עורכי דין | בלעדי

סקר השכר של עורכי הדין: אלה הפערים בשכר בין הפירמות הגדולות למשרדים הקטנים

לפי חלקו השני של סקר השכר של חברת ההשמה "קודקס", ככל שהמשרד גדול יותר - השכר הממוצע גבוה יותר • עוד עולה כי שכרם הממוצע של עורכי דין המועסקים כיועצים משפטיים בחברות דומה לשכר במשרדים הבינוניים

טקס הסמכת עורכי דין בבנייני האומה בירושלים / צילום: רפי קוץ
טקס הסמכת עורכי דין בבנייני האומה בירושלים / צילום: רפי קוץ

בשנה האחרונה, שנת 2019, היו רשומים בישראל 67,291 עורכי דין. שוק עריכת הדין הוא אומנם ענק, אבל גם מאוד מגוון ויש שונות רבה בין המשרדים השונים. חלק מעורכי הדין שייכים לשכבת "העסקים הקטנים" - מנהלים משרד קטן עם מזכיר/ה ומעסיקים עורכי דין בודדים. לעומת זאת, ישנן פירמות עורכי דין ענקיות - שרובן ממוקמות במרכז הארץ - שמעסיקות מאות עובדים, ונותנות שירותים משפטיים במגוון רחב של תחומים. 

סקר השכר לשנת 2019 של חברת ההשמה "קודקס", המתמחה בתחום המשפטים, מעלה כי לגודל המשרד שבו עובד עורך דין שכיר יכולה להיות השפעה רבה על השכר שהוא מקבל. לפי הסקר שמתפרסם ב"גלובס" בבלעדיות, קיימת קורלציה בין גודל הפירמה לבין השכר שמרוויחים עורכי הדין השכירים. ככל שהמשרד גדול יותר, השכר גבוה יותר לעורך דין בעל אותו ותק, כאשר הפער בין שכר של עורך דין בפירמת ענק (שמעסיקה מעל 150 עורכי דין) למשרד קטן (שמעסיק עד 9 עובדים) מגיע לכ-50%. הפערים מצטמצמים ככל שקטן הפער בין גודל המשרדים.

חלקו הראשון של הסקר: פערי השכר - עורכות דין עם אותו ותק ואותו היקף משרה עדיין משתכרות 30% פחות מעורכי דין

השכר הממוצע של עורך דין מתחיל שמועסק באחת מפירמות הענק בארץ הוא 13,342 שקל ברוטו לחודש, והוא גבוה ב-4,580 שקל משכרו הממוצע של עו"ד מתחיל שמועסק במשרד קטן, שבו מועסקים עד 9 עורכי דין. מדובר בפער של כ-51%. 

שכר עורכי דין באלפי שקלים לפי ותק וסוג מעסיק בשנת 2019
 שכר עורכי דין באלפי שקלים לפי ותק וסוג מעסיק בשנת 2019

בשנת 2019, עמד שכרו הממוצע של עו"ד מתחיל שמועסק במשרד שבו מועסקים בין 70 ל-149 עורכי דין,  על 12,450 שקל ברוטו לחודש. שכרו הממוצע של עו"ד מתחיל במשרד שמעסיק בין 40 ל-69 עורכי דין, עמד על 11,452 שקל ברוטו בממוצע לחודש; ואילו עו"ד מתחיל שעובד במשרד בינוני-קטן, שבו מועסקים בין 10 ל-39 עורכי דין, הרוויח 10,923 שקל ברוטו לחודש בממוצע.

לפי סקר השכר השנתי, הפערים בין השכר שמשלמות פירמות הענק לבין השכר המשולם על-ידי משרדי עורכי הדין הקטנים, נשארים באותה רמה לאורך שנות הוותק של עורך הדין. עו"ד בעל ותק של שבע שנים בפירמת ענק מרוויח בממוצע בחודש 24,022 שקל ברוטו. זאת, לעומת שכר חודשי ממוצע ברוטו של 16,073 שקל במשרד קטן (פער של כ-50%); 19,262 שקל במשרד שבו בין 10 ל-39 עובדים (פער של כ-24%ׂׂ); 21,511 שקל, במשרד המעסיק 40-69 עובדים (פער של כ-12%); ו-22,755 שקל במשרד גדול המעסיק 70-149 עובדים (פער של כ-5%).

עוד עולה מהסקר כי שכרם הממוצע של עורכי דין שמועסקים כיועצים משפטיים בחברות דומה לשכר הממוצע של עורכי דין שמועסקים במשרדי עריכת הדין הבינוניים. עו"ד מתחיל בחברה משתכר 10,225 שקל ברוטו בממוצע לחודש, ואילו שכרו הממוצע של עו"ד ותיק שעובד כיועץ משפטי בחברה מגיע ל22,204 שקל בחודש. גם כאן חשוב להדגיש כי מדובר בנתונים ממוצעים וכי ישנה שונות רבה בשכר בין חברות מסוגים שונים ובגדלים שונים.

בסקר השכר השנתי של עורכי הדין שערכה קודקס, השתתפו כ-1,600 עורכי דין המועסקים במגוון משרדים ומעסיקים, 51% מתוכם נשים. הסקר בוצע באמצעות שאלון מקיף, שהופץ במגוון ערוצי מדיה ושולב באתר קודקס. לדברי חברת ההשמה, מרבית הנשאלים שמילאו את הסקר (כ-76%) מועסקים באזור המרכז, 9% בצפון, 6% באזור ירושלים, 4% בשרון, 3% בדרום ו-2% בשפלה.

מגמת עלייה בשכר

כאשר משווים את נתוני סקר השכר של 2019 לסקר השכר של שנת 2016, אז נערך סקר שכר מקיף של קודקס, למדים כי בסך הכול חל גידול בשכר הממוצע של עורכי הדין. כך למשל, עורך דין מתחיל במשרד קטן השתכר ב-2016 כ-7,200 שקל ברוטו בממוצע לחודש, בעוד שעורך דין מתחיל במשרד קטן ב-2019 מרוויח בממוצע 8,762 שקל ברוטו לחודש.

עורך דין מתחיל בפירמת ענק השתכר בממוצע ב-2016, 12,600 שקל ברוטו לחודש, בעוד שעו"ד מתחיל בפירמת ענק ב-2019, קיבל שכר בסך 13,342 שקל בחודש בממוצע.

עם זאת, חשוב לסייג: ישנה שונות גדולה מאוד בין המשרדים הקטנים לבין עצמם, ובין המשרדים הגדולים לבין עצמם. כך למשל, משרד תל-אביבי קטן שעוסק בתחום מסוים אינו דומה בהכרח למשרד קטן בפריפריה שעוסק בתחום אחר, או אפילו באותו תחום. מטבע הדברים, כשעורכים סקר עוסקים גם בהכללות.

הייטק בראש

חלקו הראשון של סקר השכר השנתי פורסם ב"גלובס" ב-6 בינואר השנה. בחלק הראשון מיקדנו את תשומת הלב בתופעה מדאיגה שחשפו נתוני הסקר על פערים משמעותיים בשכר בין עורכות דין נשים לעו"דים גברים. כפי שפרסמנו, עורכות דין עם אותו ותק ואותו היקף משרה של עמיתיהם הגברים, משתכרות עד 30% פחות מעורכי דין.

עוד פורסם בחלקו הראשון של הסקר כי לתחום העיסוק יש השפעה מכרעת על גובה השכר של עורכי הדין. על-פי הסקר של קודקס, תחום העיסוק הרווחי ביותר בענף המשפט הוא ההייטק, שעקף את תחום המשפט המסחרי הבינלאומי, ששהה שנים רבות בראש צמרת תחומי העיסוק הרווחיים ביותר. לאחר תחום המשפט המסחרי הבינלאומי (שכלל בסקר גם את תחום המיזוגים והרכישות), נמצאים תחום שוק ההון ותחום המיסוי, שעקפו את תחום הקניין הרוחני והליטיגציה. לדברי קודקס, מהסקר עולה שהתחומים שהשכר בהם הוא הנמוך ביותר הם פלילי, נזיקין וביטוח, דיני משפחה ומעמד אישי, והוצאה לפועל.

לדברי מנכ"לית קודקס, ליאת בן צבי שבח, "תחומי ההייטק ומסחר בינלאומי, הם התחומים הרווחיים ביותר במשרדי עורכי הדין ובחברות, והם גם אלה שמציבים רף קבלה גבוה במיוחד, שדורש מיומנויות שונות ואנגלית ברמת שפת אם". בן צבי שבח ציינה, כי "לעורכי דין שצברו ניסיון בתחום, יש אלטרנטיבות טובות, כמו מעבר לחברות, משרדים מתחרים או משרדי בוטיק, ולכן, כשהם עוברים למקום עבודה חדש, לרוב השכר שלהם ושל מחליפיהם עולה".