יוחננוף החלה למתג מוצרים שהיא מייבאת תחת מותג פרטי משלה

רשת הקמעונאות החלה לשווק במסגרת מותג פרטי מספר מוצרים, ביניהם סוכר, שמן זית וגבינה צהובה • בכך היא מצטרפת לרשתות כמו שופרסל ורמי לוי, שבהן המותג הפרטי מהווה נתח משמעותי מהמכירות

המותג הפרטי של יוחננוף על המדפים / צילום: תמונה פרטית
המותג הפרטי של יוחננוף על המדפים / צילום: תמונה פרטית

רשת הדיסקאונט הציבורית יוחננוף החלה לשווק מוצרים שממותגים תחת השם יוחננוף - כך נודע ל"גלובס". כך, רשת קמעונאות המזון הציבורית שהונפקה לפני כשלושה חודשים החלה לייצר לאחרונה מותג פרטי שכולל מספר מועט של מוצרי בסיס, ביניהם סוכר, שמן זית וגבינה צהובה במסגרת מכסות היבוא הפטורות ממכס. בחברה סרבו להשיב לפניית "גלובס" מי הספק שמייצר עבורה את המוצרים, בטענה כי מדובר בסוד מסחרי.

בשונה ממתחרות בתחומה כמו שופרסל או רמי לוי, יוחננוף שמפעילה כיום 26 סניפים ושחתמה לאחרונה על רכישת שלושה סניפים נוספים מידי קבוצת יינות ביתן, נמנעה עד היום מלהצהיר על כניסה לתחום הפעילות הזה או להגדיר אותו כיעד אסטרטגי. לא זאת אף זאת, מנכ"ל הרשת, איתן יוחננוף אף צוטט בכתבה שעוסקת במותג פרטי רק לפני שנה בעיתון "דה מרקר": " זה נכון שהרווחיות של הרשת על מותג פרטי גבוהה יותר מאשר על מותגים ממותגים, אבל אני לא מאמין בזה".

בשנה האחרונה התחזק במעט מעמדו של המותג הפרטי, כשהוא מהווה כיום כ-7% מהמכירות הקמעונאיות - כך לפי נתוני סטורנקסט. שופרסל, חברת קמעונאות הגדולה בישראל שהפכה את המותג הפרטי שלה למנוע צמיחה משמעותי, כבר אוחזת ב-25% מהמכירות תחת מותג פרטי. מכירות המותג מסתכמות בכ-3 מיליארד שקל בשנה, והוא פועל תחת סמנכ"ל הסחר והשיווק של הרשת, אורי קילשטיין.

גם רמי לוי והרשת שבשליטתו משקיעים משאבים רבים בפיתוח מותג פרטי רחב שאותו מובילה יפית לוי, סמנכ"לית השיווק של הרשת, ואבי משיח, מנהל המותג הפרטי של הרשת. ברמי לוי מהווה המותג הפרטי נתח של כ-18% מהמכירות לפי דיווחי החברה (שאינם מהווים חלק מדוחותיה הכספיים), והיא מצהירה כי בכוונתה להגדיל את המכירות שלו ל-25-30% ממכירות הרשת.

מנגד, קיימת אסכולה של קמעונאים שבדומה לתפיסה שהייתה קיימת עד היום ביוחננוף, מעדיפים ליהנות מהיתרונות שקיימים באי הכנסת מותג פרטי לרשת. המובילים של אסכולה זו הם קבוצת ויקטורי בהובלת אייל רביד ויינות ביתן של נחום ביתן. לפי האסטרטגיה הזו, הקמעונאים שפועלים ללא מותג פרטי נהנים ממערכת יחסים הדוקה יותר עם הספקים, ולעתים אף תנאי סחר משופרים בהקשר הזה.

אגב, מנוע צמיחה נוסף שקיים בקרב המתחרות ונכון להיום יוחננוף מצהירה כי אינו עומד באסטרטגיה שלה (נכון לנובמבר האחרון, בעת פרסום התשקיף לקראת הנפקה) הוא מכירה באונליין, "שירות שלהערכת החברה אינו כדאי כלכלית עבורה נכון להיום, ואף אינו נדרש, בשעה שהחברה מעריכה כי טרם מיצתה את פוטנציאל גידול המכירות על רצפת המכירה הנוכחית".

מיוחננוף נמסר בתגובה: "הרשת מאז ומתמיד עוסקת ביבוא מקביל של סחורות אך לא דגלה במיתוגן. כיום ישנם מוצרים מסוימים שנמצאים תחת מותג יוחננוף במטרה להוזיל עלויות לצרכן".