החל הנישוב השני בלוויתן, שבסופו האסדה תתחיל לפעול באופן מלא

בשעות לפנות הבוקר נפתחה באר הגז שנותרה סגורה בשבוע שעבר, וכעת מתבצע הליך דחיקת החנקן בצינור הגז

מאגר לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
מאגר לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

הבוקר (ב') החל הנישוב השני באסדת הגז לוויתן, שבסופו היא תחל לפעול באופן מלא. בשעות לפנות הבוקר נפתחה באר הגז שנותרה סגורה בשבוע שעבר, וכעת מתבצע הליך דחיקת החנקן בצינור הגז. לפי נתוני צוות המשרד שעל האסדה, החל מהשעה 13:00 בקירוב, יתחילו להיפלט גם פחמימנים, ובכללם בנזן, כשבמסגרת הנישוב, עשויים להיפלט עד 24 טון של חומרים אורגניים נדיפים ועוד 76 ק"ג בנזן. לפי נתוני השירות המטאורולוגי, בשעות הבוקר נושבת רוח דרום מזרחית לאורך החוף, אשר מסיעה את המזהמים מהאסדה לכיוון צפון-מערב, מעל הים.

נכון לשעה זו, המשרד להגנת הסביבה מדווח כי ריכוזי הבנזן הנמדדים בתחנות הניטור דומים לריכוזי הרגע שנמדדו בשבועות האחרונים, וכי אין כל חריגה. המשרד לאיכות הסביבה מדגיש כי אין שום צורך בהיערכות מיוחדת מצד התושבים באזור, כשההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה עשויה להיות מזערית. משכך, "אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים ולפי חוות הדעת של כל המומחים לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב".

ואולם, בשעה זו מפגינים תושבי חוף הכרמל מול משרדי חברת נובל אנרג'י בהרצליה, לאחר שבשבוע שעבר הפגינו אלפים בתל אביב לאחר שעמותת 'שומרי הבית' המליצה לתושבי חוף הכרמל לנקוט במשנה זהירות ולשקול להתפנות מביתם בעת הנישוב. זאת, מפני שלטענת התושבים, אין שקיפות מצד נובל אנרג'י באשר לתהליכים המתבצעים באסדת ללוויתן. בטענה זו מתייחסים התושבים למקרה שאירע בשבוע שעבר; למרות ההערכות הראשונות לפליטת עשרות טונות של מזהמים על פני מספר שעות, ביום הנישוב הקודם, נפלטו מזהמים רק במשך כ- 20 דקות, במקום משך 2-3 שעות כמתוכנן, כאשר רק 5% מהבנזן שהיה אמור להיפלט לאוויר - אכן נפלט, וכ-15%-20% מהמתאן והתרכובות האורגניות הנדיפות.

אסדת לויתן הפגנה לקראת נישוב שני / צילום: מארק קולטון
 אסדת לויתן הפגנה לקראת נישוב שני / צילום: מארק קולטון

יום למחרת, טוענת עמותת שומרי הבית כי מצלמת הגזים הטרמית שברשותה תיעדה פליטות חריגות שעלו מן האסדה, ולדברי חברי העמותה עולה הרושם כי מרבית הזיהום נפלט יום למחרת הנישוב. הרוח נשאה את הזיהום לכיוון הים, ובתחנות הניטור לא נרשמה חריגה. הצילומים הועברו למשרד להגנת הסביבה, אך עד היום - כשבוע לאחר מכן - המשרד עדיין בודק את הדברים ולא מספק תשובות באשר לתקרית. לדברי נובל אנרג'י, "לא התרחשה פעילות באסדה שתואמת לטענות".

אמש, פנתה עמותת שומרי הבית למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, ודרשה ממנו להציב פקחים פקחים מטעמו על אסדת לוויתן עוד בטרם יחל מועד הנישוב השני, וכי פקחים אלה יישארו על האסדה תקופה בת 48 שעות לאחרי מועד הסיום המוצהר וימשיכו בפעולות הניטור והאכיפה שלהם, ובפרט באם רמת הפליטות מהאסדה במועד סיום הנישוב המוצהר תהיה שוב קטנה באופן משמעותי מכפי שהעריכה נובל אנרג'י. זאת, כאשר הפליטות החריגות לכאורה אותן טוענת העמותה שתיעדה, התבצעו יום לאחר הנישוב, שעה שבה לא היו במקום פקחים של המשרד להגנת הסביבה.

אין החלטה בעתירת המועצות האזוריות וארגוני הסביבה

אמש (א') נדונה בבית המשפט בירושלים עתירת המועצות האזוריות וארגוני הסביבה, באשר לאמצעי הניטור של המזהמים הנפלטים מאסדת לוויתן. נכון לשעה זו, אין החלטה בתיק והיא תמסר בהמשך בכתב. במסגרת העתירה נדון הליך הניטור של אסדת לוויתן; המשרד להגנת הסביבה מסתמך על נתוני ניטור מזהמים אותם מציגה נובל אנרג'י באמצעות הכלים שברשותה, ועל האסדה אין אמצעים לניטור רציף של המזהמים הנפלטים. במסגרת הדיון, שופט בית המשפט המחוזי אלי אברבנל ביקש מהמשרד להגנת הסביבה להשיב מה תהיה העלות הכלכלית של הצבת ניטור רציף על גבי האסדה, זאת במטרה לבחון חיוב של מפעילת האסדה, חברת נובל אנרג'י, להרחיב את מערך הניטור. כיום, לפי האישור שניתן לנובל אנרג'י על ידי המשרד להגנת הסביה, לא מתקיים ניטור רציף על האסדה אלא דיגום - בדיקה שמתבצעת אחת לחודשיים בארובת האסדה ואחת לשבועיים באסדה.

השופט אברבנל הביע תמיהה על כך שהחברה המפעילה את האסדה היא זו שמנטרת, ובוחרת את החברה החיצונית המשמשת לניטורה. "אם החברה הזו תהיה קפדנית מדי ותפריע לה בעבודה, פונים למישהו אחר. לוקחים מבקר פנים חדש. זה לא ניגוד עניינים?", אמר השופט. ארגוני הסביבה והמועצות מביעים חשש כי לא ניתן יהיה לדעת מה פליטת המזהמים האמיתית מן האסדה בימי השגרה, שכן בניגוד להיום - אמצעי הניטור הרציף היחיד מצוי בחוף, והמשרד להגנת הסביבה לא באמת יכול לבצע בדיקות פתע על האסדה - שכן שהיא ממוקמת בעומק הים ובכדי לפקוד אותה, נדרשים אמצעי תחבורה ימיים או מסוק.