רה"מ נתניהו מבקש חסינות: "בדמוקרטיה רק העם מחליט. זה זמני, אתייצב בבית המשפט"

לאחר שמזה שלוש שנים טען רה"מ כי לא יפעל למהלך שיגונן עליו מפני העמדה לדין, נתניהו פנה היום לכנסת בבקשה לקבוע שלא יועמד לדין במהלך כהונת הכנסת הזו והבאה אחריה • ח"כ אביגדור ליברמן הודיע כי ישראל ביתנו תתנגד למהלך: "נצביע נגד חסינות לנתניהו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

נפל דבר בישראל: ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, הנאשם בשלושה כתבי אישום גדולים ומסובכים ואמור לעמוד לדין בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, פנה היום (ד') ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בבקשה שכנסת ישראל ה-22 ו/או זו הבאה אחריה, הכנסת ה-23, יעניקו לו חסינות מפני העמדה לדין פלילי. 

■ מסמך בקשת החסינות הרשמי של נתניהו מיו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין

"כאשר נשאלתי בערוץ 12 והשבתי 'מה פתאום', דייקתי בדבריי ואיני חוזר בי גם עכשיו. גם הערב אני חוזר ואומר 'מה פתאום' - לא קידמתי שום חוק, בכוונתי להתייצב בבית המשפט כדי לרסק את העלילות המופרכות נגדי" - כך אמר הערב ראש הממשלה נתניהו.

"חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מפני תפירת תיקים. החוק נועד להבטיח שהנבחרים יוכלו לשרת את העם לפי רצון העם ולא לפי רצון הפקידים. אמר זאת במדויק הנשיא ראובן ריבלין", המשיך נתניהו וציטט את הדברים שאמר ריבלין לפני שנים בנוגע לחשש מרדיפת הרשויות אחרי שרים פוטנציאליים.

"לצערי, זה מה שקורה במקרה שלי - תפירת תיקים, סחיטה באיומים של עדי מדינה, מבול של הדלפות מגמתיות, שטיפת מוח כדי להסית נגד ולעשות משפט שדה נגדי על-ידי הציבור. והכי מדהים - יש האשמה חדשנית נגדי: אני מואשם בקבלת סיקור חיובי". נתניהו אמר את הדברים תוך שהוא צוחק, והוסיף: "אל תצחקו, זה אמיתי".

לדבריו, "חלק מן העבירות מוחזק במחשכים תחת צווי איסור פרסום ותחת המשטרה, אך הדלפות מגמתיות זוכות לזרקורים של אור". נתניהו קרא להסיר את כל צווי איסור הפרסום הנוגעים לכל מי שחקר אותו: "כדי שאור השמש יידע את כל האמת ואת כל המניעים הנסתרים שעומדים מאחורי תפירת התיקים נגדי. ביקשתי שימוע גלוי, אין לי מה להסתיר". לדבריו, "הציבור רוצה את האמת".

נתניהו ציין כי יש עכשיו ניסיון לגרור את מערכת המשפט לפסול את ההתמודדות שלו. לדבריו, "בדמוקרטיה רק העם מחליט. מכל הסיבות הללו בכוונתי לפנות ליו"ר הכנסת בהתאם לסעיף 4 ג לחוק, כדי לממש את זכותי, את חובתי ואת שליחותי ולהמשיך לשרת את עם ישראל".

נתניהו ציין כי ליו"ר כחול לבן בני גנץ אין דבר להציע - "למעט פשיטת רגל בחברה שלו. הוא אומר שאני מתמודד רק בגלל התיקים התפורים. איזה אבסורד, אני מתמודד כי אני מקדיש את חיי. אבל יש אנשים שכן עברו עבירות חמורות, אך ניתנת להם חסינות לכל החיים. לדוגמה, בני גנץ לקח 50 מיליון שקל ללא מכרז על מוצר לא קיים ושלשל 4 מליון שקל לכיסו - ואפילו לא נחקר". נתניהו המשיך וטען כי גם יאיר לפיד לא נחקר בעוון תקציבי פרסום שהוענקו ל"ידיעות אחרונות" כאשר לפיד היה שר האוצר.

מזה שלוש שנים, מאז נפתחו החקירות הפליליות נגד נתניהו, הוא טען ללא הרף כי אין בתיקי הפליליים נגדו דבר, כי התיקים יקרסו במעמד השימוע, וכי הוא עצמו לא יפעל להוביל מהלך שיגונן עליו מפני העמדה לדין. אולם למרות כל הטיעונים הפוליטיים הללו, שהושמעו על-ידו באינספור נאומים והצהרות, נתניהו פנה היום כאמור לכנסת בבקשה שהוא לא יועמד לדין במהלך תקופת הכהונה של הכנסת הזו והבאה אחריה.

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן הגיב לדברי נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו וציין כי יתנגד לבקשת החסינות. "עכשיו ברור מעבר לכל ספק: כל מה שעניין ומעניין את נתניהו זאת החסינות", כך נכתב בפוסט. ממפלגתו של ליברמן נמסר כי "ישראל ביתנו תתמוך בהקמתן של כל הוועדות בכנסת, כולל ועדת הכנסת".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר הערב בתגובה: "'אלה הדברים אשר תעשו, דברו אמת איש את רעהו', כך נאמר בספר זכריה. זה הוא יום קשה למדינת ישראל ויום עצוב לי. לחמתי עבור המדינה, נכנסתי לפוליטיקה בכדי להיאבק על דרך, ואני רואה היום את המדינה מונהגת בידי אדם שמסיט אותנו לשוליים ומסכן את הבסיס האזרחי שכל אדם שווה בפני החוק. מעולם לא תיארתי לעצמי שנגיע ליום שראש ממשלת ישראל יימנע מלהתייצב בפני החוק והמשפט, ושלא יהיה אכפת לו ממדינת ישראל אלא אך ורק מגורלו האישי".

לדברי גנץ, "היום ברור על מה אנחנו נאבקים. נתניהו יודע שהוא אשם. מי שחושב שלא יהיה כלום כי אין כלום, לא מפחד לעמוד למשפט, ולכן או שתהיה פה ממשלת חסינות קיצונית, או שתהיה ממשלת אחדות ממלכתית או חסינות לפני הכול - או אזרחי ישראל לפני הכול. ממלכת נתניהו או מדינת ישראל. או שינצח האינטרס של נתניהו - או שינצחו האינטרסים הלאומיים.

"אסור להקטין את מה שראינו הערב לנגד עינינו. המהלך שקרה הערב אינו עניין טכני או פרוצדורה לזמן קצר, שניתן לעבור עליה לסדר היום. כחול לבן תפעל להקמת ועדת הכנסת על-מנת למנוע מתן חסינות לנאשם בפלילים. נתניהו חשוד ומואשם בלקיחת שוחד ואשם בגרירת מדינת ישראל כבני-ערובה של המאבק המשפטי שלו. הוא גרר אותנו שלוש פעמים בשנה למערכת בחירות שעולה מיליארדי שקלים".

ממפלגת העבודה נמסר בהתייחסות לבקשת החסינות של נתניהו כי "הכנסת היא לא עיר מקלט לחשודים בשוחד. נפעל להקמת ועדת כנסת כדי למנוע מתוכנית ההימלטות של נתניהו לצאת לפועל".

מצב חסר תקדים בהיסטוריה הפוליטית של ישראל

מדובר במצב חסר תקדים בהיסטוריה הפוליטית של ישראל. ראשי ממשלה קודמים שנחשדו בפלילים, התפטרו מתפקידם בשלבים מוקדמים יותר. יצחק רבין ז"ל התפטר מתפקיד ראש ממשלת מעבר אחרי שנחשף על-ידי העיתונאי דן מרגלית חשד לעבירה על הוראות הפיקוח על החזקת מטבע חוץ (על-ידי רעייתו של רבין, לאה רבין ז"ל). ממשלתו של רבין התפרקה עוד קודם לכן בשיאו של משבר קואליציוני, והתפטרותו של רבין הייתה כחודש לפני הבחירות של 1977.

גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הודיע כי יתפטר מתפקידו כראש ממשלה ויעמוד בפני החשדות נגדו, תוך שהוא מאפשר לקיים בחירות פנימיות במפלגת קדימה. אולמרט הודיע על החלטתו להתפטר כשנה לפני שהוחלט סופית להגיש נגדו כתב אישום. אולמרט הועמד לדין על נטילת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים במספר פרשיות, הורשע בחלק מן האישומים ואף ריצה עונש מאסר.

נתניהו חורג ממה שהיה מקובל עד כה ומעמיד את עצמו לבחירת הציבור בפעם השלישית תוך שנה, תוך שהוא ממשיך לטעון כי האישומים נגדו אינם רציניים ואינם מצדיקים ניהול משפט נגדו.

דיוני החסינות, והוויכוח סביב הקמת ועדת הכנסת כדי להתקדם עם הענקת או הסרת חסינותו, צפויים ככל הנראה לעמוד בלב הקמפיין הפוליטי. מסביבת נתניהו נשמעו בימים האחרונים הערכות כי נושא החסינות עשוי להוריד מן הליכוד מנדט אחד לפחות, אולם נתניהו אינו מתכוון לוותר. מבחינתו זה סביר שהוא יהיה ראש ממשלה מכהן ויזכה לחסינות. ואם לא כך, מבחינתו שייפתח נגדו משפט פלילי תוך כדי שהוא מנהל את המדינה. שרים ובכירים שהקיפו את נתניהו בשנים האחרונות, כמו משה כחלון או גלעד ארדן, הביעו הערכה שראש ממשלה תחת אישום שוחד לא יוכל להמשיך לכהן, אולם ייתכן כי המציאות תטפח על פניהם ועל פני הציבור הישראלי.

חוקי החסינות בישראל עד לפני כ-15 שנים אפשרו לכל חבר כנסת ו/או שר לטעון לחסינות, והחלטת ועדת הכנסת הייתה האם להסיר את החסינות. אולם החקיקה שונתה (עוד לפני כתב האישום נגד אולמרט), כך שהחסינות אינה מוענקת כברירת מחדל, וחבר הכנסת המעוניין לחסות תחת החסינות צריך ליזום בקשה לקבלת החסינות.

ייאמר כי הדיון בוועדת הכנסת בנושא החסינות הוא אומנם מעין-שיפוטי, אך חברי הכנסת יקבלו את החלטתם לפי השיוך הפוליטי. ניתן לצפות שלא יקום חבר כנסת מתוך בלוק ה-55 ויודיע כי יש לשלול מנתניהו את החסינות, וכך גם ההפך.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.