וורן באפט קיבל ביטקוין במתנה בארוחת ערב שעלתה יותר מ-4.5 מיליון דולר

כחצי שנה לאחר שנרכשה במכירה פומבית ע"י יזם הבלוקצ'יין הסיני ג'סטין סאן, נערכה באומהה ארוחת הצדקה השנתית עם המשקיע הפרטי הגדול בעולם • לסעודה הוזמן גם יוני אסיא הישראלי, ממייסדי eToro, שניסה לשכנע את באפט בערכו של הביטקוין

בארוחת ערב שנמשכה יותר משלוש שעות במועדון Happy Hollow שבעיר אומהה, נברסקה, אירח לפני כשבועיים המיליארדר האמריקאי וורן באפט, העומד בראש חברת ההחזקות ברקשייר האת'וויי ונחשב למשקיע הפרטי הגדול בעולם, חמישה בכירים מתעשיית המטבעות הקריפטוגרפיים העולמית, ובהם גם נציג ישראלי.

באפט, הידוע בכינויו "האורקל מאומהה", דורג בסוף 2019 כאיש הרביעי בעושרו בעולם, עם הון האישי הנאמד ב-89 מיליארד דולר. המיליארדר בן ה-89, שהוא גם פילנתרופ ידוע, הבטיח לתרום 99% מהונו במהלך חייו, בעיקר באמצעות קרן הפילנתרופיה של ביל ומלינדה גייטס. מדי קיץ נערכת באיביי מכירה פומבית, שבה מוצעת למכירה ארוחת צהריים עם באפט - ומיליוני הדולרים שמשלמים הזוכים בארוחה נתרמים לקרן Glide מסן פרנסיסקו, המסייעת לעניים, לחסרי בית ולמכורים לסמים.

ביוני האחרון שולם תמורת הארוחה עם המשקיע האגדי סכום שיא של 4.57 מיליון דולר על-ידי היזם הסיני ג'סטין סאן, מייסד פלטפורמת הבלוקצ'יין Tron. כפי שפרסמנו בקיץ האחרון ב"גלובס", סאן בן ה-29 הזמין ארבעה אורחים להצטרף אליו לארוחה, ובהם יוני אסיא, מייסד שותף ומנכ"ל חברת eToro, המפעילה רשת חברתית למשקיעים. הארוחה החגיגית נדחתה ביותר מחצי שנה, לאחר שסאן הודיע ביולי על בעיות רפואיות שנגרמו לו מאבנים בכליות. מאוחר יותר הוא אף פרסם התנצלות על כך שהכריז מראש על הארוחה המתוכננת, לאחר שבתקשורת הסינית פורסמו דיווחים על כך שנחקר על-ידי הרשויות בסין.

לארוחה באומהה עם באפט הזמין סאן, נוסף על אסיא הישראלי, גם את היזם האמריקאי צ'רלי לי, מייסד פלטפורמת הבלוקצ'יין Litecoin; כריס לי, מנהל הכספים של בורסת הקריפטו הסינית Huobi; והלן היי, ראש קרן הצדקה של בורסת הקריפטו הסינית Binance. בארוחה העניק סאן לבאפט במתנה סמארטפון סמסונג גלקסי פולד חדש, ובו ארנק דיגיטלי המכיל מטבע ביטקוין אחד.

הבוקר זינק מחיר הביטקוין מעל לרף של 10,000 דולר - ובכך קבע שיא של יותר מארבעה חודשים, עם עלייה של יותר מ-40% מתחילת 2020. בשנים האחרונות הצהיר באפט לא פעם כי עליית מחיר הביטקוין נובעת מבועת השקעות וכי מטבעות הקריפטו אינם ראויים להשקעה ארוכת-טווח. ב-2018 הוא אף אמר שהביטקוין הוא "כנראה רעל עכברים בריבוע". עם זאת, ציין "האורקל מאומהה", כי לדעתו ניתן למצוא ערך בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, שעליה מבוסס הביטקוין.

"ניסיתי לשכנע את באפט שלביטקוין יש ערך", צייץ בסוף השבוע בטוויטר יוני אסיא, לאחר שהתפרסמו דיווחים על ארוחת הערב באומהה שבה השתתף. "במקום זאת, הוא שיכנע אותי שהשקעות ערך הן בעלות ערך רב יותר". באפט וחברת ברקשייר האת'וויי, שנמצאת בשליטתו, תומכים באסטרטגיה של "השקעות ערך", הדוגלת ברכישת ניירות ערך ששוויים מוערך בחסר. 

בשיחה עם "גלובס" בעקבות הסעודה עם האורקל מאומהה, אמר אסיא: "באפט מאמין בעסקים שמייצרים ערך, ולכן הוא לא מאמין בערך של ביטקוין. לדבריו, בדומה לזהב, ביטקוין זוכה לערך רק בגלל הפחד מפני מה שיקרה בטווח הקצר אם השווקים יקרסו. לכן, לדעתו, ביטקוין אינו אמצעי לשמירת ערך, אלא לשמירת פחד. הוא סבור כי טכנולוגיית הבלוקצ'יין היא בעלת ערך, אבל אף אחת מהחברות שמשתמשות בה כיום עוד לא עושה בה שימוש נכון. לכן, אנשים חכמים אומרים שזאת טכנולוגיה חשובה, אבל אף אחד לא באמת משתמש בה עדיין".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.