הפרשות השכר בתלוש שלכם: המספרים הקטנים שעושים לכם את הפנסיה

כמה מפריש המעביד, כמה מפריש העובד, ואיפה אפשר למצוא את כל הסעיפים האלה בתלוש השכר החודשי

תלוש שכר / צילום: shutterstock
תלוש שכר / צילום: shutterstock

התחלתם עבודה חדשה, המעסיק ואתם התחלתם להפריש חלק מהשכר שלכם לפנסיה, והכל מפורט בתלוש המשכורת. בכל זאת, כדאי שתעקבו אחרי ההפרשות כדי לוודא שאכן בעת היציאה לפנסיה יחכה לכם סכום הכסף המקסימלי לחיים שאחרי הפרישה.

אז למה צריך לשים לב בתלוש?

ממה מנוכה החיסכון לפנסיה?

ברוב הגדול של המקרים, את החיסכון הפנסיוני מנכים משכר הברוטו הבסיסי של העובד - ללא שעות נוספות, הוצאות נסיעה וכדומה - שמכונה "שכר להפרשות". בתלוש השכר כתובים סכום ההפרשה ושיעור ההפרשה. כיום ברוב התלושים השכר להפרשות מצוין בגלוי. החל מינואר 2017 שיעור ההפרשות הוא 18.5%, מתוכן 6% על חשבון העובד.

כמה המעסיק חייב להפריש לפנסיה?

המעסיק צריך להפריש 12.5% מתוך הסך הכול - מתוכם 6.5% לחיסכון הפנסיוני ו-6% לפיצויים. עם זאת, עובדים בשירות המדינה וכן עובדים שחל עליהם הסדר מיטיב, כלומר הסדר פנסיה ספציפי שאינו זהה להסדרים שקבועים בחוק, זכאים לשיעורי הפרשות גבוהים יותר.

איך בודקים אם אכן הסכום מנוכה?

תלוש המשכורת אמור לפרט את כל ניכויי השכר, ויש לבדוק בו אם ההפרשות אכן מתבצעות ובאילו שיעורים. כיום אפשר לבדוק בקלות באתרי קרנות הפנסיה השונות את הסכום.

מה לגבי קרן השתלמות שאינה מחויבת בחוק?

תקרת ההפקדה לקרן השתלמות מוגבלת בשכר מרבי שמעליו לא ניתן ליהנות מהטבות מס. עבור שכיר מדובר בתקרת שכר חודשית של 15,712 שקל. מעביד יפריש 7.5% מהשכר, והפרשת העובד חייבת להיות בשיעור של שליש לפחות מזו של המעסיק. אם השכיר עובר את תקרת המס, הוא יחויב במס שולי על ההפרש בין תקרת ההפקדה לבין ההפקדה בפועל. גם את ההפרשה לקרן השתלמות תמצאו בתלוש שלכם - בצמוד להפרשות השוטפות האחרות, אבל בנפרד - כלומר תוכלו לוודא שההפרשות שלכם לקרן ההשתלמות הן בהיקף הכספי הנכון.

גם הנתונים האישיים חשובים

לצד ההפרשות לפנסיה חשוב שהעובד יבדוק את הנתונים האישיים שלו שמפורטים בחלק העליון של התלוש. סעיף מהותי הוא סעיף תחילת העבודה, ויש לו חשיבות יתרה בחישוב הפיצויים.

למדריכים נוספים באתר הון:

הטעויות שכדאי להימנע מהן בחיסכון הפנסיוני

האם החיסכון הפנסיוני שלכם מתאים לגילכם

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.