הסיפור המוזר סביב היבוא המקביל של מותגי בישום ששסטוביץ משווקת

רשת הפארם Be החלה לייבא בשמים ביבוא מקביל, כדי להוריד מחירים ולשפר רווחיות • אלא שאז, בעיתוי ובדרך שמעוררים תהייה, משרד הבריאות נכנס לתמונה

התרחשות האירועים הבאה עשויה לספק הצצה אל "מאחורי הקלעים" של פרקטיקות שיש בהן כדי לשמר או לשפר את מציאות יוקר המחיה בישראל. לפני כחודשיים דווח לראשונה ב"גלובס" כי שופרסל, שנכנסה גם לתחום הפארם באמצעות רכישת רשת Be (לשעבר ניו פארם), החלה לייבא בשמים ביבוא מקביל של מגוון מותגים, ביניהם CK, נרסיסו, מון בלאן ואברקרומבי. את היבוא המקביל מבצעת הרשת בניסיון להוריד דרסטית את מחירי הבישום, והיא עושה זאת דרך חברת לינדו, העוסקת ביבוא מקביל של מוצרי קוסמטיקה.

עוד נחשף במסגרת אותה ידיעה כי המהלך הזה עורר מתיחות עסקית מסוימת בין שסטוביץ, המייבאת לא רק בישום אלא מגוון ענק של מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה ומזון - לבין שופרסל, הבעלים של רשת Be.

הרעיון מאחורי המהלך היה ש-Be תקנה מוצרים מיבוא מקביל במקום מהיבואנית הרשמית שסטוביץ, וכך תוכל להציע מחירים זולים יותר עבור מותגי הבישום הללו ביחס לרשתות מתחרות, לצד שיפור הרווחיות שלה. גורמים מעורים העריכו אז בשיחה עם "גלובס" כי היקף ההוזלה במחירי הקנייה מגיעה לעשרות אחוזים, שמתורגמים גם לפער של 80-100 שקל לפריט; וכי מדובר בסחורה שניתן יהיה לבצע עבורה יבוא מקביל באופן סדיר, כשהמשמעות היא קודם כל אובדן מכירות מבחינת שסטוביץ.

כחודש וחצי לאחר הפרסום ב"גלובס", שיגר משרד הבריאות הודעה לעיתונות, במסגרתה עדכן כי במהלך ביקורת שנערכה בחנות לינדו ברחוב הירקון ברמת גן, נמצאו תמרוקים המשווקים ומופצים "ללא תוויות בעברית ואו ללא רישיון משרד הבריאות כדין. משרד הבריאות מזהיר את הציבור מצריכה ורכישה" של רשימת מוצרים שאותה פירט.

רשימת המוצרים הזו כללה מגוון מוצרי קוסמטיקה תחת אותם מותגים שנמכרים ברשת Be ביבוא מקביל, אך לא כללה את אותם פריטים. כלומר, הבשמים שמשווקים על-ידי Be לא היו קשורים בכלל לתקרית.

באותו הזמן העריכו בענף כי מה שעורר את תשומת-הלב של משרד של משרד הבריאות בעיתוי כה סמוך למחלוקת בין שופרסל לשסטוביץ שנגעה בדיוק לסוגיה הזו, עשוי להיות גורם שקיבל את המידע משסטוביץ. כדי לברר את הסוגיה, פנינו למשרד הבריאות בשאלה האם הביקורת בחנות לינדו נערכה בעיתוי הזה באופן מקרי, או בעקבות דיווח נקודתי שקיבל המשרד בנושא. במשרד הבריאות חזרו אלינו בשיחה טלפונית, והשיבו כי הביקורת נערכה על רקע תלונה שהתקבלה במשרד.

כשביקשנו לקבל את התשובה הזו בכתב, נמסר לנו כי המידע נכלל בהודעה לתקשורת מ-5 בפברואר. ואולם גם לאחר בחינה מדוקדקת של אותה ההודעה, לא ניתן היה לאתר שום אזכור שכזה. חזרנו ופנינו שוב למשרד הבריאות, על-מנת לקבל את התגובה בכתב, וקיבלנו את התשובה הבאה: "משרד הבריאות רשאי לערוך ביקורת בכל מקום ובכל זמן שירצה".

כעת מסתמן כי המחלוקת בין שופרסל לשסטוביץ עשויה להיפתר, אך ככל הידוע ברשת מתכוונים להמשיך ולבצע יבוא מקביל של אותם בשמים מדוברים, אך היא בוחנת אפשר לרכוש במקביל חלק מאותם המוצרים גם מידי שסטוביץ, כשבשוק מעריכים כי זה יתבצע בעקבות שיפור בתנאי הסחר.

כך או כך, אירועים מסוג זה עלולים להרתיע רשתות שיווק מלבצע יבוא מקביל, בין היתר מחשש ממקרים שבהם הספק ממנו הם רוכשים את הסחורה עשוי להיתקל בקשיים מצד משרד הבריאות. זה רלוונטי גם במקרים כאלה, במסגרתם הבדיקה של המשרד בפירוש לא נגעה למוצרים הנמכרים ברשת ביבוא מקביל. התוצאה של מהלכים כאלה עשויה להביא, במקרים מסוימים, לביטול היבוא המקביל. בין אם מסיבות של הרתעה ובין אם מסיבות של חתימה על הסכמי סחר חדשים במחירים נמוכים יותר שיחליפו את היבוא המקביל.

אגב, נושא היבוא המקביל הוא סוגיה רגישה עבור שסטוביץ, זאת לאחר שבתחילת השנה שעברה הרשות לתחרות בראשות עו"ד מיכל הלפרין האשימה אותה בפגיעה בתחרות בשוק משחות השיניים שנשלט על-ידי מוצרי קולגייט. הרשות זימנה נציגים מטעם שסטוביץ לשימוע ואף פרסמה הוראה שלפיה היא אוסרת על שסטוביץ לדווח לחברה העולמית קולגייט-פלמוליב על יבוא מקביל של משחות שיניים לארץ - הוראה שהפרה שלה עלולה להביא לפתיחת חקירה של הרשות. בהמשך ריכך בית המשפט את ההנחיה הזו וקבע כי ניתן יהיה לאפשר לשסטוביץ לדווח תחת הנחיות מסוימות. 

משופרסל נמסר בתגובה: "אנו לא מתייחסים להסכמים מסחריים".