איך באמת הצליח שר המדע לעכב מינוי מדענית שתמכה בסרבנות

האם שר המדע אופיר אקוניס רשם ניצחון משפטי מזהיר על פרופ' יעל אמיתי, המדענית שתמכה בסרבנות? הנה הסיפור האמיתי • המשרוקית של גלובס

האם שר המדע אופיר אקוניס רשם ניצחון משפטי מזהיר על פרופ' יעל אמיתי? בראיון בערוץ 20 השתמש אקוניס במאבקו בנוירולוגית שתמכה בעבר בסרבנות כדי להוכיח ששום פוליטיקאי לא מוכרח לקבל את עמדת היועצים המשפטיים שלו. "לי היו עצות משפטיות בנושא הפרופסור", הוא אמר לאמיר איבגי, "לא קיבלתי אותן, אבל היה לי ייעוץ שנתתי ב"ה לעצמי, ואפילו ניצחתי. כלומר: הצלחתי לשכנע את שופטי בית המשפט העליון בצדקת טיעוניי".

פרשת אמיתי עלתה לכותרות ביולי 2018. סגנית המדען הראשי בחרה באמיתי כמועמדת מועדפת לנגידה בקרן מדעית המשותפת לישראל ולגרמניה, ובהתאם לנוהל מסרה את המלצתה לאישור השר. כשנודע לאקוניס כי 16 שנים קודם הייתה אמיתי אחת ממאות אקדמאיות ואקדמאים שחתמו על עצומת תמיכה בסרבני שירות בשטחים - הוא סירב לחתום. ובאמת, חרף עתירות לבג"ץ, אמיתי לא מונתה עד היום. האם אקוניס, החף מהשכלה משפטית, אומנם כבש את השופטים בכוח טיעוניו?

נזכיר את השתלשלות העניינים. הסירוב של אקוניס לחתום על המינוי נענה מיד בעתירה לבג"ץ מטעם אמיתי ומטעם ועד ראשי האוניברסיטאות. הפרקליטות מיאנה להגן על אקוניס, ולפיכך הוא ייצג את עצמו. שני טעמים היו לו: ראשית, החתימה של אמיתי הייתה בגדר קריאה לסרבנות, וקריאה כזו היא עבירה פלילית. שנית, היא שיקפה "ערכים" שפוסלים את אמיתי לתפקיד.

במרץ 2019 הורו 3 שופטי בג"ץ לאקוניס לשקול מחדש את ההחלטה, כיוון שלא קיבלו את טענתו העיקרית: שאמיתי עברה עבירה פלילית. עם זאת, השופט אלכס שטיין כתב שאילו אקוניס התמקד בנימוק הערכי, ייתכן שהיה מחליט אחרת.

אבל אקוניס דבק בעמדתו, ולפיכך במאי 2019 הגישו העותרים עתירה נוספת. הפעם אקוניס הציג נימוק חדש: הימים הם ממשלת מעבר, והמינוי צריך להמתין לממשלה הבאה. על הנימוק הזה אקוניס חזר גם בספטמבר, כשהתברר שעדיין אין ממשלה; והוא עדיין היה בתוקף ב-29 בדצמבר 2019, בדיון האחרון שהתקיים עד כה בעתירה.

בדיון הזה נרשם "הניצחון" שאליו אקוניס התכוון, כפי שהסביר בתגובתו ל"משרוקית": "בית המשפט קיבל את עמדת השר, שהמליץ לשופטים להמתין להקמת הממשלה הבאה ולהחלטת השר הבא. ומפה הניצחון: אמיתי לא מונתה לתפקיד". ואומנם, השופטים הסכימו ששר המדע - יהיה אשר יהיה - לא יחתום מיד, אלא ישלח עמדה מעודכנת בסוף מרץ 2020.

■ בשורה התחתונה: דברי אקוניס לא נכונים ברובם. בג"ץ דחה את טענתו העיקרית שפרופ' אמיתי עברה עבירה פלילית, והורה לשקול שוב את פסילתה. הוא הסכים לחכות 3 חודשים להחלטת שר המדע הבא.

● תחקיר: ארן רונדל