המבוטח נפטר, לאן ילך הכסף שהוא חסך לפנסיה?

בני הזוג או הילדים, כמה כסף ועד מתי – כל מה שצריך לדעת על גורל החיסכון הפנסיוני במקרה של פטירת החוסכ/ת

חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק
חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק

בכל חודש אנשים שמים בצד כסף בחיסכון לטווח ארוך - וזה חשוב. כולנו רוצים לשמור על רמת חיים נאותה בגיל מבוגר. אבל מה יקרה לכסף שחסכתם במקרה שאתם נפטרים? מי יקבל אותו? ואיך לוודא שהוא מגיע לידיים הנכונות?

במקרה של קרן פנסיה, ההחלטה מי מקבל את הכסף תלויה בחוסך. אבל צריך להבדיל בין שני מקרים:

המקרה הראשון הוא זה שבו החוסך נפטר לפני היציאה לפנסיה. בפרק הזמן הזה החוסך מפקיד כסף לקופה ולא מקבל ממנה קיצבה.

כשעדיין מפקידים כסף בחיסכון הפנסיוני, פוליסת החיסכון מכילה גם ביטוח למקרה מוות. כלומר, במקרה שהמבוטח הולך לעולמו לפני גיל הפרישה, למוטבים שהגדיר מראש מגיעה קיצבה עד סוף ימיהם. לילדיו מגיעה קיצבה עד הגיעם לגיל 21.

השיעור המקסימלי שיכול שאר של נפטר לקבל הוא 60% מהשכר הקובע. הילדים זכאים לעד 30% נוספים כל אחד, ועד 40% בסך הכול אם מדובר ביותר מילד אחד.

אם בן הזוג של הנפטר איננו בין החיים, הילדים אמורים לקבל את כל 100% של הקיצבה.

המקרה השני הוא של נפטר שכבר יצא לפנסיה. כשיוצאים לפנסיה צריך לבחור את המסלול שבו מקבלים את הכספים שנחסכו. למסלול הזה יש שני חלקים. החלק הראשון הוא "תקופת ההבטחה", כלומר כמה זמן במינימום נקבל את הקיצבה. אם המבוטח נפטר לפני סיום תקופת ההבטחה, אז המוטבים של הפוליסה, בדרך כלל היורשים החוקיים, יקבלו את היתרה שנותרה בקופת החיסכון בסכום חד פעמי. תקופת ההבטחה יכולה להיות 5 שנים, 10 שנים, 15 שנים או 20 שנים, וניתן גם לוותר עליה.

החלק השני נקרא "שיעור קצבה לאלמנה", שבו נקבע גובה הקיצבה שיקבל בן הזוג. אפשר לבחור שיעור קיצבה שבין 30% ל-100%.

ברור שככל שמגדילים את שיעור הקיצבה שיקבל בן הזוג לאחר פטירת החוסך, מקטינים את קיצבת הפנסיה כל עוד הפנסיונר בחיים. קרן הפנסיה צריכה לשים כסף בצד למקרה כזה.

מי מקבל את הכסף לאחר הפטירה?

אפשר לבחור במסלול שבו אין הבטחה לקיצבה ואין תקופת תשלום מינימלית. במקרה כזה מקבל החוסך עם יציאתו לגמלאות את הקיצבה הגבוהה ביותר האפשרית. במקרה של פטירה סכום הכסף שנצבר נשאר בקרן הפנסיה ומופנה לטובת שאר העמיתים בקרן החיסכון.

על פי החוק , מי שזכאי לקבל את כספי הפנסיה במקרה של פטירת המבוטח הם בן הזוג של העובד, כולל ידוע/ה בציבור אשר גר/ה עם הנפטר. כמו כן צאצא של העובד אשר תלוי במבוטח לפי הגדרת הביטוח הלאומי.

אבל לחוסך בקרן הפנסיה יש גם אפשרות לקבוע מראש מיהם המוטבים שיקבלו את כספי החיסכון במקרה שילך לעולמו.

חשוב לדעת שאת המוטבים ניתן לשנות בכל עת, לרבות במקרה של גירושים או כל סיבה אחרת, באמצעות משלוח מכתב לקרן החיסכון, שבו מחליפים את המוטבים וכך מבטיחים שהכסף שחוסכים ילך למי שאנחנו רוצים שילך.

אם הנפטר לא השאיר צוואה מפורשת, יקבלו את הכספים היורשים על פי דין, כלומר בני המשפחה בהתאם למידת הקירבה המשפחתית לחוסך. במידה והחוסך השאיר צוואה, יוכלו היורשים לממש את זכאותם על פי הצוואה שהותיר החוסך.

איך זה עובד בקרן השתלמות וביטוח מנהלים?

בקרן פנסיה ברירת המחדל היא תשלום לשארים של הנפטר כפי שהוגדרו בתקנון הקרן בדרך של קיצבה חודשית. אם אין שארים כאלו, תעביר קרן הפנסיה את כספי החיסכון כתשלום חד פעמי למוטבים שקבע החוסך כשהיה בחיים. אם הוא לא קבע מוטבים, ילך הכסף ליורשים על פי הצוואה או על פי דין. כספי הפיצויים יועברו ליורשיו על פי הצוואה או על פי דין.

כספי קרן השתלמות מועברים כברירת מחדל למוטבים שקבע החוסך. אם לא בחר במוטבים, יועברו כספי החיסכון ליורשים על פי הצוואה או על פי דין.

במקרה של קופת גמל וביטוח מנהלים ישולמו כספי החיסכון לזכאים על פי חוק פיצויי פיטורים. אם אין שארים, יועברו הכספים למוטבים שאותם הגדיר החוסך. אם גם אלו אינם בנמצא, ישולמו הכספים ליורשיו של החוסך. כספי התגמולים יועברו למוטבים שקבע החוסך. ואם אין כאלו - אז ליורשים.

למדריכים נוספים באתר הון:

כך תעבירו בצורה נכונה את הנכסים לדור הבא

כל מה שצריך לדעת על מס ירושה

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.