בהלת הקורונה מייצרת הזדמנויות השקעה

למרות האי-ודאות והחששות המובנים, הפגיעה הנגרמת לשווקים הפיננסיים מהתפרצות הווירוס הסיני צפויה להיות זמנית ומוגבלת • מניות חברות הביטוח הן דוגמה למגזר שנפגע ללא הצדקה מאפקט הקורונה

מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס הקורונה בסין / צילום: AP
מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס הקורונה בסין / צילום: AP

בשבועיים האחרונים עוסקות כמעט כל הכתבות בעיתונות הכלכלית בדבר אחד - וירוס קורונה. כמות המידע אודות המחלה המסתורית, לצד דיווחים שוטפים על מספר הנדבקים ומספר המתים, היא פשוט עצומה. זה בהחלט מעניין, ואני מוצא את עצמי קורא לא מעט על הנושא, אבל בסופו של יום נותרת בי השאלה הבסיסית, מה אני עושה?

אי-ודאות היא סיטואציה מעיקה, אבל אין מה לעשות נגדה: משקיעים, כמו רב בני האדם, הם טיפוסים שונאי סיכון מטבעם. לפיכך, כשמופיע סיכון סיסטמתי בשווקים - כזה שהוא בלתי ניתן לכימות והערכה - התגובה הרפלקסיבית של המשקיעים היא לזרוק את הסחורה. זה אכן מקטין את החשיפה, אבל מה לגבי הפגיעה הפוטנציאלית בתשואה? האין זו תגובה נמהרת, ששכרה עלול לצאת בהפסדה?

"הפעם זה שונה"

היכולת לכמת את הפגיעה הנגרמת לשווקים מהתפשטות וירוס הקורונה - מוגבלת, שלא לומר לא קיימת - כך שהדרך הטובה ביותר לנבא את מה שיהיה, היא על בסיס מה שהיה.

למה בדיוק הכוונה? להתנהגות השווקים במגיפות קודמות. ב-2016 פרצה בעולם מגיפת זיקה, שנתיים לפני כן אבולה, ב-2006 הכרנו את שפעת העופות, ולנגיף סארס, שהגיע גם הוא מסין, התוודע העולם ב-2003. מה שמעניין בכל אותן מחלות, זה ששוק המניות הגיב באופן דומה - ירידות השערים נמחקו לחלוטין בתוך שישה חודשים מסיום המגפה, ובחלוף שנה שוק המניות היה גבוה משמעותית מנקודת המוצא.

אומרים שזאת שגיאה להשוות בין המקרים, שהרי קצב ההדבקה וחומרת המחלה שונים, וגם שסין הרבה יותר משמעותית כיום בכלכלה העולמית. נכון, אבל כל עוד הנחת הבסיס היא שמדובר באירוע מוגבל ותחום בזמן, כזה שאינו יוצא משליטה - כפי שהיה בכל המקרים הקודמים - אז גם התוצאה הסופית תהיה דומה. וזוהי בדיוק הנקודה, שעל פי האינפורמציה השולית שזורמת כיום, אינני רואה סיבה להניח אחרת.

אבחנה שטחית, בחלקה שרירותית

במשברים מסוג זה, הרפלקס המיידי הוא לזהות את החברות שייפגעו ראשונות. במקרה של הקורונה, כל חברה שיש לה איזשהו קשר לסין נהפכת לנגועה.

יש ענפים שבהם הסיבה לירידות שערים הגיונית ומוצקה, כמו ענפי התיירות והתעופה, שהרי שם הבהלה עצמה גורמת לפגיעה עסקית ממשית. העניין הוא שיש מניות שספגו מהלומה ללא שום קשר למגפה, וזה לא שלפני חודש הן היו יקרות בצורה חריגה, כך שגם הטענה הנפוצה - שהווירוס הוא רק תירוץ להוציא אוויר מרמת תמחור שהתנפחה - אינה מהווה במקרה שלהן הסבר לפגיעה.

כך למשל, מגזר הביטוח: מניות הביטוח הנסחרות בבורסת תל אביב התחילו לרדת לפני חודשיים-שלושה, עוד לפני שווירוס הקורונה עורר תבהלה, אבל הצניחה שלהן בחודש האחרון היא מהגבוהות בשוק המניות. הסיבה לירידת השערים האחרונה אינה נובעת מחשש לפגיעה עסקית בחברות במקרה של התפשטות המחלה - זאת פשוט תוצאה טכנית של בטא גבוהה.

אז זהו, שגם אם הקשר לווירוס רופף, התוצאה היא אותה תוצאה - ברמת המחירים הנוכחית, הפוטנציאל במניות הביטוח עולה עשרות מונים על הסיכון בהשקעה.

"זאת לא קורונה, אלא הריבית הנמוכה"

התקינה בתחום הביטוח מובילה לתנודתיות אדירה ובלתי סבירה בתוצאות המדווחות, שכן שינוי קטן בריבית גורר עדכון גדול של יתרת העתודות. משכך, ירידת התשואות האחרונה הובילה להוצאה חשבונאית אדירה - שהאפילה לחלוטין על הרווחיות השוטפת מעסקי ליבה.

מעבר לעובדה שהגדלת העתודות היא הוצאה חד-פעמית באופייה, שהרי איש אינו מניח שירידת הריבית היא תופעה נצחית, מדובר בהוצאה שאינה תזרימית - כך שהמשמעות הכלכלית שלה הרבה פחות מהותית.

"זה לא העתודות, אלא ההכנסות מהשקעות"

אין חולק על כך שריבית נמוכה שוחקת את ההכנסות מהשקעות, וזה גם נכון שחלקן של אלה ברווחי חברות הביטוח מרכזי מאוד. לפיכך, יש הגיון רב בטענה שהרווחיות תיפגע, אבל תגובת המניות חסרת פרופורציה ובלתי סבירה.

ראשית, סביבת הריבית הנמוכה אינה חדשה, ואם לשפוט על פי ביצועי חברות הביטוח, הן מתמודדות אתה בצורה מרשימה. לטעמי, אין בכך גם שום הפתעה, שכן חברות הביטוח משקיעות באפיקים רבים ומגוונים - מניות, איגרות חוב, נדל"ן ושאר נכסים לא סחירים - כך שיש להן לא מעט אמצעים לרכך את הירידה בריבית השקלית הארוכה.

זה לא שהתשואה מהשקעות לא פחתה בשנים האחרונות, אבל העוצמה היתה נמוכה בהרבה מהצניחה בריבית חסרת הסיכון באותה תקופה.

ניתן להתווכח לגבי הרווחיות הצפויה, אבל אם יש משהו מובהק ועקבי בחברות הביטוח, וזאת הצמיחה הפרמננטית והחדה. רק לשם המחשה, אציין כי היקף הנכסים המנוהלים שלהן צומח בשיעור ממוצע של 10% בשנה - וזוהי צמיחה אדירה, בכל קנה מידה.

מה שיותר חשוב זאת העובדה שהמגמה האמורה תימשך גם בשנים הבאות, שהרי הביקוש למוצרי ביטוח אינו רגיש לריבית, בוודאי לא למחלות. להפך, העלייה הנמשכת ברמת החיים, כמו גם המודעות הגוברת לניהול סיכונים, צפויים להגדיל את הפרמיות הנגבות והנכסים המנוהלים.

שורה תחתונה: למרות האי-ודאות והחששות המובנים, אני חושב שלהתפרצות וירוס קורונה תהיה השפעה זמנית ומוגבלת על השווקים. לפיכך, כדאי לחפש הזדמנויות השקעה במקומות שנפגעו ללא הצדקה - כדוגמת מניות הביטוח, שעונות לטעמי להגדרה. 

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועל בסיס זה בלבד.