"גלובס" במסע לסיקור הבחירות בארצות הברית

כדי לראות את הנעשה במראה עיניים ולחוש במגע ידיים, כתבת "גלובס" טל שניידר תמריא לארה"ב ותדווח היישר מהשטח

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: Carlos Barria, רויטרס
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: Carlos Barria, רויטרס

את מערכת הבחירות של 2020 החלטנו ב"גלובס" לסקר מקרוב. ההתרחשויות הפוליטיות בארה"ב מסעירות, במרכזן אדם אקצנטרי, וכאשר במפלגה הדמוקרטית מאמינים רבים שיש להם סיכוי למנוע ממנו רצף של שמונה שנים.

כדי לראות את הנעשה במראה עיניים ולחוש במגע ידיים, אני אמריא לארה"ב בקרוב על מנת לדווח היישר מהשטח. ראשית נגיע לפריימריז הראשונים באיווה, ב-3 בפברואר. אלה הם למעשה לא "פריימריז", אלא היוועדויות (caucuses) - שיטת הצבעה היסטורית שנשתמרה במדינת איווה ובעוד כמה מקומות ברחבי ארה"ב, שלפיה מצביעים באמצעות התכנסות שכונתית/קהילתית באולמות ספורט, מרכזים קהילתיים וכו', מתחלקים לקבוצות ושולחים "שליחים" מקרב קבוצה אחת, לשכנע את השכנים להחליף דעה. בשל השיטה המוזרה, התוצאות באיווה אינן מהוות אינדיקציה משמעותית להצלחה בהמשך הדרך. יחד עם זאת הפורומים האינטימיים מאפשרים לרבים לפגוש פנים אל פנים את מי שעשוי להיות נשיא או נשיאת ארה"ב.

מאיווה לניו המפשייר

מאיווה, נטוס לניו המפשייר ונעקוב שם אחרי הפריימריז הראשונים המלאים שיערכו ב-11 בפברואר. כלליה של מדינה זו שונים, וכל אדם יכול להגיע להצביע, גם אם אינו חבר מפלגה ואפילו אם הוא רפובליקאי (פריימריז פתוחים במובן המלא של המילה). שתי המדינות הראשונות מקיימות את האירועים בחודש פברואר, כאשר מזג האויר צפוי לנוע בין אפס מעלות למינוס עשר מעלות, והשלג מכסה כל. החשיבות של המדינות הראשונות היא בניפוי כל המתמודדים הפחות בולטים, ומיצוב המפה הפוליטית.

בפעמים קודמות, ההתמודדות הייתה גם בצד הרפובליקאי. הפעם, תהיה זו רק המפלגה הדמוקרטית שתקיים פריימריז שכן, הרפובליקאים ניצבים מאחורי הנשיא.

והסיקור? צפו בנו בשידורי לייב בפייסבוק, בציוצים (talschneider@) בטוויטר. יחד עם עיתונאי "גלובס" אורי פסובסקי נביא לכם את השטח האמריקאי בפודקאסט "המדריך לטראמפיסט". פרקי הפודקאסט הבאים יוקדשו לבוחרים, לקולות מן השטח, לאווירה בשתי המדינות הראשונות. רק את השלג הרך והגבוה, של איווה וניו המפשייר, לא נצליח להעביר.

האזינו לפרק האחרון של "המדריך לטראמפיסט":