מדינה בלי תקציב: האם הישיבות הן הגוף היחיד שיקבל מקדמות?

כשאין למדינה תקציב מאושר בגלל הפלונטר הפוליטי, כל תוספת דורשת אישור חריג. האם רק חרדים זכו בו? • המשרוקית של גלובס

ח"כ עודד פורר / צילום: אוריה תדמור
ח"כ עודד פורר / צילום: אוריה תדמור

רק לחרדים נותנים - את הטענה הזו שמענו מאנשי ישראל ביתנו בכמה צורות, והגרסה שנבדוק הפעם באה מח"כ עודד פורר. בראיון לכאן ב' הוא סיפר על "דיל ורחש-בחש מתחת לפני השטח בין המפלגות החרדיות לכחול לבן", שבזכותם החרדים הם המגזר היחיד שלא ייפגע מהעובדה שאין למדינה תקציב מאושר. "בכל סעיפי התקציב יש קיצוץ, ועוברים לעבוד ב'אחד חלקי שתים-עשרה'. רק בתקציב הישיבות קיבלו מקדמה, והם לא ירגישו את הקיצוץ הזה".

שיטת 1/12, נזכיר, היא הדרך שבה מחולקים כספי המדינה אם הכנסת לא אישרה את חוק התקציב. הסכום החודשי מוגבל לשתים-עשרית מתקציב המדינה הקודם (פלוס מדד), ומשולם לפי סדר עדיפויות קשוח. חריגה מהסד הזה טעונה אישור של ועדות חריגים במשרד האוצר.

אגף אחד במשוואה של פורר לא היה קשה לבדוק: העיתונים אכן דיווחו בהבלטה לפני שבועיים על 845 מיליון שקל שייתנו כמקדמות לישיבות, בעקבות לחץ של שרים חרדים. הסכום ייפרש על פני השנה, בהתחלה 80 מיליון בחודש ואחר כך 60 מיליון.

האגף השני במשוואה, כלומר הטענה שרק חרדים ייהנו ממקדמה, העמיד בפנינו אתגר. חשדנו שפורר לא מדייק, כי לפני חודשיים בדקנו האשמה דומה שהשמיע: "ההעברות היחידות שאושרו בוועדת הכספים היו הכספים הקואליציונים של המפלגות החרדיות". התברר שהרבה גורמים לא-חרדיים קיבלו העברות תקציביות בישיבה ההיא.

הצרה היא שמשרד האוצר, שבעבר נהג לפרסם מיד את החלטות ועדת החריגים, מסרב היום לחשוף את המידע. אחרי פניות חוזרות ונשנות, הסכימו למסור לנו תגובה לקונית: "מאשרים שניתנו מקדמות במבחני תמיכה נוספים מלבד הישיבות". בלענו את עלבוננו על היעדר השקיפות, ופנינו ישירות לכמה משרדים שאולי קיבלו מקדמות. ממשרד הפנים השיבו שאמנם קיבלו אישור לשלם מקדמות למטרות הבאות: "מענק איזון, הקרן לצמצום פערים, מענק הבירה, תשלומים לרשויות סובבות נתב"ג, והמענק השוטף של איגוד ערים כנרת". ממשרד החינוך נמסר שאושרו להם מקדמות, אבל לא פירטו אילו.

■ בשורה התחתונה: דברי פורר לא נכונים ברובם. מלבד הישיבות החרדיות, ועדת החריגים באוצר אישרה לשורה של גופים לקבל מקדמות על חשבון תקציב 2020 - ובהם רשויות מקומיות והקרן לצמצום פערים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר