"שומרי הבית" עתרו לבג"ץ נגד הסכם הפשרה של חברת החשמל עם חברות הגז המצריות

במסגרת הסכם הפשרה הבטיחו חברות הגז במצרים לשלם לחברת החשמל 500 מיליון דולר על פני 8 שנים, בתמורה לוויתור מצדה על החלטת מוסד הבוררות הבינלאומי ICC, שפסק לטובתה 1.76 מיליארד דולר • "שומרי הבית": "שיעור החזר החוב המוצע הוא עלוב במיוחד"

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

עמותת "שומרי הבית" עתרה הבוקר (ד') לבג"ץ נגד החלטת רשות החשמל לאשר את הסכם הפשרה של חברת החשמל עם חברות הגז מצריות. במסגרת העתירה מבקשת "שומרי הבית" הוצאת צו ביניים שיקפיא את ביצוע הסכם הפשרה שאושר על-ידי רשות החשמל ב-12 בדצמבר.

במסגרת הסכם הפשרה הבטיחו חברות הגז הממשלתיות במצרים לשלם לחברת החשמל 500 מיליון דולר על פני 8 שנים, בתמורה לוויתור מצד חברת החשמל על החלטת מוסד הבוררות הבינלאומי ICC, שפסק לטובתה 1.76 מיליארד דולר והפרשי ריבית והוצאות בסכום נוסף של כ-600 מיליון דולר.

להערכת רשות החשמל, הסכם הפשרה מגלם "תספורת" של 85% על החוב הפסוק, אך לטענת חברת החשמל, כל הניסיונות לפעול בדרכים אחרות לגביית החוב נכשלו, וכל המומחים אליהם פנתה חברת החשמל סברו כי מדובר בהישג. תשלום ראשון בסך כ-100 מיליון דולר הועבר לחברת החשמל זמן קצר לאחר אישור הסכם הפשרה.

בעתירה, שהוגשה בשם העמותה על-ידי עו"ד גלעד ברנע, נטען בין היתר כי חברת החשמל מסתירה מסמכים מהותיים רבים ובהם פרוטוקולי הדיונים בדירקטוריון שעסקו בהסכם הפשרה, פסק הדין בבוררות ומכתב שנשלח אליה במרץ 2019 על-ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות, עו"ד יעקב קוינט, שבו הוא הביע הסתייגויות מעיקרי ההסכם.

בנוסף, עו"ד ברנע מציג השוואה להליכים דומים שניהלו נגד ממשלת מצרים חברת EMG וחברת UFG. כמו כן, העותרים מציגים חוות-דעת של משרד עורכי דין ירדני, הקובע כי חברת החשמל יכלה לעקל נכסים בירדן הקשורים לחברות הגז המצריות.

העתירה חושפת שורת כשלים משפטיים חמורים בהחלטת רשות החשמל ובהחלטות דירקטוריון חברת החשמל. יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר כי "הסכם הפשרה האמור מקפח את צרכני חברת החשמל בישראל - כל אחת ואחד מאיתנו - ומפצה אותם בכ-15% בלבד מסכום החוב העדכני (כ-2.4 מיליארד דולר). במסגרת השימוע בנושא הראינו לרשות החשמל השוואה בינלאומית רלוונטית, גאוגרפית ונושאית, המוכיחה כי שיעור החזר החוב המוצע הוא עלוב במיוחד. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט העליון יבחן את העניין באופן יסודי, מעמיק וקפדני כמתחייב".