יבוא מקביל | בלעדי

הקרב על הבושם: רשת Be של שופרסל תייבא מותגים של המתחרה שסטוביץ

רשת הפארם Be מקבוצת שופרסל תחל לשווק את מותגי הבישום CK, נרסיסו, מון בלאן ואברקרומבי • מבחינת שסטוביץ מדובר באובדן מכירות לרשת הפארם השנייה בגודלה

ל"גלובס" נודע כי רשת Be מקבוצת שופרסל מתחילה לשווק ביבוא מקביל מותגי בישום פופולריים שחברת שסטוביץ היא היבואנית הרשמית שלהם.

את היבוא תבצע עבור Be חברת לינדו, העוסקת ביבוא מקביל של מוצרי קוסמטיקה, כשבין המותגים הבולטים אותם תייבא החברה ביבוא מקביל נמנים הבשמים CK, נרסיסו, מון בלאן ואברקרומבי.

הרעיון מאחורי המהלך הוא להציע מחירים זולים יותר עבור מותגי הבישום הללו ביחס לרשתות מתחרות, לצד שיפור הרווחיות של רשת Be. גורמים מעורים העריכו כי היקף ההוזלה במחירי הקנייה מגיע לעשרות אחוזים שמתורגמים גם לפער של 80-100 שקל לפריט; וכי מדובר בסחורה שניתן יהיה לבצע עבורה יבוא מקביל באופן סדיר, כשהמשמעות היא קודם כל אובדן מכירות מבחינת שסטוביץ.

לפי גורמים מעורים, הצעד הזה הביא להתקררות היחסים ולמתיחות בין הצדדים. בחברת שסטוביץ לא אהבו את המהלך בלשון המעטה, שכן מדובר במותגים שרשת Be, המונה כיום למעלה מ-80 סניפים, תפסיק לרכוש מידיה ואף תציע אותם במחירים זולים בפער ניכר. הדבר אף עלול לאלץ את שסטוביץ להוריד מחירים על מוצרים אלה לרשתות אחרות, כדי שאלה יוכלו להמשיך ולהתחרות ב-Be.

יבוא מקביל: סוגיה רגישה לשסטוביץ

חברת שסטוביץ, שבבעלות יוני שסטוביץ, נחשבת לאחת הספקיות הגדולות בישראל, והיא היבואנית הרשמית של מותגים בולטים הן בתחום המזון, דוגמת פסטה ברילה, והן בתחום הטואלטיקה, כמו משחות השיניים של קולגייט וסבוני פלמוליב. החברה אוחזת בנתח שוק של כ-2% משוק מוצרי הצריכה בישראל, כשמחזור המכירות שלה השנתי שלה ברשתות הקמעונאות נאמד לפי סטורנקסט בלמעלה מ-900 מיליון שקל.

ככל הידוע, תהיה זו הפעם הראשונה שברשת Be, או בגרסתה הקודמת ניו-פארם, ישווקו מותגי בישום ביבוא מקביל, מה שלא נהוג גם ברשת הפארם הגדולה בתחומה - סופר-פארם. אולם לשופרסל, בזכות מעמדה כרשת המזון הגדולה בישראל וכזו שמחזיקה כיום גם ברשת פארם עם למעלה מ-80 חנויות, ככל הנראה נוח יותר ללכת ראש בראש מול שסטוביץ בסוגיה הזו.

יתרה מכך, גם בעבר ביצעה שופרסל יבוא מקביל של מותגי בישום שנמכרו בסניפים של רשת המזון, אלא שכעת היריעה הזו מתרחבת גם לחנויות הפארם שלה, בהן הצרכנים מוכוונים יותר לקנייה של מוצרי קוסמטיקה.

נושא היבוא המקביל הוא סוגיה רגישה עבור שסטוביץ, זאת לאחר שבתחילת השנה הרשות לתחרות בראשות עו"ד מיכל הלפרין האשימה אותה בפגיעה בתחרות בשוק משחות השיניים שנשלט על-ידי מוצרי קולגייט. הרשות זימנה נציגים מטעם שסטוביץ לשימוע ואף פרסמה הוראה לפיה היא אוסרת על שסטוביץ לדווח לחברה העולמית קולגייט-פלמוליב על יבוא מקביל של משחות שיניים לארץ - הוראה שהפרה שלה עלולה להביא לפתיחה של חקירה של הרשות.

תקנות רפורמת התמרוקים פורסמו מחדש

שופרסל השלימה את רכישת ניו-פארם מידי קבוצת המשביר לפני שנתיים בתמורה ל-126 מיליון שקל, והרחיבה את פריסתה באופן מסיבי. לאחרונה החלה הרשת בהיערכות גם לסגירה של חמישה סניפים הפסדיים במיקומים חלשים אותם קיבלה "בירושה" עם הרשת. במקביל לסגירות, הרשת ממשיכה לפתוח גם חנויות חדשות, כשהאחרונה שבהן נפתחה בשבוע שעבר במרכז ישפרו נס-ציונה.

בשבוע שעבר פורסמו מחדש תקנות רפורמת התמרוקים, שמתייחסות בין היתר גם ליבוא של מותגי בישום לישראל. מדובר ברפורמה שנידונה לפני כשנתיים ונגנזה, לאחר שבזמנו המחלוקת בנושא בין משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות הגיעה למבוי סתום. התקנות החדשות, שטיוטה ראשונה שלהן להערות הציבור פורסמה בשבוע שעבר, מתבססות על המודל הקיים בשווייץ ואמורות להעביר את האחריות על תקינות המוצרים ממשרדי הממשלה אל היצרנים והיבואנים, ביניהם גם בשמים.

בשסטוביץ סירבו להגיב לדברים. מרשת Be נמסר בתגובה: "אנו לא מתייחסים לנושאים מסחריים בתקשורת".