ברקת דוחה יישום הוראות תקן חשבונאי לחברות הביטוח; מניותיהן קופצות בבורסה בתל אביב

הממונה על שוק ההון, משה ברקת, דוחה את יישום הוראות תקן חשבונאי 17 לחברות הביטוח • אייל דבי, לאומי שוקי הון: "ההקלה שניתנה לחברות מהווה גם הקלה למשקיעים"

הממונה על שוק ההון, משה ברקת / צילום: רפי קוץ
הממונה על שוק ההון, משה ברקת / צילום: רפי קוץ

מניות הביטוח בבורסה בתל אביב מזנקות היום (ב') במסחר בהמשך לתיקון והתאמה של יישום דרישות ההון, כפי שגיבש הממונה על שוק ההון, משה ברקת, בטיוטה שנשלחה לחברות הביטוח ודוחה את ישום הוראות תקן חשבונאי 17 לחברות בענף. מניית כלל עסקי ביטוח  מזנקת ביותר מ-4.5%, הראל  מטפסת ב-3.5%, הפניקס עולה בכ-1% ומגדל ביטוח  ביותר מ-5%.

על פי תקנות הסולבנסי הקיימות, חברות הביטוח נדרשו לעמוד בדרישות ההון המחמירות עד לסוף שנת 2024. נוכח ההקלות שפרסם ברקת תתארך התקופה האמורה עד לשנת 2032, כך שיישום דרישות ההון המחמירות במלואן יידחה, ואלו יתפרסו עד לתקופה זו.

המהלך מגיע בהמשך לפרסום בנובמבר האחרון של נייר התייעצות בנוגע לשינוי המתודולוגיה לחישוב ההון הנדרש של חברות הביטוח על פי משטר הסולבנסי 2 האירופי. בכך רשות שוק ההון מאפשרת לחברות הביטוח הישראליות לבנות את השלמת ההון הנדרש בסולבנסי בהדרגה על פני מספר שנים במקום טווח קצר מזה.

לדברי אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון: "ההקלה שניתנה לחברות מהווה גם הקלה למשקיעים, שכן הם חששו מגיוסי הון נוספים במחירים נמוכים, דבר שהיה מדלל את ההחזקה שלהם במניות. החשש מגיוס הון לא היה מופרך, שהרי כלל ביטוח ביצעה לא מזמן גיוס אקוויטי, כאשר גם מגדל ביטוח הציגה יחס כושר פירעון נמוך מאחד - מה שהציב גם אותה בעמדה דומה".

לדברי דבי, "הגורם המרכזי שהוביל להפחתות הון בחברות הביטוח זו הירידה המונוטונית בריבית. הסיבה לכך, היא העובדה שהחברות נדרשות לעדכן את יתרת עתודות הביטוח בהתאם לריבית חסרת הסיכון (LAT), כך שככל שזו יורדת, יתרת העתודות עולה. ירידת התשואות בשנה האחרונה הובילה להגדלה אדירה של העתודות האמורות, שפגעה בהתאם בהון העצמי של החברות. העניין הוא שהגדלת העתודות האמורה היא עניין חשבונאי בעיקרה, ולכן ההשפעה שלה על שוויין הכלכלי של המניות הייתה אמורה להיות יחסית נמוכה. אז זו בדיוק הנקודה, שההיפך קרה - מניות הביטוח איבדו רבע מערכן בתקופה קצרה, של פחות מחצי שנה. זו הייתה תגובה אלימה ומוגזמת, שגם ללא ההקלות האחרונות לא הייתה לה הצדקה - היא פשוט הייתה בלתי סבירה בעוצמתה".

"בשורה התחתונה", כותב דבי, "ערכן של מניות הביטוח גבוה בעשרות אחוזים משווי השוק בו הן נסחרות, גם ללא ההקלות האחרונות, כך שגם לאחר תגובתם החיובית של המשקיעים להודעה, הדרך לסגירת הדיסקאונט הכלכלי עוד ארוכה".

נציין כי מתחילת השנה מניות הביטוח הציגו חולשה, וזאת בעיקר מהריבית הנמוכה, הירידה בעקום הריביות ויישום משטר ההון הרגולטורי בענף בישראל.