הוועדה המחוזית חיפה אישרה הגדלה של הציפוף בבאקה אל-גרבייה

הוועדה אישרה תוכנית על שטח של לתוספת של כ-6,000 יחידות דיור ביישוב, וכן שטחי ציבור ושטחי ספורט ונופש

הכניסה לבאקה אל-גרבייה / צילום: ויקיפדיה
הכניסה לבאקה אל-גרבייה / צילום: ויקיפדיה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה השבוע תוכנית להגדלת אחוזי בנייה למגורים ושטחי ציבור בבאקה אל-גרבייה. מדובר בסה"כ בתוספת של כ-6,000 יחידות דיור לכלל היישוב. התוכנית, אותה יזמה עיריית באקה אל-גרביה, חלה בשטח הכולל כ-4,500 דונם, וכוללת את כל תחום השטח המאושר בתוכניות למגורים בבאקה אל-גרבייה.

כחלק מהתוכנית תוגדל הצפיפות של יחידות הדיור ביישוב מ-6 יחידות דיור לדונם כיום, ל-8 יחידות דיור לדונם נטו. בנוסף התוכנית מגדילה את זכויות הבניה בכל אזור המגורים המאושר מ-65% כפי שמאושר כיום ל-160. התוכנית אף מאפשרת להגדיל את אחוזי הבנייה בשטחי ציבור מאושרים בתוכניות ל-200%, בכדי לאפשר ניצול מיטבי של השטחים המיועדים למבנים ומוסדות ציבור. התוכנית כוללת זכויות בנייה ליעודי ספורט ונופש.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שטח היישוב באקה אל-גרבייה הוא 9,000 דונם וגרים בו 28 אלף איש. הצפיפות היא 3,104 תושבים לקמ"ר (לשם השוואה, בת"א מצטופפים 8,352 תושבים לקמ"ר, ובסביון 999 תושבים לקמ"ר). מבחינת הדירוג החברתי, באקה אל-גרבייה מדורגת באשכול ה-3 מתוך 10. רוב תושבי היישוב עובדים בערים הסמוכות, משום שבתוך העיר אין כמעט מקומות תעסוקה.

חלק גדול מהבנייה בעיר היא על אדמות חקלאיות וללא היתר, כשהאכיפה בענייני עבירות בנייה היא דלה. לבלאגן בתחום התכנון המתארי יש משמעות ברורה על חיי היומיום: חלק גדול מהמבנים בעיר מחוברים באופן פיראטי לתשתיות חשמל, מים וביוב, אין דרכים מסודרות ולחלק מהבתים אין אפילו דרכי גישה. לתוכנית שאושרה השבוע חשיבות תכנונית וציבורית ותרומה לפיתוח העיר ולהגדלת הצפיפות בה. בהודעת מינהל התכנון צוין כי מדובר במהלך שיאפשר את חידוש מרכז העיר לטובת תושבי המקום וייתן מענה תכנוני למצוקת הדיור במקום.