות הוותיקות למכור קנאביס למטופלים במחירי הפסד והציע מחירון קנאביס זמני אשר אם יהפוך לקבוע, עלול לגרום לשוק הקנאביס בישראל להפוך ללא כדאי עבור כמה מן הגורמים בשרשרת הערך.

עוד אירועים: מספר חברות הוציאו דגימות קטנות של קנאביס לבדיקה במעבדות בחו"ל, כהכנה ליצוא.

ומה לגבי 2020?

בשנה הבאה אנחנו מעריכים כי נראה התקדמות לכיוון היצוא, גם ללא ממשלה חדשה, וכי החברות הפועלות לייצא תיתקלנה בקשיים לא פשוטים בשוקי היעד. כניסת החברות החדשות לשוק תצמצם את המחסור ותגדיל את כמות המטופלים הצורכים קנאביס דרך האסדרה החדשה, באופן שיוריד את הפוקוס ממאבק המטופלים הותיקים ברפורמה.

משרד הבריאות יפקח על המחירים, ואם הפיקוח יהיה חמור, הוא יכול לגרום לחלק מן הגורמים להתייאש ולהפסיק לפעול בישראל, או בכלל. ייתכן ונראה בבורסה בשנה הבאה את הדור הבא של החברות - אלו המציעות דרכי מתן ייחודיות של קנאביס או מוצרי קנאביס ייחודיים.