מה יעלה בגורל ההנפקה? Airbnb עברה להפסד בינואר־ספטמבר 2019

ההפסד של חברת שיתוף הבתים עמד על 322 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019, לעומת רווח של 200 מיליון דולר בתקופה המקבילה • ההנפקה תתבצע כנראה ברבעון השלישי או הרביעי של השנה והמעבר להפסד עשוי לפגוע בשווי החברה

airbnb / צילום: Shutterstock
airbnb / צילום: Shutterstock

חברת Airbnb עברה להפסד בינואר־ספטמבר 2019 כאשר העלויות עלו בצורה חדה, לפי מקורות מקורבים לחברה. ההפסד מעלה תהיות לגבי שיערוך Airbnb ועיתוי ההנפקה הראשונה המסקרנת של ענקית השכרת הדיור לנופשים.

Airbnb, שמוגדרת כחברת הזנק (סטארט-אפ), רשמה הפסד נקי של 322 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019, לעומת רווח של 200 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2018, לפי אחד המקורות. המעבר להפסד עלול להשפיע על תג המחיר של החברה בהנפקה הראשונה שלה, לפי משקיעים. הרווחיות של החברה משכה משקיעים מהציבור הרחב. אחרי ההשקה הכושלת של מניות כמו אובר  וליפט , שירותי ההסעות המקוונים, המשקיעים הפכו חשדנים יותר כלפי חברות עם הפסדים וללא דרך ברורה לרווחיות.

רתיעה בשוק מפני סטארט-אפים

Airbnb, שפועלת מסן פרנסיסקו, היא אחת החברות הפרטיות הגדולות בארה"ב. היא הוערכה ב־31 מיליארד דולר בסבב גיוס ההון הפרטי האחרון שלה ב־2017, לפי VentureSource של דאו ג'ונס. עם זאת, השערוך הפנימי האחרון שלה היה נמוך בהרבה, מסר אחד מיודעי הדבר ל"וול סטריט ג'ורנל".

VentureSource מסרה בשנה שעברה שהיא תונפק לציבור הרחב "במהלך 2020", וזו אמורה להיות הנפקת המגה היחידה של השנה.

עיתוי ההנפקה עלול להיות מושפע גם ממגפת הקורונה מסר מקור מקורב לחברה. עסקי החברה בסין ירדו כעת ב-80% מהשנה שעברה, כאשר הנגיף שיבש נסיעות לסין וההשכרה הושעתה בכמה ערים. סין היא שוק צמיחה חשב ל-Airbnb, והחברה עשויה להמתין עד לבלימת הנגיף לפני שתמשיך בהנפקה, לדברי המקור.

הנפקה השנה תהיה כנראה ברבעון השלישי או הרביעי, מסרו גורמים מקורבים לחברה. יחלפו עוד כמה חודשים עד שהחברה תגיש לרשות ניירות הערך את המסמכים המסווגים שנחוצים להתחלת התהליך.

Airbnb היא פלטפורמת השכרת הדירות לטווח קצר הגדולה ביותר בארה"ב, עם ממוצע של מעל 2 מיליון בני אדם שמזמינים מדי לילה את נכסיה ברחבי העולם.

זה יהיה מבחן לשוק הציבורי על רקע הרתיעה הכללית מפני סטארט-אפים שצומחים מהר ללא רווחים. בנוסף להתחלה השלילית של אובר וליפט, גם ספקית המזרונים קספר סליפ שמחיר המניה בהנפקה שלה בשבוע שעבר עמד על 12 דולר, פחות ממחצית השערוך הפרטי שלה, שהיה 1.1 מיליארד דולר. המניה נסחרת כעת ב-10% מתחת למחיר ההנפקה השנייה הזה.

חברות הזנק רבות בעמק הסיליקון רושמות הפסדים כשהן מונפקות לציבור - פחות מרבע מחברות הטק שהונפקו בחמש השנים עד 2019 היו רווחיות, לפי נתונים של ג'י ריטר, פרופסור למימון באוניברסיטת פלורידה.

Airbnb במצב פיננסי חזק יותר מחברות רבות שהונפקו לשוק הציבורי, לפי ריטר. לחברה יש "נתח שוק עולמי ענק, מותג חזק ואין ספק שהם יוכלו להגיע לרווחיות", הוא אמר. החברה מחזיקה גם ב-3 מיליארד דולר במזומן במאזן שלה, לפי מקורבים, וזהו ריפוד פיננסי שלא היה ל-WeWork, שנאלצה לבטל את ההנפקה שלה. 

החברה, שלא חייבת לפרסם מידע פיננסי מפני שהיא פרטית, פרסמה מעט נתונים על הכנסותיה ורווחיה. בשנה שעברה היא דיווחה שבשנים 2017 ו-2018 היא הייתה רווחית על בסיסי EBITDA, כלומר לפני ריבית (על חובות), מיסים, פחת ובלאי. זהו מדד ביצוע מקובל מאוד שלא עומד בכללי החשבונאות המקובלת.

משקיעה כספים בשיפור הבטיחות

היעלמות הרווחים גורמת לחששות פנימיים, לפי המקורות שמכירים את החברה. מועצת המנהלים תחקרה בשבועות האחרונים את המנהלים בשאלה למה ההוצאות עוקפות את ההכנסות.

המגמה הזו באה לידי ביטוי ברור ברבעון השלישי של 2019. במבט היסטורי, רבעון שלישי בכל שנה הוא עונת השיא של החברה בגלל הרגלי הנסיעות של אנשים.

לפי אחד המקורות, Airbnb הגדילה את הכנסותיה ברבעון השלישי ל-1.65 מיליארד דולר, עלייה של כמעט 400 מיליון דולר מהשנה הקודמת, אבל העלויות עלו מהר יותר. הרווח הנקי לרבעון היה 266 מיליון דולר, לעומת 337 מיליון דולר ברבעון השלישי ב-2018, ולא כיסה את ההפסדים של מחצית השנה הראשונה.

העלויות צפויות לגדול עוד יותר, בגלל ההחלטה של Airbnb להוציא יותר על תיקון בעיות בטיחות בפלטפורמה שלה. החברה נאבקת בתופעות של גניבה, זנות ופשעים נוספים של אורחי הנכסים שלה ובעלי הנכסים מאז הקמתה ב-2008. אחרי יריות במסיבה בבית של החברה באורינדה, קליפורניה, באוקטובר, החברה הודיעה על הידוק בדיקותיה, כולל וידוא האיכות והדיוק במידע על כל שבעת מיליוני הדירות שלה. בתחילת דצמבר הודיעה Airbnb על אמצעים נוספים, כולל התחייבות להוציא 150 מיליון דולר על יוזמות בטיחות של הנכסים והאורחים.

החברה משקיעה גם סכומים נכבדים בשדרוג הטכנולוגיה של הפלטפורמה שלה, בעלות של עד 100 מיליון דולר בשנה, לפי מקור יודע דבר.

קטגוריה אחת של עלויות שגדלו במיוחד היא הוצאות כלליות ומנהלה, שהוכפלה ויותר במבט שנתי ל-175 מיליון דולר ברבעון השלישי, לפי מקור אחר. הקטגוריה הזו כוללת את עלות אחזקת המטה בסן פרנסיסקו, והוצאות משפטיות, חשבונאות וניהול משאבי אנוש.

בלינדה ג'ונסון, הממונה על רוב הפונקציות הללו כמנהלת ביצוע ראשית, עוזבת ב-1 במרץ כדי להצטרף למועצת המנהלים של החברה, לפי הודעה מנובמבר. המנכ"ל בריאן צ'סקי אמר שהוא הודיע לג'ונסון שהיא תוכל לחזור לעבוד כמנהלת בכירה בכל עת שתרצה.