משרד הבריאות: ישראלית נוספת בספינה ביפן נדבקה בקורונה

עד כה אובחנו 3 חולים ישראלים על הספינה "דיימונד פרינס" • לגבי יתר הישראלים על הספינה, ככל שלא יימצאו חיוביים לנגיף, הם יחזרו לישראל עד סוף השבוע הבא בטיסה מיוחדת

נוסע בספינת "דיימונד פרינס" שעוגנת ביפן / צילום: Eugene Hoshiko, AP
נוסע בספינת "דיימונד פרינס" שעוגנת ביפן / צילום: Eugene Hoshiko, AP

משרד הבריאות ומשרד החוץ דיווחו הערב על ישראלית נוספת בספינה "דיימונד פרינס" שנדבקה בנגיף הקורונה. "הנוסעת הורדה לפני זמן קצר מהספינה", נמסר בדיווח. 

הבוקר הודיע משרד הבריאות על שני הישראלים החולים הראשונים בספינה. "הרשויות ביפן דיווחו הבוקר כי בני זוג ישראלים בספינה 'דיימונד פרינס' שעוגנת ביפן נמצאו חיוביים בבדיקה לנגיף הקורונה, ועל-פי הדיווח שקיבלנו, מצבם קל. מספר נוסעים עדיין בתהליך בדיקה. משרד הבריאות נמצא בקשר ישיר עם הרשויות ביפן, ארגון הבריאות העולמי ושאר הגורמים הרלוונטיים", נמסר מהמשרד. 

המשרד הודיע כי "לגבי הישראלים שנמצאו חיוביים - הם הועברו לבית חולים ביפן, וישראל תשלח רופא מומחה שיעמוד בקשר ישיר עם הגורמים הרלוונטיים ביפן וילווה אותם בהליך הרפואי. לגבי יתר הישראלים על הספינה, ככל שלא יימצאו חיוביים לנגיף, המשרד בקשר עם חברות הביטוח על-מנת לבדוק את האפשרות להחזרתם ארצה בטיסה ייעודית ישירה באמצעות חברות הביטוח בהן הם מבוטחים. עם שובם הם ייכנסו לבידוד ומעקב רפואי".

סמנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתמר גרוטו, נמצא בדרכו ליפן כדי לבחון מקרוב את הליך החזרת הישראלים השוהים בספינה. לא מן הנמנע כי תהליך כזה יהיה כרוך בהוצאה של מטוס מיוחד עבורם, משום שעדיין אין טיסות ישירות המחברות בין יפן לישראל (הקו של אל על לטוקיו יתחיל לפעול בעוד כחודש), ובכדי למנוע מבוכה, משום שחברות תעופה רבות מסרבות להעלות את השוהים על הספינה על מטוסיהן. 

במשרד הבריאות מעדכנים כי פרופ' רן ניר-פז, רופא בכיר ומומחה במחלות זיהומיות מהדסה, ייצא גם הוא ליפן, ככל הנראה מחר (ב'). הישראלים השוהים על הספינה יחזרו לישראל עד סוף השבוע הבא בטיסה מיוחדת שתצא להשיבם יחד עם סמנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו. היום בערב עדכנה חברת ביטוחי הנסיעות לחו"ל PassportCard כי חכרה מטוס בשיתוף חברות הביטוח מגדל וכלל על מנת להשיב ארצה את הישראלים הלכודים על הספינה. המטוס נמצא בטורקיה, ערוך מבצעית וממתין למשימה. המטוס יצא לדרכו לאחר אישור כלל הגורמים הממונים בממשלת ישראל. אל המטוס יעלו כלל הישראלים שלא אובחו כנשאי נגיף הקורונה ובהתאם להנחיית משרד החוץ ומשרד הבריאות. על פי ההערכות, המטוס צפוי לצאת ליפן כבר ביום שלישי הקרוב.

אחרי הודעת משרד הבריאות הבוקר (א') בדבר הישראלים שנושאים את הנגיף, יש להניח כי זו תהיה הדרך היחידה להשיבם לישראל במבצע מורכב. ממשלת ארה"ב כבר הודיעה על הוצאת מטוס מיוחד שיחזיר את מאות אזרחיה השוהים על הספינה.

מדינות נוספות הודיעו כי ישלחו מטוסים פרטיים לחילוץ אזרחיהן שנצורים על האנייה: קנדה והונג קונג הודיעו כי הן מתכננות לשלוח מטוסים. לפי הודעת ממשלת קנדה, הנוסעים אשר אובחנו כנשאים נגיף הקורונה לא יורשו לעלות על הטיסה, והם יועברו לטיפול ביפן. הנוסעים שיעלו על הטיסות למדינותיהם ישהו בבידוד במשך 14 ימים.

האנייה שעל סיפונה 3,700 נוסעים ואנשי צוות נצורה ביוקוהומה מאז 3 בפברואר, לאחר שנוסע שהיה על סיפונה אובחן כנושא את הנגיף.