דעה: זוכרים כמה חששנו ממלחמת סחר? הקורונה לא צריכה להדביק את תיק ההשקעות

הניסיון המצטבר בניהול השקעות מלמד כי יש לשמור על קור-רוח ולא לבצע שינויים קיצוניים כאשר הכותרות מדווחות על מגפות או אירועים גיאופוליטיים מאיימים

נוסעי הרכבת התחתית בהונג קונג, בשיא התפרצותו של נגיף הסארס במרץ 2003 / צילום: רויטרס
נוסעי הרכבת התחתית בהונג קונג, בשיא התפרצותו של נגיף הסארס במרץ 2003 / צילום: רויטרס

גיבוש תחזיות השקעה ופרסומן לציבור הרחב הוא עיסוק הפכפך, מתיש וכפוי טובה המומלץ רק לאנשים שמתפרנסים ממנו. רק זמן קצר חלף מהמצעד השנתי הפופולרי של פרסום התחזיות הכלכליות של בתי ההשקעות השונים לשנת 2020, וכבר רבים מאותם גופים קוראים לחישוב מסלול מחדש בכל הנוגע לתחזית הצמיחה הגלובלית ולהקצאת הנכסים הנגזרת מקצב הפעילות הכלכלית החזוי.

התפרצות וירוס הקורונה היא שעומדת בלב הפסימיות הלא מבוטלת שפשתה בשווקים בימים אלו. אינני מומחה לתחום הבריאות, למרות שהייתה לי פעם שפעת, ואולם הניסיון המצטבר בניהול השקעות מלמד כי יש לשמור על קור-רוח ולא לבצע שינויים קיצוניים כאשר הכותרות מדווחות על מגפות ו/או אירועים גיאופוליטיים מאיימים, שכן ברובם המכריע של המקרים - האיומים נותרים על הנייר או גובים מחיר נסבל מן הכלכלה העולמית. לשיטתי, לא נכון לנהל את תיק ההשקעות על פי תסריטי קיצון הנשענים על מיטב סרטי המגפות של הוליווד. אגדיל ואומר כי למרות הצער והדאגה ביחס לקורבנות המחלה, והחשש ממגפה גלובלית אשר תפגע בצמיחה העולמית, הרי שדווקא בנקודת הזמן הנוכחית ישנן סיבות לא מועטות לאופטימיות זהירה ביחס לתוואי הכלכלה הגלובלית וכלכלת ארה"ב בשנת 2020.

בעיצומה של בהלת הקורונה, שבה סופרים בעולם כל חולה וכל קו טיסה לסין שבוטל, רבים כבר הספיקו לשכוח כי האיום המרכזי שנשקף לכלכלה הגלובלית מאז הרבעון הראשון של שנת 2018 - מתיחות עד כדי מלחמת סחר בין ארה"ב לסין - הוסר לפחות בעתיד הנראה לעין, לאחר חתימת הסכם שלב ראשון בין שתי המדינות.

היה והסכם הסחר ייושם באופן שבו הוא כתוב, אזי כלכלת ארה"ב תזכה לדחיפה מהותית בהיבט היצוא, ומגזר הייצור האמריקאי שהיה הנפגע המרכזי מסכסוך הסחר יציג התאוששות בחודשים הקרובים. הירידה באי ודאות הכלכלית בעולם בכלל ובארה"ב בפרט, כפועל יוצא מהקטנת חוסר הוודאות שנבע מן הפרוטקטיוניזם (מדיניות כלכלית של כפיית מגבלות וחסמים על הסחר בין מדינות), יתמכו בהאצת השקעות ויסייעו להאצת הפעילות הכלכלית.

נזכיר כי במקביל לחתימה על הסכם עם סין, אישר הממשל האמריקאי לאחרונה את הסכם הסחר החדש עם קנדה ומקסיקו, וגם לכך צפויה השפעה חיובית על כלכלת ארה"ב ברבעונים הבאים. שלוש הפחתות הריבית של הפד בשנה החולפת יסייעו אף הן בשיפור תנאי המימון בארה"ב, ויתמכו בצמיחה שנתית חזויה של 2% ואף למעלה מכך.

כלכלת סין, שהציגה ברבעון הרביעי את הצמיחה הרבעונית הנמוכה שלה זה כ-29 שנה, צפויה ליהנות מהסרת מכסים מסוימת ובעיקר מהסרת האיום למיסוי כלל היצוא הסיני לארה"ב, מה שיביא לעלייה ברמת הוודאות הכלכלית שתתמוך בהתייצבות הצמיחה במדינה. הסינים צפויים להשיק תוכניות תמריצים כלכליים שיתמכו בצמיחה במדינה וינווטו את כלכלת סין להציג צמיחה שנתית נאה של 5.8%-6%. אין ספק כי תחומים כמו תיירות עולמית ושרשרת האספקה של ענפי האלקטרוניקה ומוצרי צריכה המיוצרים בסין חשופים לפגיעה בעתיד הקרוב, אך לא הייתי ממהר לנהל את תיק ההשקעות על בסיס תחזיות אפוקליפטיות כאלו ואחרות.

זוכרים כמה חששנו ממלחמת סחר והברקזיט?

הפגיעה הכלכלית החזויה מווירוס הקורונה, כפי שאני מעריך אותה בנקודת הזמן הנוכחית, עשויה לקזז חלק מסוים מהתאוששות הצמיחה החזויה עקב גיבוש הסכם הסחר בין ארה"ב וסין, אולם אין להתנהל על פי תרחיש כלכלי של האטה-עולמית-מעבר-לפינה.

בבריטניה נראה כי נסללה הדרך לפרידה סופית ומוסדרת מהאיחוד האירופאי. העובדה שהברקזיט צפוי להתבצע בהסכמות בין הצדדים מורידה קוף ענק מכתפי הכלכלה הגלובלית, גם אם ניתן להניח כי עד לגיבוש הסכם ההיפרדות בפועל עוד יהיו עליות ומורדות ברטוריקה של הצדדים.

כלכלה עולמית שבה צמד האיומים הכלכליים הגדולים ביותר של השנים האחרונות נראים כרגע הרבה פחות מאיימים, והמדיניות המוניטרית כמעט בכל מקום בגלובוס תומכת - היא חממה לביצוע השקעות מוגברות בנכסי סיכון על חשבון נכסי חוב, גם במחיר של תנודתיות מוגברת. מדד ה-S&P 500 האמריקאי זינק אמנם בשנה האחרונה ב-30%, אך זו גם התשואה המצטברת שלו בשנתיים האחרונות לאחר שב-2018 נותר ללא שינוי. רווחי הפירמות בארה"ב נותרו קפואים אשתקד ביחס לשנת 2018, מה שמעורר תחושת חוסר נוחות ממחירי המניות שטיפסו כאמור ב-30%, ואולם אזכיר כי בשנת 2018 צמחו רווחי הפירמות ב-24% בעוד שהמדד עצמו נותר ללא שינוי מהותי.

בסיטואציה הנוכחית תחזיות הצמיחה ברווחי הפירמות במדד S&P 500 לשנת 2020 אופטימיות, ועל פי מיטב ההערכות עתידים לצמוח בשיעור שנתי של 7%-10%, כאשר כלל הסקטורים במדד צפויים להציג צמיחה הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. בנתונים אלו, גם אם נניח צמיחה עתידית נמוכה יותר מזו הגלומה בתחזיות, כפועל יוצא ממגפת הקורונה, עדיין שוק המניות מהווה חלופת השקעה אטרקטיבית להשקעה בשוק איגרות החוב הנסחר בתשואות מגוחכות, המגלמות מרווחי סיכון לא ריאליים. 

אני אישית חושב ש-2020 תהיה שנה חיובית נוספת לשוק המניות, גם אם במהלכה נחזה באירועים לא צפויים ומאיימים דוגמת וירוס הקורונה, שכולי תקווה כי תוך זמן לא רב ייכנס לספר הזיכרונות הלא סימפטי של הווירוסים המפחידים, לצד שפעת העופות, שפעת החזירים ה-SARS ושאר צרות העולם. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם