נחתמה עסקת אקסלנס-אלומות; אבנר חדד מקסם: "שואפים להגיע ל–20% משוק הקרנות הפסיביות והמסורתיות"

במקביל חברת ניהול התיקים של אקסלנס תקלוט לתוכה את התיקים של בית ההשקעות שבשליטת הקיבוצים • מנכ"ל קסם: "מצאתי מוכר שמבין שהשוק יתרכז בכמה שחקנים גדולים, ושאין ממש תוחלת לשחקן קטן"

אבנר חדד, מנכ"ל קסם קרנות ו-ETF מבית אקסלנס / צילום: שמעון מלול
אבנר חדד, מנכ"ל קסם קרנות ו-ETF מבית אקסלנס / צילום: שמעון מלול

כשנתיים לאחר שחברת תעודות הסל קסם, שאותה מוביל אבנר חדד, בלעה לתוכה את החברה האחות אקסלנס קרנות נאמנות, היא חתמה בסוף השבוע שעבר על עסקה לרכישת פעילות קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אלומות. בנוסף, חברת ניהול התיקים של אקסלנס תקלוט לתוכה את התיקים המנוהלים של בית ההשקעות שבשליטת הקיבוצים, שיפסיק לפעול בתחום ניהול כספי ציבור. השלמת העסקה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים. היקף העסקה מוערך בכ-30-35 מיליון שקל, כשהגוף המוכר הוא חברת ב.ט.ח של הקיבוצים (שמחזיקים גם בביטוח חקלאי).

אלומות, שבניהול המנכ"ל קובי נימקובסקי והיו"ר קובי נבון, מוכר לאקסלנס, שבניהולה של חנה הולנדר, נכסים בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל, מהם סך של 2.5 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות של הבית, 1.3 מיליארד שקל בקרנות נאמנות בהוסטינג ועוד כמיליארד שקל בתיקים מנוהלים.

אקסלנס מקבוצת הפניקס מנהל כיום נכסים בהיקף של כ-51.4 מיליארד שקל, כשבבית ההשקעות מציינים כי "לאחר הרכישה בית ההשקעות ינהל נכסים בהיקף של כ-56 מיליארד שקל". נכון לסוף 2019 קסם מחזיקה בנתח של 12.3% משוק קרנות הנאמנות עם 43 מיליארד שקל נכסי קרנות מנוהלים. עתה קסם מקבלת לידיה נתחי שוק של 0.7% בקרנות של אלומות ועוד 0.4% בקרנות שמקבלות שירותי הוסטינג באלומות. עם השלמת העסקה קסם תחזיק בנתח של 13% משוק הקרנות הכולל ובנתח של 14.3% משוק הקרנות המסורתיות, המחקות והסל (ללא הכספיות).

אבנר חדד, מנכ"ל קסם, שהפכה לחברת הקרנות של אקסלנס, הסביר היום, בתשובה לשאלה על תרומתה העתידית של אלומות, כי "כבר כשקסם נכנסה לעולם הקרנות המנהלות היא הצהירה כי היא עושה זאת על מנת להיות המובילה גם בשוק, לא רק בערכים אלא גם בגודל הנכס. העסקה עם אלומות היא חלק מאותה אסטרטגיה שקבענו לעצמנו".

יש עוד רכישות על הפרק?

"מבחינתנו כל רכישה היא פלטפורמה להתרחבות עתידית. אנו כן מתכוונים לממש את האסטרטגיה ולהיות שחקן מוביל ומשפיע בתעשיית הקרנות המנוהלות".

מה היעד שלך בנתח שוק מבחינת הקרנות המנוהלות?

"אנו שואפים להגיע לנתח של 20% משוק הקרנות הפסיביות והאקטיביות בנטרול הקרנות הכספיות (כלומר, משוק הקרנות הפסיביות והמסורתיות, ר' ש')".

מה מצאת באלומות?

"מצאתי מוכר שמבין שבישראל כמו בעולם השוק יתרכז בכמה שחקנים גדולים, ושאין ממש תוחלת לשחקן קטן. אנו חיים בשוק שבו יש המון שחקנים של קרנות נאמנות והכסף זורם ברובו לשחקנים הגדולים, בגלל יתרון לגודל".

תיכנסו לפעילות ההוסטינג ותרחיבו אותה?

"למעשה כבר עם רכישת אלומות אנו בהוסטינג. אנו גם מתפעלים קרנות בעצמנו לעצמנו ואנו היחידים שעושים זאת כך שיש לנו יתרון מובנה בתחום זה. אין לנו שום סיבה לשמוט את היתרון הזה. לגבי הרחבת ההוסטינג - נדון ונראה בהמשך, אך אנו כבר שם".

קסם הייתה בעבר הכי גדולה בשוק תעודות הסל, והיום היא מובילה בשוק קרנות הסל, ואילו אקסלנס קרנות איבדה המון גובה לאורך השנים בקרנות המסורתיות עד שנרכשה על ידי קסם. מתי יבוא שינוי כיוון בקרנות המסורתיות?

"הקרנות המסורתיות נמצאות בקסם כבר כשנתיים וכבר רואים שינוי משמעותי בהן. השנה גייסנו סכום חיובי של יותר מחצי מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, לאחר שנים של פדיונות במיליארדי שקלים. אנו בכיוון הטוב".

כאמור, חברת ניהול התיקים של אקסלנס, בניהול בני כהן, תקלוט את תיקי אלומות, שהיקפם כמיליארד שקל. באתר אקסלנס מציינים כי החברה מנהלת תיקים בהיקף 10 מיליארד שקל (חלק מנכסי התיקים מנוהלים בקרנות של הבית).

מבחינת הפניקס, שבניהול אייל בן סימון, הרכישה מהווה סממן לכיוון בו הבעלים החדשים של קבוצת הביטוח ירצו לפעול - צמיחה ניכרת בפעילות, גם דרך רכישת פעילויות. כבר בימים אלה הפניקס מקדמת את רכישת פעילות הגמל והפנסיה של בית ההשקעות הלמן אלדובי. קבוצת הפניקס נמצאת בשליטת הקרנות הזרות סנטברידג' וגלאטין פוינט, שרכשו אשתקד את ההחזקות מידי קבוצת דלק.

חנה הולנדר, מנכ"לית אקסלנס, מסרה עם ההודעה על העסקה, כי "רכישת הנכסים הינה פועל יוצא של אסטרטגיית הצמיחה של בית ההשקעות להרחבת פעילותו בתחום ניהול הכסף באמצעות גידול אורגני בנכסים והמשך צמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות".