יותר מאלף קורבנות: מניין המתים מנגיף הקורונה ממשיך לעלות

42,500 בני אדם כבר נדבקו ברחבי העולם, ומקרה ראשון של הידבקות בסן דייגו אושר על ידי מחלקת הבריאות בארה"ב • נשיא סין נפגש עם צוותי הרפואה שמטפלים בחולים בבייג'ינג: "עלינו להיות בטוחים שבסופו של דבר ננצח בקרב הזה נגד המגיפה"

חולה קורונה בסין/ צילום: רויטרס CHINA DAILY
חולה קורונה בסין/ צילום: רויטרס CHINA DAILY

ביממה האחרונה מתו 108 בני אדם נוספים מווירוס הקורונה, ו-2,479 נדבקו - כך מסרו הלילה (שלישי) רשויות הבריאות במחוז חוביי שבסין. לפי נתונים אלה, מספר הנדבקים עומד על 42,639 בני אדם לפחות, ומניין המתים ברחבי העולם עלה ל-1,016, מתוכם אחד בפיליפינים ואחד בהונג קונג. במחוז חוביי בלבד, שנחשב למוקד התפרצות הווירוס, גבה הנגיף 980 קורבנות, וכ-32 אלף בני אדם נדבקו.

לאחר שהתארכה בשל התפרצות הנגיף, הסתיימה חופשת ראש השנה בסין. התושבים אמורים היו לחזור לשגרת עבודה, אך עסקים רבים נותרו סגורים, וההערכה היא כי מרבית האנשים עובדים כעת מהבית. מחוז חוביי, בו חיים כ-60 מיליון תושבים, נותר תחת סגר.

מחלקת הבריאות האמריקנית אישרה מקרה ראשון של הידבקות בנגיף הקורונה בסן דייגו. האדם שנדבק היה על טיסת הפינוי הראשונה ממוקד התפרצות הנגיף, ווהאן, לארצות הברית בשבוע שעבר. עד כה אושרו בארצות הברית 13 מקרים שונים של הידבקות בווירוס - שבעה בקליפורניה, והיתר באריזונה, אילינוי, מסצ'וסטס, וושינגטון וויסקונסין. הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, אמר אתמול כי הוא מאמין שההתפרצות הנגיף תיעלם בחודש אפריל, משום שמזג האוויר יהיה חם יותר.

משרד הבריאות בוויטנאם הודיע כי תינוקת בת שלושה חודשים אובחנה כחולה בווירוס, ככל הנראה לאחר שנדבקה מסבתה. מקרה זה מעלה את מספר הנדבקים בנגיף בווייטנאם ל-15. לאור המצב, המדינה מתכננת לבודד את אזרחיה החוזרים מסין במחנות צבאיים מחוץ להאנוי ובמוצבים זמניים בגבול עם סין.

מוקדם יותר, דיווחו הרשויות המקומיות בהונג קונג כי במחוז טסינג יי פונה בניין מגורים שלם מבני אדם, אחרי שנמצא כי שני דיירים נדבקו בווירוס. מנהל המרכז להגנת הבריאות, ד"ר וונג קה-הנג, מסר כי נבחן החשש להדבקה של שאר הדיירים, אך טרם ברור מה מספר האנשים ששהו בבניין יחד עם החולים.

עד כה התפשט הנגיף ל-25 מדינות לפחות, כאשר יותר מ-330 אנשים נדבקו מחוץ לסין. עם זאת, מלבד שניים, כל מקרי המוות היו בסין. לאור המצב, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדנום גבריסוס, הביע חשש כבד ממקרים של הידבקות בין אנשים מחוץ לסין. "זה יכול להיות הניצוץ שהופך לאש גדולה", אמר. "אנו קוראים לכל המדינות להשתמש בחלון ההזדמנויות שיש לנו, בכדי למנוע שריפה גדולה יותר".

בהופעה ציבורית נדירה, נשיא סין שי ג'ינפינג נפגש אתמול עם צוותי הרפואה המטפלים בחולים שנדבקו בנגיף הקורונה בבייג'ינג. שי עטה מסכת פנים וביקר במרכז הבריאות הקהילתי, ואף מדד את החום של עצמו. במהלך ביקורו אמר שי כי הממשלה תמנע פיטורים בקנה מידה גדול בעקבות התפרצות הנגיף.

זוהי הופעתו הפומבית הראשונה של שי מאז פרוץ המגיפה. המנהיג הסיני הצליח להתרחק מאור הזרקורים במהלך ההתפרצות, והציב במקומו את ראש הממשלה לי קצ'יאנג, שביקר בעיר ווהאן והוביל את מאמצי הממשלה לסיים את המשבר.

ניסיונו של שי לשמור על פרופיל נמוך, מגיע גם בעקבות מותו של רופא בעיר ווהאן, מוקד התפרצות של הנגיף, שניסה להזהיר מפני הנגיף והושתק על ידי הרשויות, עורר גל של צער וכעס ברשתות החברתיות, שהרבה מהם כוון נגד ממשלתו של שי.

ההנהגה הסינית כבר התמודדה עם האשמות בניסיונות להסתיר את התפרצות הנגיף או לצמצם את החומרה שיוחסה לו. הממשלה הודתה בכמה "חסרונות והחסרות" בתגובתה, אולם ארגון הבריאות העולמי שיבח את מאמציה להשיג שליטה בנגיף, כולל סגר שהוטל בקנה מידה אדיר.

בביקורו, שי בדק את המאמצים של עובדי הקהילה בבייג'ינג להכיל את הנגיף, סייר בבית חולים מקומי המציע טיפול לחולי הנגיף ושוחח בווידיאו עם הצוות הרפואי. "עלינו להיות בטוחים שבסופו של דבר ננצח בקרב הזה נגד המגיפה", אמר שי לצוות הרפואי במהלך הביקור בבית החולים.

בנוסף לכך, בטלוויזיה הממלכתית דווח כי שי אמר שסין תשתדל לעמוד ביעדים הכלכליים והחברתיים שלה לשנה הנוכחית, ותבצע התאמות כלכליות כדי למזער את השפעת הנגיף. הוא אמר שהממשלה תנקוט בצעדים משמעותיים יותר מאלו שבוצעו עד עתה כדי לבלום את התפשטותה בעיר ווהאן ובכל מחוז חוביי.

יותר מאלף איש מתו מהנגיף, שהוכרז כבר כמשבר הבריאות הגדול ביותר בסין מאז התפרצות הסארס בשנת 2003. במהלך ביקורו קרא שי לבצע "צעדים מכריעים יותר" על מנת להיאבק בנגיף, וטען כי ההתפרצות היא "מבחן של המערכת הסינית ויכולות השלטון".