נתניהו: יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה

בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, רה"מ נתניהו ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מתוכנית המאה, אותה הציג הערב הנשיא טראמפ • צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן • אפשרות שיישובים במשולש יועברו לרשות הפלסטינית במסגרת חילופי שטחים

רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הערב (ג'), בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, כי תוכנית האמריקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים היא "פריצת דרך היסטורית" לישראל, הזדמנות שנקרית פעם אחת במאה שנים ושנושאת עמה "הישגים כבירים" למדינה.

נתניהו לא הדגיש את אחד מפרקי ההתוכנית - הקמת מדינה פלסטינית "על תנאי", כלומר לאחר שהפלסטינים יקיימו שורת דרישות - אך התעכב על סוגיית המדינה הפלסטינית בהמשך דבריו. מסמך עמדות רשמי של הממשל האמריקאי, שמתמצת את "חזון טראמפ לשלום", קובע: "ישראל הסכימה להקפאת המצב הקיים בשטחים (land freeze) כדי להבטיח אפשרות (למימוש) פתרון של שתי מדינות".

נתניהו, שדיבר אחרי מסיבת העיתונאים בבית הלבן שבה הציג את התוכנית נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מהתוכנית:

ישראל מקבלת מיידית החלה של החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח. בכך ייקבע, לדברי ראש הממשלה, גבולה המזרחי של ישראל לנצח.

במקביל, יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה. עם החלת החוק, הצהיר נתניהו, "דין איתמר יהיה כדין תל-אביב". התוכנית מעניקה לישראל מיידית החלה של החוק הישראלי על שטחים שעוטפים את כל היישובים בגדה, כלומר את עתודות הקרקע שלהם, שיוכלו לשמש בסיס לפיתוח עתידי.

ראש הממשלה הדגיש, כי צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן, לרבות בשטחים העוטפים את היישובים הישראליים וכבישי הגישה אליהם. ישראל תוסיף לשלוט בלבדית על כל נקודות מעברי הגבול. לפלסטינים לא יותר להקים נמל-תעופה, אך תינתן להם אופציה ליהנות משירותי רציפים יעודיים בנמלי חיפה ואשדוד, שיהיו בניהולם.

על פי מסמך העמדות האמריקאי הרשמי, תהיה לפלסטינים גם זכות להקים אזור קיט בחוף הצפוני של ים המלך ולהוסיף ולקיים פעילות חקלאית בבקעת הירדן. לדברי המסמך, מציעה תוכנית השלום פיתוח "קשרי תחבורה יעילים" שיקלו על תנועת אנשים ושינוע סחורות ברחבי המדינה הפלסטינית העתידית, לרבות הגדה המערבית ורצועת עזה.

ראש הממשלה ציין, שבמשך שנים הכריזה הקהילייה הבינלאומית, פעם אחר פעם, שהחלת החוק הישראלי מעבר לגבולות 1967 תחשוף את ישראל לסנקציות חמורות של מועצת הביטחון. תוכנית המאה מבטיחה, שזה לא יקרה. ראש הממשלה לא אמר זאת במפורש, אך המשמעות היא, שארה"ב מבטיחה למעשה שתטיל וטו על על החלטה פוטנציאלית כזו במועצת הביטחון.

נתניהו אמר, שהחלת החוק תתרחש בשתי פעימות: כבר ביום א' הקרוב הוא יביא לאישור הממשלה את החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח וכל היישובים באזורים אלה וביהודה ושומרון. לאחר מכן, בפעימה השניה, יושקו עבודת מטה ותהליך תיאום עם ארה"ב על החלת החוק הישראלי על שטחים נוספים מעבר לקו הירוק, לרבות שטחים "עוטפים" של ישובים קיימים, שתיחומם ייקבע בעבודת המטה.

מיד לאחר הפעימה הראשונה של החלת החוק הישראלי, יבוטל כליל הממשל הצבאי על היישובים הישראליים ביהודה ושומרון, בפעם הראשונה מאז מלחמת ששת הימים. בהסכמת ארה"ב, יוסרו כל ההגבלות על בניה ועבודות תשתית ביישובים אלה, הוא אמר. רוב המאחזים הבלתי חוקיים ייכללו בשטחים ישראלים. ולכן הם יישארו על כנם. לדברי ראש הממשלה, הוא בוחן את האפשרות להניח את החלת החוק הישראלי מעבר לקו הירוק על שולחן הכנסת, אך טרם קיבל החלטה על כך לפני התייעצויות, בין השאר עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. (מנדלבליט, שנשאל אמש בישראל על מהלך כזה, אמר, כי הוא אינו שולל דבר, וכי כל האופציות ייבחנו.)

נתניהו גילה, כי כבר בשבוע שעבר הוא הורה לגופי הביטחון בישראל להיערך לקראת החלת החוק הישראלי על אזורים מעבר לקו הירוק. לא ביקשתי את אישורם, הוא הדגיש. גופי הביטחון משרתים את המדינה, לא להפך. פשוט ביקשתי מהם להתכונן לתוצאות פוטנציאליות של יישום התוכנית האמריקאית. במהלך כזה טמונים אתגרים וסיכונים. "גם כשנקטנו את הצעד של ירושלים נשמעו הערכות קודרות על תגובות פלסטיניות שליליות. זה לא קרה, אבל זה לא בלתי אפשרי שיהיו התפתחויות כאלה".

שנתיים לאחר שארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל, מכירה עתה ארה"ב בריבונות ישראל על ירושלים כולה, המערבית והמזרחית גם יחד, אמר ראש הממשלה. "לכן, הרעיון שהגו חוגים מסוימים על חלוקת ירושלים - נגנז. רעיון החזרה לקווי 1967 - נגנז. רעיון זכות השיבה - נגנז. אפילו פליט פלסטיני אחד לא יורשה לחזור לשטח ישראל. למעשה, ישראל תוסיף לשלוט לעד בכל השטחים ממערב לירדן". יהיה אפשר להקים בירה פלסטינית פוטנציאלית באזר אבו דיס ושועפת.

במסיבת העיתונאים אמר דונלד טראמפ, כי ארה"ב תקים בגאווה שגרירות בבירה הפלסטינית. במסמך העמדות הרשמי של האמריקאים נאמר: "ירושלים תוסיף להיות מאוחדת ותוסיף להיות בירת ישראל, בעוד שבירת המדינה הפלסטינית תהיה אל קודס והיא תכלול שטחים ממזרח ירושלים".

נתניהו ציין, כי תוכנית השלום האמריקאית כוללת שינוי מהפכני בהשוואה לתוכניות שלום שקדמו לה: במקום שארה"ב תציב לישראל דרישות, היא תציב מעתה דרישות לפלסטינים כתנאי להתקדמות לקראת מטרה של מדינה פלסטינית.

בין הדרישות שהרשות הפלסטינית תיתבע לקיים לפני שישראל תעשה צעד כלשהו לקראת הקמתה של מדינה פלסטינית: לפרז את רצועת עזה ולפרק את חמאס מנשקו; להפסיק התשלומים למחבלים ולמשפחותיהם; לשים קץ לכל היזמות המשפטיות הפלסטיניות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג; להפסיק את ההסתה נגד ישראל; ואי הצטרפות למוסדות בינלאומיים ללא אור ירוק מישראל. התקשורת האמריקאית אמרה, שהאמריקאים מגישים לפלסטינים "מדינה על תנאי".

דרישות מודגשות נוספות של ארה"ב מהפלסטינים - הכרה בישראל כמדינה יהודית, לרבות היישובים הישראליים בגדה; הכרה בשליטה ישראלית בכל השטחים ממערב לירדן; הכרה בירושלים כבירת ישראל; ויתור מוחלט על זכות השיבה. "כדי להגיע להסדר עתידי, כל הדרישות האלה צריכות להתקיים", אמר נתניהו.

ראש הממשלה אמר, כי קיימת אפשרות לחילופי שטחים עם הפלסטינים בעתיד אם הם אכן יסכימו להיכנס למו"מ עם ישראל. בין השאר, תהיה ישראל מוכנה להחליף שטחים באזור המשולש / ואדי ערה וחולות חלוצה, תמורת שטחים בגדה. "כן, המשולש יכול להיות חלק מהרשות הפלסטינית", הכריז נתניהו. זו הפעם הראשונה שישראל תהיה מוכנה להחליף אזורים מאוכלסים בכפוף למשאל בקרב התושבים באזורים אלה.

בסך הכל - אמר נתניהו - צפוים הפלסטינים לקייים שלטון אזרחי על כ-70% מהגדה. במסמך העמדות הרשמי של ארה"ב מצוין, כי על פי מפת חזונו של טראמפ, יוכפל גודל השטחים שבידי הפלסטינים בהשוואה למצב הנוכחי.

עוד אמר ראש הממשלה, שישראל התחייבה לא לבנות או להרחיב התנחלויות באזור סי במשך ארבע שנים "לפחות".

בתשובה על שאלה האם הפלסטינים יהיו מוכנים לקבל דרישות כאלה אמר נתניהו: "אינני יודע". הוא ציטט אמרה שמיוחסת לאבא אבן: "הפלסטינים מעולם לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות".