הצלחת הניסוי בשבדיה מתדלקת את מניית אלקטריאון: קפצה פי 21 בפחות מ-3 שנים

החברה נטולת ההכנסות, שפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים, נסחרת בשווי של קרוב למיליארד שקל • הניסוי שעליו דיווחה אלקטריאון היה בטעינה אלחוטית סטטית של משאית חשמלית על מסלול ניסויים באי גוטלנד

אורן עזר, יו"ר ומנכ"ל אלקטריאון / צילום: איל יצהר
אורן עזר, יו"ר ומנכ"ל אלקטריאון / צילום: איל יצהר

מניית אלקטריאון  זינקה היום (ב') בשעות הצהריים בכ-13% במחזור מסחר גבוה, לאחר שהחברה דיווחה על הצלחתו של ניסוי בטעינה אלחוטית סטטית של משאית חשמלית על מסלול ניסויים בשבדיה.

מטרת הניסוי הייתה השלמת אינטגרציה מלאה של המערכת בשבדיה על גבי משאית חשמלית כבדה, המצוידת במקלטים פרי פיתוחה של אלקטריאון, לפני הפעלה דינאמית בכביש ציבורי באי גוטלנד שבשבדיה. אלקטריאון, חברה נטולת הכנסות מפעילות בינתיים, הצטרפה לבורסת תל אביב, לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לשלד ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 21 ושוויה עומד על כ-915 מיליון שקל.

במאי 2019 חתמה החברה על חוזה מול מינהל התחבורה השבדי להדגמת טכנולוגיית כביש חשמלי חכם באי גוטלנד. כעת, מציינים בחברה, המערכת מוכנה לשלב הבא, שצפוי להתבצע במרץ -טעינה דינאמית של המשאית החשמלית באמצעות התשתית שהונחה בכביש בגוטלנד בנובמבר 2019. 

לצורך הניסוי הקימה אלקטריאון מתקן ניסויים ליד שטוקהולם, בשטחה של NCC - אחת מחברות התשתיות הגדולות בשבדיה, וכן שותפה של אלקטריאון בפרויקט ההדגמה בגוטלנד. האינטגרציה בניסוי שנערך, כללה שילוב מלא של חמישה מקלטים בגחון המשאית, המצוידת בסוללה, טריילר (נגרר) במשקל 40 טונה, התקנה של סלילי כביש על גבי כיבוש ניסויי, שנבנה לצורך הבדיקות, יחידת ניהול הכביש שהוצבה בצדי הכביש, ויחידת שליטה המבוססת על רשת סלולר, שביכולתה לשלוט על כל המערכת. הניסוי נערך בתנאי מזג אויר חורפיים, המאפיינים את החורף בשבדיה, כשהטמפרטורה היתה בסביבות אפס מעלות.

באלקטריאון מציינים כי המערכת פעלה בהתאם לתכנון, כשכל מקלט נבדק תחילה לבד מול סוללת המשאית והעביר על פי הדרישה 20 קילוואט, וארבעה מקלטים העבירו אנרגיה של 65 קילוואט (הסוללה במשאית מוגבלת לקצב טעינה של עד 65 קילוואט). במהלך החודשים הקרובים המגבלה תוסר, כך שתתאפשר טעינת הסוללה באנרגיה של יותר מ-120 קילוואט - כלומר, שימוש בחמישה מקלטים, המעבירים 25 קילו וואט כל אחד, כך שהחברה תעמוד ביעד ההספק שהציבה לעצמה.

במסגרת הפרויקט בשבדיה צפוי להיבנות כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ, כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד. הכביש אמור, בשלב ראשון, לטעון אוטובוסים ומשאיות חשמליות. עלות הפרויקט מוערכת ב-45 מיליון שקל, כשממשלת שבדיה מזרימה כ-35 מיליון שקל, ושאר הפרויקט ממומן על ידי חברות בקונסורציום שבו שותפות חברת EiTech, מקבוצת התשתיות העולמית וינצ'י; מכון המחקר האירופי RISE; חברת התחבורה הציבורית דן (מבעלי העניין באלקטריאון) ועוד כמה חברות בינלאומיות.

אלקטריאון, שאותה מוביל היו"ר והמנכ"ל אורן עזר, פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה שלה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

בשלב ראשון בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ובמשאיות הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים. באחרונה חתמה אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב, לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו אוטובוסים של חברת דן, שיפעל על תשתית כביש חשמלי. 

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי אורן עזר וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה נמצאת בשליטתם של עזר, רומבק וחברת התחבורה דן (16.5%).