בעקבות מכת פריצות: חמאס הורה לפעיליו לצאת מקבוצות הוואטסאפ

ההודעה הועברה דרך אתר אלמג'ד אלאמני השייך לחמאס ועוסק בביטחון מידע, ודרך ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של הארגון • חברת הסייבר הישראלית סייבריזן: "בחודשים האחרונים התגלתה סדרה של תקיפות סייבר במזרח התיכון, שיעדיה קשורים לגורמים ברשות הפלסטינית ושמטרתה לרגל אחר טלפונים ניידים של אנשי הרשות"

עצרת של החמאס / צילום: רויטרס
עצרת של החמאס / צילום: רויטרס

"אנו מודיעים לכם שקבוצות הוואטסאפ שקשורות לגדודי עז א-דין אל-קסאם נפרצו. אנו מזמינים את כל העוקבים לעזוב את הקבוצות, ותקבלו בהמשך לינקים לקבוצות החדשות". הודעה זו פורסמה הבוקר (שבת) בערוץ הטלגרם של חמאס "גדודי עז א-דין אל-קסאם" שלו כ-37 אלף עוקבים.

על פי דיווחים בטלגרם שעוקבים אחר התקשורת בעזה, הודעה זו באה בהמשך לפרסום באתר החמאס אלמג'ד אלאמני, ולפיו ערוצי הטלגרם והוואטסאפ של חמאס "נפרצו בידי 'הכיבוש הציוני' בשל התפקיד שממלא האתר במאבק בארגוני המודיעין הישראלי". האתר הזהיר לא להיכנס לערוצי הוואטסאפ והטלגרם מאחר שהם מכילים לינקים שנשתלו על ידי האקרים.

על פי ההודעה בטלגרם, העוקבים נקראו לעזוב את הקבוצות ולהמתין שישלחו אליהם לינקים לקבוצות החדשות שיפתחו במקום הקבוצות שנפרצו. ההודעה בטלגרם התייחסה גם להודעה "לא מכובדת" שנשתלה בו מוקדם יותר.

ברקע הדברים, פרסמה מוקדם יותר השבוע חברת הסייבר הישראלית סייבריזן כי במהלך החודשים האחרונים התגלתה סדרה של תקיפות סייבר במזרח התיכון, שיעדיה קשורים לגורמים ברשות הפלסטינית. על פי ההודעה, מטרת התקיפות הייתה "לרגל אחר טלפונים ניידים של אנשי הרשות, לאפשר פתיחת מצלמה ללא ידיעת בעל המכשיר, האזנה למתרחש בסביבה וגניבת קבצים ומידע".

לדברי סייבריזן, "ניתוח הנתונים הראה הקבלות לתקיפות שבוצעו בעבר על ידי קבוצת האקרים המשתמשת בכינויים MoleRats ו-The Gaza Cybergang, שבעבר תקפו גם יעדים אסטרטגים-ישראלים". בסייבריזן סיפרו כי מדובר ב"קבוצת תקיפה דוברת ערבית, התוקפת בעיקר ממניעים פוליטיים ופועלת כנגד יעדים שונים במזרח התיכון משנת 2012".

עוד על פי הודעת סייבריזן, "בפיענוח המקרה סייבריזן חשפה את דרכי הפעולה של התוקפים, שכללו הפצת תכנים גיאו-פוליטיים על מנת לגרום לנתקפים להקליק על קישורים זדוניים וכך בוצעה הדבקתם בנוזקה. קמפיין ההדבקה כלל תכנים אודות "עסקת המאה" של דונלד טראמפ, ההתנקשות בגנרל האיראני קאסם סולימאני, המתיחות בין חמאס לפת"ח, והסכסוך הישראלי-פלסטיני".

גורם בסייבריזן אמר עוד כי "במהלך השנים האחרונות אנו צופים עליה ברמת היכולות והתחכום של קבוצות אשר פועלות במזרח התיכון. עדיין לא מדובר ברמות תחכום גבוהה כמו של קבוצות תקיפה אשר ממונות על ידי המעצמות, אך בהחלט ניתן לראות שישנה למידה והטמעה של יכולות סייבר התקפי מתקדמות יותר ויותר".