"אם הפד יחליטו להוריד את הריבית פעמיים השנה, זה סימן שהכלכלה העולמית בדרך למיתון"

האסטרטג הראשי של בנק ההשקעות השווייצרי פיקטה סבור כי "לבנקים המרכזיים כבר לא נשארה הרבה תחמושת, והמשקיעים אמורים לראות שינוי בנתונים המאקרו הכלכליים בעולם" • "הבעיה עם הריבית השלילית בגוש האירו היא שהשחקנים השונים התרגלו אליה, וכעת קשה מאוד להיגמל מזה"

לוקה פאוליני / צילום: קבוצת פיקטה
לוקה פאוליני / צילום: קבוצת פיקטה

איך תיראה שנת 2020 בשוקי ההון? "השנה הזאת, ללא ספק, תהיה הרבה יותר מאתגרת עבור המשקיעים בכל השווקים לעומת 2019", אומר לוקה פאוליני (Luca Paolini), האסטרטג הראשי של בנק ההשקעות השווייצרי פיקטה, בראיון ל"גלובס".

"בשנה שעברה כמעט כולם הרוויחו, גם משקיעי המניות וגם משקיעי האג"ח, אף שרווחי החברות כמעט לא עלו. זה לא יימשך כך בטווח הארוך, זה ברור", מוסיף פאוליני. לפיקטה (Pictet) היקף נכסים מנוהל של כ- 580 מיליארד דולר, הוא מעסיק כ-4,500 עובדים ב-27 משרדים הפרוסים ברחבי העולם.

לדברי האסטרטג הראשי של הבנק, "הכוח המניע הגדול מאחורי העליות בשווקים ב-2019 היו הבנקים המרכזיים, ובעיקר שינוי המדיניות של הפדרל ריזרב בארה"ב, שעבר מגישה של העלאות ריבית למדיניות של הורדות ריבית. כיום אנחנו במצב שלבנקים המרכזיים כבר לא נשארה הרבה תחמושת. הם כמובן יכולים להמשיך עם רכישות האג"ח הגדולות שלהם, אבל גם זה כבר קרוב למיצוי. לכן, המשקיעים אמורים לראות שינוי בנתונים המאקרו הכלכליים בעולם".

עד לאחרונה היה הקונצנזוס בשווקים שהפד לא ישנה את הריבית השנה, וכעת השוק מעריך כי הפד יוריד ריבית לפחות פעם אחת.

פאוליני: "לדעתנו, זה לא ממש משנה אם הפד יוריד פעם אחת את הריבית, אבל אם ראשי הפד יחליטו להוריד את הריבית פעמיים השנה, זה סימן שהכלכלה האמריקאית והעולמית בדרך למיתון, או שנכנסו למיתון. זה יהיה סימן ממש רע ומדאיג לשווקים. כיום מצבה של כלכלת ארה"ב פחות טוב לעומת המצב לפני שנה, אם אתה בודק אינדיקטורים כלכליים".

התפרצות וירוס קורונה מעצימה את רמת האי-ודאות.

"זה נכון. עוד לפני וירוס קורונה, רמת האי-ודאות היתה גבוהה, וכעת היא גבוהה יותר. נכון להיום, מספר הנדבקים לא גדול יחסית, ונראה כי המצב מחוץ לסין נמצא בשליטה, אבל זה יכול להשתנות מהר מאוד. אנחנו מעריכים כי כלכלת סין תתכווץ ב-1%-2% ברבעון הראשון של השנה.

"כיום החשיבות של המשק הסיני לכלכלה העולמית גבוהה בהרבה לעומת התפרצות מגפת הסארס לפני 16-17 שנה. אז יש להתפרצות הווירוס כיום השפעה גדולה על ענפים רבים, וכמובן שיש השפעה פסיכולוגית. ההיגיון שלנו אומר שבתוך שנה הזעזועים שגרם וירוס קורונה ייספגו על ידי הכלכלה הסינית והעולמית, אבל בטווח הקצר קשה לדעת מה יקרה".

אתם מעריכים שהכלכלה העולמית תמשיך לצמוח השנה?

"כן, בערך כמו בשנה שעברה, בשיעור של 2.8%-3%. השווקים המתפתחים במצב טוב יחסית, הכלכלה האמריקאית בנסיגה קלה, אבל עדיין צומחת בקצב סביר, ובאירופה המצב טוב יחסית".

יחסית למה?

"באופן יחסי לעומת המצב באירופה לפני כמה שנים. רמת ההשקעות בגוש האירו גבוהה בהרבה לעומת ארה"ב. הבעיה עם הריבית השלילית שיש בגוש האירו כל כך הרבה זמן, היא שהשחקנים השונים התרגלו אליה, וכעת קשה מאוד להיגמל מזה. גם בארה"ב, קשה מאוד להיגמל מההקלה הכמותית של הפד. הבנקים המרכזיים הזרימו בשנים האחרונות כמויות אדירות של כסף לכלכלה בארה"ב ובאירופה, וזה לא ממש עזר לתמוך בצמיחה. בסופו של יום, כשאתה קונה מניה, אתה רוצה לראות את החברה צומחת, ולא לעשות את זה בגלל שאין אלטרנטיבות טובות".

אז לדעתך, מחירי המניות גבוהים כיום?

"קשה לדעת. יש הרבה חברות שהראו צמיחה מרשימה בשנים האחרונות, לצד רכישה בחזרה של מניותיהן ועוד צעדים שתמכו במחירי המניות. השאלה כיום היא האם החברות יכולות להמשיך לצמוח השנה ובשנה הבאה. אם זה יקרה, אז המניות בוול סטריט ימשיך לעלות. כיום האנליסטים מעריכים שהחברות, ברמה גלובלית, יכולות לספק צמיחה של כ-10% ברווחים השנה, לאחר שב-2019 הצמיחה ברווחים ברמה גלובלית היתה כמעט אפסית. לדעתנו, זה יהיה קשה מאוד. אנחנו מעריכים שהצמיחה ברווחים תהיה קרובה יותר ל-5% - כלומר, עדיין חיובית, אין סיבה לפאניקה, אבל צריך לשים לב גם לסיכונים".

חוץ מווירוס קורונה וההאטה בכלכלות סין וארה"ב, איזה עוד סיכונים אתם רואים כיום?

"יש כמובן סיכון גיאו-פוליטי באירופה וארה"ב. ככל הנראה, דונלד טראמפ ינצח את הבחירות לנשיאות בארה"ב, אבל אם הוא יפסיד, השווקים יכולים להגיב בירידות חדות. זה תלוי כמובן מי יחליף אותו. אם המצב של כלכלת ארה"ב ימשיך להיות טוב גם קרוב לנובמבר, יש לטראמפ סיכוי טוב מאוד לנצח. כיום הסיכון העיקרי מבחינה גיאו-פוליטית נמצא בארה"ב".

"לפעמים סבלנות זה הדבר הכי טוב"

אם יש לי מיליון דולר להשקעה באיגרות חוב, איפה אתם חושבים שכדאי להשקיע כיום?

"אתה צריך לחפש שני דברים: איפה הכי בטוח להשקיע, ומצד שני מה יניב לך הכנסה שוטפת. אז בצד הבטוח יש כמובן איגרות חוב של הממשל האמריקאי, שמספקות גם הכנסה שוטפת מסוימת, לא גבוהה, אבל עדיין חיובית. בצד של הכנסה שוטפת גבוהה יותר, הייתי משקיע באג"ח לא מדורגות. כיום איגרות חוב מדורגות לא מספקות הכנסה גבוהה בהרבה לעומת אג"ח הממשל האמריקאי, ומצד שני הן מסוכנות מאוד באופן יחסי, בגלל שרווחי החברות כבר לא צומחים בקצב גבוה. אז הן נכס לא אטרקטיבי במיוחד כיום.

"אז מצד אחד כדאי להשקיע באג"ח של הממשל האמריקאי, ונוסף על כך, כדי לספק הכנסה גבוהה יותר של עד 6%, אפשר לקנות תיק מפוזר ומגוון של אג"ח לא מדורגות. אפשר להסתכל גם על אג"ח בשווקים המתפתחים, בעיקר מקסיקו ורוסיה".

למה מקסיקו ורוסיה דווקא?

"הכלכלות שלהן משתפרות, האינפלציה והריבית במגמת ירידה. כמובן שבשווקים המתפתחים הסיכונים הרבה יותר גבוהים, אבל גם פוטנציאל ההכנסה גבוה יותר. האינפלציה בשווקים המתפתחים קרובה לשפל של כל הזמנים. יש כיום יותר פוטנציאל לרווחים באג"ח של השווקים המתפתחים בהשוואה לשווקים המפותחים. אבל, כמובן שחשוב לאזן את הסיכונים בכל תיק השקעות בהתאם לרמת הסיכון שלו".

מה כדאי כיום למשקיע הממוצע לעשות?

"לא לשנות כיום כלום. לחכות, לעקוב ולראות מה יילד יום. לפעמים להמתין בסבלנות זה הדבר הכי טוב לעשות. המצב הזה גם מייצר הזדמנויות כמובן, אז אולי אפשר להגדיל החזקות במקומות כמו סין, שנפגעו הכי הרבה מהמצב. בטח שלא צריך להיכנס לפאניקה ולמכור הכל.

"מומלץ לקנות קצת זהב, למקרה שבאמת יהיה מיתון והבנקים המרכזיים ידפיסו כמויות עוד יותר גדולות של כסף. גם אם תחול התאוששות, הדולר כנראה ייחלש - וגם זה תסריט שתומך בהמשך התחזקות הזהב. אם למשל, למשקיע מסוים יש 10% מהתיק במזומן, אז הוא יכול להשקיע 5% בזהב".

לדברי פאוליני, "השוק כיום הרבה יותר מסוכן לעומת המצב ב-2003, בעת שהתפרץ וירוס סארס, גם בגלל שכלכלת סין הרבה יותר חזקה וגדולה ומשפיעה על הכלכלה העולמית, וגם בגלל שאז הכלכלה העולמית רק יצאה מהמשבר של 2000-2002 והיתה בתנופת התרחבות. כיום אנחנו בתקופה שהכלכלה העולמית, האמריקאית, האירופית והסינית, הרבה יותר חלשות לעומת המצב ב-2003, ולבנקים המרכזיים אין הרבה תחמושת וכלים לתמוך בכלכלה".

לפני כמה ימים הודיע פיקטה כי יפסיק לחלוטין את ההשקעות שלו בניירות ערך של חברות העושות שימוש בדלקים מזהמים (נפט, גז טבעי ופחם) עד לסוף 2020, מרמה של כ-250 מיליון דולר בסוף 2019.

לדברי פאוליני, "מעורבות ואקטיביזם זאת החזית החדשה. אנחנו מנסים להשפיע לא רק על חברות שאנחנו משקיעים בהן, אלא גם על ממשלות וארגונים שונים במטרה לשפר את החברה בהיבטים כמו חינוך, בריאות ושמירה על הסביבה.

"בשנה שעברה היינו מעורבים ביותר מ-4,000 אסיפות של בעלי מניות ואג"ח וכינוסי דירקטוריונים. הלקוחות שלנו דורשים את זה מאתנו, וזה ככה אגב גם בעוד הרבה חברות השקעות ובנקים גדולים. העולם משתנה, ואנחנו צריכים לתרום את חלקנו לשמירה על הסביבה, לשיפור החינוך, הבריאות, חקלאות, מזון ועוד".