לקראת פורום השואה הבינלאומי, שורה ארוכה של מנהיגים מגיעה לישראל

אמש נחת בישראל הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון והגיע לפגישה בבית רה"מ • בשעות הקרובות אמורים לנחות בישראל סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, יו"רית בית הנבחרים ננסי פלוסי, יורש העצר הבריטי הנסיך צ'רלס ונשיא גרמניה פרנק וולטר-סטיינמייר

רה"מ נתניהו, רעייתו, ונשיא צרפת עמונאל מקרון / צילום: קובי גדעון, לע"מ
רה"מ נתניהו, רעייתו, ונשיא צרפת עמונאל מקרון / צילום: קובי גדעון, לע"מ

פורום השואה הבינלאומי שיתכנס החל מהערב (ד') בבית הנשיא ושיאו מחר בטקס גדול ביד ושם, מושך לישראל לכשתי יממות מעל ל-40 מנהיגים וראשי מדינות מכל העולם.

הפורום מכונס סביב יום השואה הבינלאומי, הקבוע ליום 27 בינואר. יום השואה הבינלאומי הוכרז על-ידי האו"ם לפני 14 שנים, והוא נבחר, כיוון שזה הוא היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ מדי הנאצים בינואר 1945. מדינות מסוימות כמו בריטניה וגרמניה נהגו לציין את יום השואה במועד זה עוד לפני החלטת האו"ם מ 2006.

אמש (ג') נחת בישראל הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון והגיע לפגישה בבית ראש הממשלה. בהמשך היום הוא אמור להיוועד עם יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו קיבלו את נשיא צרפת עמנואל מקרון, במעון ראש הממשלה בירושלים. במהלך הפגישה ביקש נתניהו ממקרון להצטרף ללחץ ולסנקציות נגד איראן, בעקבות צעדיה בתחום הגרעין ופעולותיה התוקפניות באזור, כך לפי הודעת לשכת ראש הממשלה. כזכור, צרפת תמכה מאוד בהמשך יישום ומימוש ה-JCPOA, גם אחרי שארה"ב בהנהגת טראמפ החליטה לסגת מן ההסכם.

עוד בפגישה בין נתניהו למקרון נידונו המצב בלבנון ופרויקט יצור טילים מדויקים של חיזבאללה. נתניהו הודיע כי הוא ומקרון החליטו על כינון דיאלוג אסטרטגי, "כדי להמשיך לחזק את שיתוף-הפעולה בין המדינות וכדי להשיג את היעדים גם ביחס לסוגיות האזוריות".

נתניהו אמר בתום הפגישה: "שיבחתי את עמנואל מקרון על עמידתו האיתנה נגד האנטישמיות שבאה לידי ביטוי, למשל, גם בביקורו כאן בירושלים. קראתי לו גם לטפל בעניינו של הרוצח של שרה חלימי, וגם לפעול להסגרתו של רוצח שרצח יהודים בצרפת, שנמצא כעת ברמאללה' וצריך להסגיר אותו לצרפת. הוא הבטיח לבדוק את שני הדברים הללו".

במהלך הצהרות לתקשורת של מקרון בבית הנשיא, הוא התייחס ישירות לחלק מן הסוגיות ואמר, שצרפת לא תתערב בנושא התהליך בין ישראל לפלסטינים, שכן הוא מבין שיש אחרים (ארה"ב) שכרגע מטפלים בעניין ישירות. עוד הוא התייחס לאינטרסים והקשרים של צרפת בלבנון ואמר כי הם עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות שכן הקשר עם לבנון חשוב להם.

באשר לנושא האנטישמיות, מקרון ציין כי לא כל ביקורת על מדיניות ישראל יכולה להיחשב כאנטישמיות, אך ברור ומובן מאליו, ששלילת זכות היהודים למדינתם, ישראל, הנה אנטישמיות.

בין המוזמנים: סגן נשיא ארה"ב, הנסיך צ'רלס ופוטין

במהלך השעות הקרובות אמורים לנחות בישראל סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, יו"רh, בית הנבחרים ננסי פלוסי, יורש העצר הבריטי צ'רלס ונשיא גרמניה פרנק וולטר-סטיינמייר. עוד ישתתפו באירועים: נשיאי המדינות גיאורגיה, בולגריה, קפריסין, פורטוגל, איסלנד, בוסניה, מקדוניה, אלבניה, מונטנגרו, איטליה, ארגנטינה, סלובניה, ארמניה, אוסטריה, יוון, קרואטיה, הונגריה, ליטא, האיחוד האירופי, רוסיה וסלובקיה.

ראשי ממשלות צ'כיה, שבדיה, דנמרק, מונקו. מטעם בלגיה, ספרד, לוקסמבורג, הולנד, ובריטניה יגיעו בני משפחות מלוכה המהווים נציגים בכירים של המדינות. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו משלחת חברי קונגרס דו-מפלגתית בראשות יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
 ראש הממשלה בנימין נתניהו משלחת חברי קונגרס דו-מפלגתית בראשות יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מספר בכירים ישראלים, השרים צחי הנגבי, אופיר אקוניס, זאב אלקין ונציגי לשכת ראש הממשלה כגון מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, ויתרו על מקומותיהם בטקס הרשמי מחר ביד ושם, וזאת כדי לאפשר לנציגי ניצולי שואה, רובם מבוגרים מאוד, להשתתף באירוע המרכזי.

בבית הנשיא נערכים לארוחת הערב המפוארת הרשמית, שתחל בשעה 18:30. מדובר באירוע המורכב והגדול ביותר בבית הנשיא מאז נכנס ריבלין לתפקידו ביולי 2014. נשיא המדינה הספיק ב-24 השעות האחרונות להיפגש למפגשים אישיים עם רצף של מנהיגים, מאלבניה, מקדוניה, גיאורגיה ועוד. לדברי בית הנשיא, אל מול כל אחד מן המנהיגים מועלות סוגיות הקשורות במאבק של ישראל בבית הדין המדיני בהאג, ונושאים בילטרליים נוספים. 

יורש העצר הנסיך צ'רלס וסגן נשיא ארה"ב ינחתו בישראל רק הלילה ולכן ישתתפו בטקסים מחר, אך לא בארוחה בבית הנשיא הערב.

סדר הנאומים בבית הנשיא יהיה הנשיא ריבלין ומלך ספרד פיליפ. בנוסף תינתן הרצאה של פרופ' באואר בנושא זכר השואה. שלומי שבן, נכד לניצולי שואה ישיר באירוע. עוד יופיעו מירי מסיקה ועמיר בניון.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיא בולגריה, רומן ראדב / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
 יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיא בולגריה, רומן ראדב / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מקיים החל מאתמול בערב, שורה ארוכה של פגישות אישיות עם המנהיגים השונים. הבוקר הוא נועד במשכן הכנסת עם נשיא בולגריה, לטביה ועוד.