מסלול עוקף סמוטריץ': הנהגים רותמים את רה"מ לשינוי רפורמת תעריפי המוניות

בסוף השבוע העלו נהגי המוניות הילוך במחאתם נגד שינוי התעריפים והפגינו מול ביתו של שר התחבורה, שמצידו טוען כי לא ייכנע • ראש הממשלה החליט לזמן דיון דחוף בנושא כדי לדון בטענות הנהגים

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לזמן דיון דחוף בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה והצוותים המקצועיים כדי לדון בטענותיהם של נהגי המוניות ביחס לרפורמה, שנכנסה לתוקף ביום רביעי האחרון. בסביבת ראש הממשלה מדגישים כי גם אם ראש הממשלה יהיה סבור כי יש להקפיא, לשנות או לבטל את הרפורמה - הוא יהיה זקוק להסכמת הגורמים המשפטיים.

השיטה החדשה שאותה מוביל משרד התחבורה, תגביר את השקיפות בחישוב מחירי הנסיעה, תייקר את הנסיעות בעיר, ותוזיל משמעותית את הנסיעות הבין-עירוניות, אלא שנהגי המוניות מתקוממים ולא מוכנים ליישר קו עם השיטה החדשה, וטוענים כי היא תוביל לקריסת הענף. בשבוע שעבר הם השביתו את השירות בנמל התעופה וקיימו שיירת מחאה של מכוניות ברחובות תל אביב.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות, השיטה החדשה חותכת 30% מרווחיהם של הנהגים בנסיעות בין-עירוניות, בעוד שתעריפי הנסיעה העירוניים יתייקרו רק ב-6%. לדבריו, אחרי שהתקין את שני המונים ברכבו כדי לבחון את המחיר החדש - הפערים היו אדירים: נסיעה מתל אביב לכפר יונה לפי המונה החדש תעמוד על 140 שקל, לעומת 188 שקל בשיטה הישנה.

מוניות
 מוניות

הכוח של הנהגים במרכז הליכוד

במשרד התחבורה טוענים כי לפני שנכנסו התעריפים לתוקף, התבצעו שימועים ולנהגי המוניות ניתנה זכות להשמיע את קולם. ביום שישי האחרון מחה קומץ נהגים מחוץ לביתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', והוא מעיד כי קיבל "מאות הודעות ואיומים מכוערים". למרות זאת, הדגיש סמוטריץ בסדרת ציוצים בטוויטר כי לא יזוז מעמדתו: "אני עושה סדר בענף שעד כה כולם חששו להתעסק איתו - כמו בענפים אחרים שחזקים במרכזי המפלגות ומהלכים אימים על פוליטיקאים".

בדבריו, מכוון סמוטריץ' לנהגי מוניות המתפקדים לליכוד, ולכך שלקולותיהם יש משמעות בפריימריס של המפלגה. גורמים בליכוד מעריכים כי למפלגה התפקדו כ-400 נהגי מוניות - לא מספר גדול במיוחד, אך בעל חשיבות לאור העובדה שהוא כולל דמויות משמעותיות דוגמת ראשי סניפים, חברי מרכז, ופוקדים שבכוחם לפקוד עשרות אנשים. לדברי גורם בליכוד, "נהגי המוניות הם קבוצת לחץ שקל לזכות בתמיכתה, בשל דרישותיה המצומצמות והממוקדות".

הנהגים מצידם מכוונים כעת ל"מסלול עוקף סמוטריץ'", באמצעות פנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלטענתם קשוב לזעקתם ומעורב ביישום הרפורמה - והיום מתברר כי הוא אכן מעורב בנושא ופועל בכדי להשפיע על הרפורמה. כבר היום קויימה פגישת גישור במשרד ראש הממשלה, שבה ישתתפו בין היתר סמוטריץ' ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה ל"גלובס", כי "מזכיר הממשלה ממשיך לפעול בנושא".

הפנייה לנתניהו מגיעה לאור דיון שקיים בשבוע שעבר מזכיר הממשלה, ושבו השתתפו נציגי משרד האוצר, המשפטים והתחבורה וכן נציגי ארגון נהגי המוניות. בסוף הדיון לא התקבלה הכרעה, ומזכיר הממשלה שיגר בקשה דחופה לשרי האוצר והתחבורה שבה הוא מפציר בהם לשקול מחדש את הדברים ולבחון את טענות הנהגים. בפנייתו, המליץ ברוורמן על קיום הליך גישור בו יהיו שותפים מומחים חיצוניים, ובמהלכו יישום הרפורמה יושהה.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, "התעריפים יצאו לדרך, אבל לא כפי שהבטיחו לנו. בנסיעה מתל אביב לירושלים עם המונה החדש, אנחנו משתכרים 100 שקל פחות. המשמעות של קיום הרפורמה היא שנהגי המוניות לא יוכלו לתת שירות. אנחנו לא אומרים שלא יעשו רפורמה - אבל עשו אותה כפי שהתחייבתם - רווח של 12.6% יותר בנסיעה בעיר, והפסד של 6.6% בנסיעה מחוץ לעיר. זו צריכה להיות הנוסחה".

יו"ר איגוד נהגי המוניות בר אור הציג דוגמה שממחישה לטענתו את הבעייתיות בשיטה החדשה: "מפני שהנסיעות מחושבות כעת לפי שילוב בין זמן ומרחק, בזמן נסיעה בעיר היתרון נמחק ומחיר הנסיעה נותר כמעט זהה. כך למשל, בנסיעה שביצע נהג בתל אביב, מארלוזורב ועד לתחנה המרכזית בעיר, בעת שהתנועה זורמת, המונה הישן קבע מחיר של 37.3 שקל, ואילו החדש 37.6 שקל - הפרש של 30 אגורות בלבד בתוך העיר".

לדברי משרד התחבורה, הדוגמאות של הנהגים אינן מדויקות שכן הן מצביעות על המחיר המרבי של הנסיעה, בעוד שבמקרים רבים התחנות הציעו לנוסעים מחירים נמוכים יותר.

אז כמה עולה נסיעה במונית?

לפי שיטת החישוב החדשה שמוביל משר התחבורה, מחיר הנסיעה במונית יחושב לפי מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, ותוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. כמו כן, יבוטל המחירון הקבוע ("מחיר פיקס"), ועלות הנסיעה תקבע אך ורק לפי חישוב המונה.

התעריף החדש מבוסס על תשלום ראשוני קבוע (10.5 שקל) וסכום קבוע לכל קילומטר ולכל דקת נסיעה - 1.7 שקל בתעריף יום; תוספת לתעריף לילה; ועוד תוספת לתעריף לילות בסופי שבוע.

החל מאמש, מבנה התעריפים החדש מחייב את כל נהגי המוניות שנדרשו לכייל את המונים שלהם בהתאם. המונים החדשים עצמם עדיין נמצאים בפיתוח, וצריכים לעבור אישור של מכון התקנים.