דאגה לאקלים תמורת גירוש מהגרים: "הירוקים" באוסטריה הצטרפו לראשונה לקואליציה

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האוסטרית שהמפלגה תהיה שותפה לשלטון, הפעם הראשונה שבה ממשלה שמרנית-ירוקה תכהן במדינה, וברחבי אירופה מסתכלים רבים על הברית הפוליטית שנרקמה בחודשים האחרונים מתוך ציפייה שהיא תשוכפל גם במדינות מערביות נוספות

ורנר קוגלר, ראש מפלגת ה"ירוקים" באוסטריה / צילום: Leonhard Foeger, רויטרס
ורנר קוגלר, ראש מפלגת ה"ירוקים" באוסטריה / צילום: Leonhard Foeger, רויטרס

"מה שאנחנו עושים פה היא עבודה חלוצית" - כך הצהיר אתמול (ש') מנהיג מפלגת "הירוקים" האוסטרית, ורנר קוגלר, בכינוס שבו אישר קונגרס המפלגה את הצטרפותה לממשלה שתוביל החל מהשבוע הקרוב את אוסטריה. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האוסטרית שהמפלגה תהיה שותפה לשלטון, הפעם הראשונה שבה ממשלה שמרנית-ירוקה תכהן במדינה, וברחבי אירופה מסתכלים רבים על הברית הפוליטית שנרקמה בחודשים האחרונים מתוך ציפייה שהיא תשוכפל גם במדינות מערביות נוספות.

"הירוקים" האוסטרים הם איחוד של כמה מפלגות ירוקות שקמו בשנות ה-80' באוסטריה, בהשראת "הירוקים" בגרמניה השכנה, על מצע של אלטרנטיבה למפלגות העם הוותיקות, עם דגש על דאגה לאיכות הסביבה, התנגדות לאנרגיה אטומית, שמירה על זכויות מיעוטים ועזרה למדינות העולם השלישי. בבחירות הקודמות באוסטריה ב-2017 הם כלל לא עברו את אחוז החסימה, אבל בבחירות האחרונות שהתקיימו בספטמבר 2019, זינקה התמיכה בהם ל-14%, על רקע הדאגה הגוברת באירופה משינויי האקלים ומהצורך להתמודד עם ההתחממות הגלובלית.

קוגלר, שהוביל אותם להישג המרשים, ניהל בחודשים האחרונים משא ומתן עם מנהיג המפלגה השמרנית שזכתה למירב הקולות בבחירות (37%), סבסטיאן קורץ, והשניים הודיעו בשבוע שעבר על גיבוש הסכם קואליציוני. למרות שאמר בכינוס המפלגה כי "לא השארנו את המצפון שלנו מחוץ לחדר הדיונים", רוב כלי התקשורת באוסטריה ציינו כי "הירוקים" הקריבו הרבה מהעמדות הליברליות שלהם בנושא זכויות אדם - כדי לקחת חלק בשלטון.

קורץ ניווט בשנים האחרונות את מפלגת העם האוסטרית למצע המתבסס על התנגדות להגירה לא-חוקית ולאיסלאם, והבטיח הורדת מסים משמעותית. לפיכך, ההסכם הקואליציוני שנחתם קובע למשל הקמת "מרכזי החזרה מהירים" למי שבקשות המקלט שלהם נדחית, לחזק את השמירה על גבולות אוסטריה, ולאסור על נערות עד גיל 14 לחבוש רעלה. "אנחנו רוצים שלנערות יהיה את החופש להחליט בעצמן", אמר קורץ בראיון לאחר פרסום ההסכם. הוא גם הבהיר כי וינה אינה מוכנה לקבל פליטים נערים מאיי יוון כצעד הומניטרי, ויצא נגד מי שמסייעים לחילוץ סירות פליטים בים התיכון, משום שהם "למעשה גורמים לעוד ועוד אנשים לסכן את חייהם ולנסות לחצות בסירה את הים לאירופה". "הירוקים" גם לא התנגדו לכונן באוסטריה מעצר מינהלי לתקופה מוגבלת כפי שדרשו השמרנים, וגם הסכימו כי במקרה של "משבר הגירה" כמו זה שקרה בקיץ 2015, תוכל מפלגת העם לפעול באופן עצמאי להתמודד אתו, שלא במסגרת הקואליציה.

החשש שהיה באוסטריה לפני ההצבעה - לפיו הפשרות האלו יגרמו לנציגי המפלגה להתנער מההסכם - התבדה. רוב עצום של 93% מהנציגים תמכו בהסכם, והוכיחו כי "הירוקים" מעוניינים לקחת חלק בשלטון, וקצו בעשורים שהעבירו באופוזיציה.

קוגלר הבטיח לקונגרס אתמול "לשלב דאגה לסביבה עם שגשוג כלכלי" וציין את פרק איכות הסביבה בהסכם הקואליציוני. זהו החלק הגדול ביותר בהסכם, גם אם הוא מעורפל בשלב זה. בין הצעדים המוחשיים ביותר היא הכוונה להטיל מס באוסטריה על פליטות פחמן דו-חמצני, כפי שכבר עשתה הממשלה הגרמנית החל מה-1 בינואר השנה. סוגייה נוספת, במיוחד על רקע הקרבות המלוכלכים של שני סבבי הבחירות האחרונים, היא שמירה על טוהר הבחירות ושקיפות במימון מפלגות.

"הירוקים" גם הסכימו לרפורמת המס שהחל קורץ בכהונה הקודמת, ושהוא מעוניין להשלים כעת, כשיכהן שוב כקאנצלר אוסטריה. קורץ מתכנן מתן הקלות מס למשפחות ממעמד הביניים, ביחד עם הגדלת קצבאות הילדים. "אנחנו מתכוונים להוריד את מס ההכנסה ולהגדיל את ההטבות למשפחות בעד 1,750 אירו בחודש", אמר בראיון לעיתון "אוסטריה".

מי שמסתכלים בעניין הרב ביותר על הנעשה באוסטריה הם הגרמנים. כמו באוסטריה בעבר, בימים אלה שולטת בגרמניה "ממשלה רחבה" של השמרנים והסוציאל-דמוקרטים, אך חוסר שביעות הרצון ממנה הולך וגובר. "הירוקים" הגרמנים הבהירו גם הם כי הם בשלים לקחת חלק בשלטון, וייתכן שהבשורה שיוצאת השבוע מאוסטריה תתגשם בעתיד הקרוב בגרמניה, ובמדינות נוספות.