הממונה על התחרות בולמת את היבואנית הרשמית של קולגייט

רשות התחרות פתחה בבדיקת שוק משחות השיניים והודיעה לחברת שסטוביץ כי עליה לחדול מדיווח ליצרנית העולמית קולגייט־פלמוליב על היבוא המקביל של מוצריה

הרשות לתחרות מאשימה את חברת שסטוביץ בפגיעה בתחרות בשוק משחות השיניים, שנשלט ביד רמה על-ידי מוצרי קולגייט שהחברה מייבאת לישראל. הממונה על התחרות הודיעה היום (ד') כי היא אוסרת על חברת שסטוביץ, היבואנית הרשמית של קולגייט בישראל, לדווח לחברת קולגייט-פלמוליב העולמית על יבוא מקביל של משחות שיניים לארץ. הפרת ההוראה עלולה להביא לפתיחה של חקירה של הרשות.

בחודשים האחרונים פתחה הרשות לתחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) בראשות מיכל הלפרין בבדיקה שמטרתה לבחון את שוק משחות השיניים בישראל ואת מחיריו הגבוהים. במסגרת הבדיקה עלה כי בהתאם להנחיות של חברת קולגייט פלמוליב, שסטוביץ נוהגת לדווח לקולגייט-פלמוליב על מוצריה שיובאו לארץ ביבוא מקביל, ובכלל זה על משחות שיניים הנמכרות בארץ תחת המותג קולגייט.

מבדיקת הרשות עולה כי דיווחיה של שסטוביץ כוללים מידע מפורט על מוצרים מיבוא מקביל וכן תמונות עם פרטי המוצר, תוך צילום פרטים שנועדו לאפשר את זיהוי המוצר על-ידי קולגייט-פלמוליב. על-פי הרשות, מהנחיות חברת קולגייט-פלמוליב עולה כי "מטרת נוהל הדיווח היא מניעת יבוא מקביל של מוצרי קולגייט פלמוליב בעולם".

על-פי הרשות, קיומו של הנוהל והדיווחים הללו מקימים "חשש לפגיעה משמעותית ביבוא מקביל של משחות שיניים".

שימוש ראשון בתיקון חוק התחרות

הסמכות של הרשות בנושא יבוא מקביל היא סמכות לתת הוראות כדי למנוע פגיעה בתחרות. כלומר, הסוגיה שנבחנת היא לא האם מדובר בעבירה על החוק, אלא בבחינה האם זו פרקטיקה שעוצרת תחרות. זאת היא הפעם הראשונה שבה עושה הממונה שימוש בסמכות שניתנה לה במסגרת תיקון חוק התחרות הכלכלית, שנוספה לחוק ביולי 2018 במטרה לחזק את הכלים העומדים בידי הרשות למנוע פגיעה ביבוא מקביל לשוק הישראלי.

לפני כשבועיים וחצי זומנו נציגי שסטוביץ לשימוע ברשות לתחרות. לפי שעה מסתפקים ברשות בהוראה להפסקת הנוהל, ללא עיצום כספי או הטלת סנקציות על החברה מעבר לדרישה להפסקת הדיווח. אם ברשות יחשבו שבשסטוביץ מפרים את ההוראה הזו, הרשות עשויה להשתמש במחלקת החקירות שלה ולפעול בהתאם.

המותג הדומיננטי ביותר

המותג קולגייט, שתחתיו מפיצה שסטוביץ משחות שיניים, מברשות ומי פה, הוא אחד המותגים הבולטים של החברה ואחד ממקורות העוצמה שלה. מהבדיקה שביצעה הרשות עולה כי משחות השיניים של קולגייט מחזיקות בנתח שוק משמעותי ויציב לאורך זמן שעומד על יותר מ-50%, וכי אין מותג דומיננטי נוסף עם נתח שוק קרוב לזה של קולגייט.

עוד עולה כי קיימת העדפה צרכנית ברורה למותג זה, וכמעט שאין מעברים בין מותגים שונים. ברשות מאמינים כי כל אלה מלמדים על החשיבות של יבוא מקביל של משחות שיניים של קולגייט לטובת חיזוק התחרות בתחום.

שטסוביץ שבבעלות יוני שסטוביץ, שנוסדה ב-1954, היא יבואנית, משווקת ומפיצה של מוצרי צריכה של מותגים בינלאומיים בתחומי המזון, טיפוח אישי, קוסמטיקה ובישום וטיפוח הבית. על-פי נתוני סטורנקסט, שסטוביץ היא הספקית ה-11 בגודלה בשוק מוצרי הצריכה בישראל עם נתח שוק של כ-1.7%, ומכירותיה בשוק הקמעונאי הסתכמו בכ-740 מיליון שקל ב-2018.

עם מותגיה המוכרים בנוסף לקולגייט נמנים פלמוליב, פסטה ברילה, תה פומפדור, טונה ריו מארה ומשקאות הסויה של אלפרו, בנוסף היא משווקת גם מותגים בייצור עצמי דוגמת מאסטר שף, מאנה; וכמו כן יש לה גם חטיבת קוסמטיקה עם מותגי איפור דוגמת רבלון, ומותגי בישום דוגמת קלואה, קלווין קליין ומארק ג'ייקובס.

תגובת שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, על הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים להטיל הוראות על חברת שסטוביץ למניעת פגיעה ביבוא מקביל: "חסימת יבוא מקביל היא כלי שנועד לעשוק את הצרכנים במטרה למכור במחירים מופרזים. הרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים והחוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים שהשלמנו לאחרונה, לצד פתיחת השוק, הם התשתית להגברת התחרות לטובת הצרכנים. מי ששילם עד היום את המחיר העושק היו הצרכנים; מעתה והלאה מי שישלם את המחיר יהיו אותם גורמים שפועלים לחסום תחרות".

משסטוביץ נמסר: "מעולם לא פעלנו למנוע יבוא מקביל. שסטוביץ פעלה ופועלת בהתאם להוראות כל דין".