מסנני התוכן ביוטיוב חויבו לחתום על טופס לפיו הם עלולים לפתח פוסט טראומה

לפי "The Verge", חברת הקבלן Accenture הפיצה את המסמך לעובדיה בחודש שעבר • העובדים נדרשו להתחייב כי יעקבו אחרי מצבם הנפשי ואף יעדכו את המנהלים שלהם במידת הצורך

עובדים כמסנני תוכן של יוטיוב / צילום: shutterstock
עובדים כמסנני תוכן של יוטיוב / צילום: shutterstock

מסנני תוכן של יוטיוב נדרשו לחתום על מסמך שמכיר בכך שהעבודה יכולה לגרום להם לפוסט טראומה, כך לפי אתר "דה ורג'" (The Verge). מסנני תוכן הם עובדי קבלן שנדרשים "לנקות" את הרשתות החברתיות מתכנים קשים, ע"י מעבר על פוסטים עליהם משתמשים דיווחו, או שבינה מלאכותית זיהתה ככאלה שמפרים את תנאי השירות. תחקירים רבים בעבר דיווחו על ההשלכות הנפשיות החמורות של העבודה, לצד שכר נמוך ותנאים קשים נוספים במקום העבודה.

לפי "דה ורג'", חברת הקבלן Accenture שמפעילה מתקן סינון תוכן עבור יוטיוב בעיר אוסטין בטקסס, הפיצה את המסמך לעובדיה בחודש שעבר. במסמך נכתב כי "אני מבין שאני עשוי להיחשף לתוכן מטריד, וכי אפשרי שהמעבר על תוכן כזה ישפיע על בריאותי הנפשית, ואפילו עשוי להוביל לפוסט טראומה". בנוסף, עובדים נדרשים להתחייב כי ישתמשו בתכנית התמיכה שהחברה מציעה אם יהיה בכך צורך, ואף יחפשו שירותי בריאות נפשית נוספים. עוד נכתב במסמך כי "אני אגיד לאחראי שלי או ליועץ משאבי האנוש אם ארגיש שהעבודה משפיעה לרעה על בריאותי הנפשית". הטופס מתאר שירותי תמיכה שונים שזמינים למסנני תוכן, בהם "מדריך רווחה", שמצוין שאינו רופא ולא יכול לאבחן או לטפל בהפרעות נפשיות, קו תמיכה, ומחלקת משאבי האנוש.

הטופס עליהם העובדים נדרשים לחתום מבקש מהם לעקוב אחרי שינויים בבריאות הנפשית שלהם, ומורה להם לספר על שינויים שליליים לנציג משאבי האנוש שלהם, או האחראי עליהם. "אני מבין עד כמה זה חשוב להשגיח על הבריאות הנפשית שלי, בעיקר מאחר שהתסמינים הפסיכולוגיים שלי גלויים בעיקר לי. אם אאמין שאני צריך סוג כלשהו של שירותי בריאות מעבר לאלה שמסופקים ע"י אקסנצ'ר, או אם יועץ יגיד לי שאני זקוק להם, אחפש אותם". עוד נכתב במסמך כי "אף משרה לא שווה הקרבה של הבריאות הנפשית או הרגשית שלי" וש"העבודה הזו לא מתאימה לכולם".

לפי מומחים משפטיים עמם התייעצו ב"דה ורג'", השפה במסמך עשויה להצביע על כך שעובדים יפוטרו אם יפתחו נכות נפשית, דבר שאינו חוקי בארה"ב. בנוסף, לדבריהם הדרישה מהעובדים לספר לממונה עליהם על שינויים שליליים בבריאותם הנפשית עשויה להיחשב לדרישה לא חוקית.

אקסנצ'ר מסרה ל"דה ורג'" כי "הרווחה הנפשית של העובדים שלנו היא העדיפות העליונה שלנו. אנחנו מעדכנים באופן קבוע את המידע שאנחנו נותנים לאנשים שלנו כדי להבטיח שיש להם הבנה ברורה של העבודה שהם עושים - ושל תכנית הרווחה הנפשית המובילה בתעשייה, ושירותי תמיכה מקיפים שאנחנו מספקים". החברה מסרה בנוסף כי היא חולקת מידע על תכנים מטרידים פוטנציאליים אליהם יחשפו בעבודה עם כל מסנני התוכן שלה, כולל אלה שעובדים עם תכנים של פייסבוק וטוויטר, אך לא הסכימה לומר אם היא מודיעה למסננים של פייסבוק וטוויטר ספיציפית על סיכון לפוסט טראומה.

בנוסף, לדברי אקסנצ'ר, חתימה על המסמך היא התנדבותית, אך שני עובדים אמרו ל"דה ורג'" כי איימו עליהם בפיטורים אם לא יחתמו. גם לפי המסמך, "עמידה בכל הדרישות במסמך היא מחייבת, ואי עמידה בדרישות עשויה להביא לצעדים משמעתיים ופיטורים". אקסנצ'ר טוענת בנוסף כי עובדים לא מתבקשים לספר על מצבים רפואיים או נכויות. החברה סירבה לומר מתי הפכה להיות מודעת לזה שהעובדים שלה מפתחים פוסט טראומה מחשיפה לתכני יוטיוב, כמה עובדים הושפעו באופן זה עד כה, והאם היא התכוונה להשתמש בחתימות העובדים כהגנה משפטית נגד תביעות ייצוגיות בהווה ובעתיד.

גוגל, שיוטיוב בבעלותה, מסרה לדה ורג' כי "מסנני התוכן עושים עבודה חיונית והכרחית כדי לשמור על הפלטפורמות הדיגיטליות בטוחות יותר עבור כולם. אנחנו בוחרים את החברות איתן אנחנו משתפים פעולה בזהירות ודורשים מהם לספק משאבים כדי לתמוך ברווחה הנפשית ובבריאות הנפשית של מסנני התוכן". פייסבוק הצהירה כי לא בחנה או אישרה טפסים כמו זה שאקסנצ'ר הפיצה לעובדיה, וטוויטר אמרה כי עובדי טוויטר במשרה מלאה ועובדי הקבלן קיבלו מידע לפיו הם עלולים לראות תוכן רגיש במסגרת העבודה.