האם חיבור גשר ומפלגת העבודה הביא מצביעי ימין מסורתיים?

עמיר פרץ מתעקש שהחיבור עם אורלי לוי-אבקסיס משך מצביעי ימין מסורתיים. ספרנו פתקים • המשרוקית של גלובס

האם האיחוד בין העבודה וגשר הוכיח את עצמו בקלפי, או שמוטב לשתי המפלגות להתפצל? בראיון בקשת 12 התעקש יו"ר העבודה עמיר פרץ טען שהחיבור שיצר עם המפלגה של אורלי לוי-אבקסיס הגשים את מטרתו. "חלק מהמצביעים שלנו עזבו לכחול לבן, עזבו למפלגת מרצ", הוא הודה, "אבל הבאנו אוכלוסיות חדשות. בכל הערים שנחשבות תומכות ליכוד, כמו אשקלון, באר שבע, אשדוד ונוספות, העבודה-גשר קיבלה תמיכה הרבה יותר גדולה מאשר בפעם הקודמת".

האם לתיאוריית חילופי המצביעים החביבה על פרץ יש בסיס עובדתי? בחנו אותה לאור תוצאות הבחירות בחלוקה ליישובים:

באפריל, בהנהגת אבי גבאי, הצביעו לעבודה כ-190 אלף איש ואישה בכל הארץ, שהניבו לה שישה מנדטים. לגשר הצביעו כ-75 אלף, לא מספיק כדי לחצות את אחוז החסימה. בספטמבר קיבלה הרשימה המאוחדת כ-215 אלף קולות - 50 אלף פחות.

האם המגמה הייתה הפוכה בערים "ליכודיות"? בדקנו את השינוי ב-50 יישובים גדולים, החל ב-5,000 מצביעים, שלפחות 30% מהמצביעים בהם בחרו ליכוד. באפריל הייתה התוצאה שם כמעט 45 אלף קולות לעבודה וכ-30 אלף לגשר - סה"כ 75,486 קולות. בספטמבר ניתנו לאיחוד העבודה-גשר 66,614 קולות - 12% פחות.

המגמה נשמרת גם אם נתמקד במעוזי הליכוד המובהקים ביותר. ב-22 ערים שבהן התמיכה בליכוד הייתה 40% ומעלה, הריצה המשותפת לוותה בירידה של 1,845 קולות; בשש הערים שבהן רוב המצביעים שמו מחל בקלפי, הירידה עמדה על 388 קולות.

מה קרה בערים שפרץ הביא כדוגמה לטענתו? באשקלון ובאשדוד הגדיל האיחוד את התמיכה בעבודה ובגשר ב-3% וב-2% בהתאמה; בבאר שבע הוא דווקא הוריד אותה מ-4,376 קולות באפריל ל-4,169 קולות בספטמבר. במגרש הביתי של פרץ, שדרות, התמיכה בעבודה-גשר גברה מאוד, מ-651 ל-1,073 קולות. במגרש הביתי של לוי-אבקסיס, בית שאן, המגמה הייתה הפוכה; מ-821 קולות, שרובם ניתנו לגשר, ל-403 קולות בלבד.

בשורה התחתונה: דברי פרץ לא נכונים. הריצה המשותפת של העבודה וגשר בספטמבר 2019 משכה פחות קולות במעוזי הליכוד מהריצה בנפרד באפריל.

השלם לא גדול מסכום חלקי
 השלם לא גדול מסכום חלקי

● תחקיר: ארן רונדל