טראמפ: מופתע שנתניהו וגנץ עוזבים את הקמפיין; לא נשמע כדבר הזה

נשיא ארה"ב לכתבים: "אני משוכנע שהפלסטינים יגיבו תחילה בשלילה על התוכנית, אבל למעשה התוכנית הזו חיובית מאוד מבחינתם" • מכריז: נפרסם מתווה תוכנית השלום לפני בואם נתניהו וגנץ לבית הלבן • בכיר בחמאס: התוכנית האמריקאית תחולל אינתיפדה חדשה

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria
הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ה'), כי הפלסטינים יקבלו, בסופו של דבר, את תוכנית השלום האמריקאית מפני שאימוץ התוכנית ישתלם להם.

בשיחה עם כתבים בטיסה מדאבוס לוושינגטון אמר טראמפ, שארה"ב תחדש מגעיה עם הפלסטינים. "דיברנו איתם בקצרה (בעבר), אך אנו נדבר עימם (שוב) בתוך פרק זמן מסויים", ציין הנשיא. "יהיו לפלסטינים תמריצים רבים לעשות זאת. אני משוכנע שבתחילה הם יגיבו בשלילה על התוכנית, אך, למעשה, התוכנית חיובית מאוד מבחינתם".

קודם לכן הודיע הממשל, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, יבקרו בבית הלבן ב-28 בינואר (יום ג') על פי הזמנת טראמפ. "ארה"ב וישראל הן שותפות חזקות וביקורו של ראש הממשלה מהווה הזדמנות לדון על סוגיות ביטחון לאומי ונושאים אזוריים", נאמר בהודעה.

כמעט במקביל להודעת הבית הלבן, אמר סגן הנשיא, מייק פנס, המבקר בישראל, כי טראמפ הזמין את נתניהו לבית הלבן כדי לדון על "אפשרות להשגת שלום בארץ הקודש" ועל סוגיות אזוריות. פנס הוסיף כי בעקבות הצעת נתניהו הוא (פנס) הזמין גם את גנץ לבוא לוושינגטון יחד עם רה"מ.

זמן קצר לאחר פרסום ההודעה הרשמית של הבית הלבן, העלה טראמפ ציוץ משלו בנושא הביקור המתוכנן. טראמפ מציין שהוא מצפה לקדם בברכה את נתניהו וגנץ בשבוע הבא, ומוסיף הערה חשובה: "הדיווחים על הפרטים והעיתוי של תוכנית השלום (למזה"ת) ששמורה בסוד הם ספקולטיביים לגמרי".

אך בשיחה עם הכתבים במטוסו אמר הנשיא, כי הממשל יפרסם את מתווה התוכנית זמן קצר לפני תחילת השיחות של נתניהו וגנץ בבית הלבן.

טראמפ הגיב בהתפעמות על הענותם של השניים להזמנה להגיע לוושינגטון בעיצומו של מסע הבחירות לישראל: "הופתעתי לשמוע ששניהם (נתניהו וגנץ) הסכימו לעזוב את קמפיין הבחירות ולהגיע לוושינגטון. שני המועמדים מגיעים. לא נשמע כדבר הזה"!

האופטימיות של טראמפ שהפלסטינים יסמכו ידם על התוכנית לא חלחלה להנהגה הפלסטינית בשטחים. באסם נעים, בכיר בחמאס ולשעבר שר הבריאות בעזה, הזהיר אמש בציוץ: "הפלסטינים יכשילו את יישום העסקה, יהיה המחיר אשר יהיה. היא תחולל אינתיפאדה חדשה".

הוסאם זמלוט, יועצו של נשיא הרשות, מחמוד עבאס, ולשעבר שגריר הרשות הפלסטינית בוושינגטון, אמר אמש: "אם אכן תונח על השולחן תוכנית עם רכיבים שכבר נדחו בעבר, אנו ננקוט צעדים כדי לשמור ולהגן על הזכויות שלנו, לרבות הזכות להטיל על ישראל אחריות מלאה שנגזרת מעובדת היותה כח כובש".

לדבריו, התוכנית החדשה "רק תאשש את החלטתנו לדחות לגמרי את כל הצעדים שהממשל בארה"ב נקט עד עתה, ובמיוחד ההכרה בירושלים כבירת ישראל וצעדים אחרים שמנוגדים לחוק הבינלאומי".

מבחינה מסוימת, הפגישה המשולשת בבית הלבן היא אכזבה לטראמפ. על פי הערכות בארה"ב, הוא קיווה לזמן פסגה אמריקאית-ישראלית-פלסטינית בוושינגטון להשקת מו"מ לשלום בין שני הצדדים. תחילת תהליך שלום, אחרי שנים רבות של קיפאון, הייתה נחשבת ההצלחה הגדולה ביותר שלו בתחום מדיניות החוץ. מהלך כזה היה עשוי לתת דחיפה משמעותית למסע הבחירות של הנשיא, ואולי לפתוח נתיב לפרס נובל לשלום.

עתה נראה, כי הפגישה המתוכננת בשבוע ותוכנית השלום שתידון בה יהוו רק ציון דרך במאמץ המתמשך להשגת הסכם, מאמץ שיגלוש לתקופת כהונת שניה של טראמפ, אם הוא אכן ייבחר מחדש.

אין שום ודאות מה היה תוואי הגלגול העדכני של "תוכנית המאה". על פי דיווח בערוץ 12, אמש, נותנת התוכנית אור ירוק להחלת ריבונות ישראלית על בקעה הירדן ועל ההתנחלויות באזור C ומעניקה גושפנקה פורמלית לריבונות הישראלית על ירושלים ולשליטה ישראלית על כל העיר. התוכנית גם קוראת למדינה פלסטינית מפורזת, שתכלול פלחים פלסטיניים ופתוחים באזור C.

התוכנית קוראת לפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית, לפרז את עזה, לפרק את חמאס מנשקו ולהכיר בירושלים כבירת ישראל. התוכנית תשלול מהפלסטינים זכות לבקרת הגבולות.

ג'ארד קושנר, שנחשב כאבי התוכנית, אמר בעבר כי תוכנית השלום תכלול רכיבים מסוימים שלא ישאו חן בעיני ישראל, אך קשה לראות רכיבים כאלה על פי ההדלפות שמתפרסמות בתקשורת הישראלית. הפלסטינים אינם נוטים להתרשם מהחלק הכלכלי של התוכנית שפורסם אשתקד. על פי הפרק הזה, יוזרמו למשק הפלסטיני כ-30 מיליארד דולר מקרן שיממנו מדינות המפרץ ובמידה קטנה יותר מדינות אירופה. עוד כ-20 מיליארד יוזרמו לפרויקטים כלכליים במצרים ובירדן. תגובות הפלסטינים אמש כלל אינן מתייחסות להיבט הכלכלי של "עסקת המאה".

למעשה, כמה אישים בממשל הביעו התנגדות למתווה התוכנית כבר אשתקד. כך, למשל, אמר שר-החוץ, מייק פומפיאו, בפגישה עם חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב: "יש שיאמרו, שהתוכנית הזו אינה בת ביצוע... ייתכן שהיא לא תתפוס תאוצה".

"ייתכן שבסופו של דבר אנשים יאמרו... 'זה לא עובד בשבילי... יש בתוכנית שני חלקים טובים ותשעה חלקים גרועים'", ניבא פומפיאו. "אני מתחיל להבין מדוע אנשים יאמרו שהעסקה הזו היא תוכנית שרק הישראלים יוכלו לאהוב".

דיווחים בתקשורת האמריקאית מצביעים הבוקר על התועלת האישית שתצמח למי שנתפסים כיזמי המהלך המדיני החדש - נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל. "אם הכל יתנהל לפי התוכנית, טראמפ, שעומד עתה לדין הסנט על 'עבירות ופשעים חמורים', ימלא את תפקיד מארחם של נתניהו, שנושא על גבו כמה כתבי אישום, שנוגעים בשוחד, הונאה והפרת אמונים, ושל גנץ, שאין לו שום ניסיון ממשלתי, ושרואה עצמו מועמד לראשות הממשלה בעיקר בגלל העובדה שמעולם לא הגש נגדו כתב אישום כלשהו", כותב "ניו יורק טיימס".