וויליוט גייסה 20 מיליון דולר כדי להפוך כל חפץ למכשיר מחובר

עד כה גייסה החברה 70 מיליון דולר • הסכום שגויס נועד לשמש את החברה כדי לבצע פיילוטים נוספים עם לקוחות

אלון יחזקאלי, ירון אלבוים וטל תמיר, מייסדי וויליוט / צילום: איל יצהר, גלובס
אלון יחזקאלי, ירון אלבוים וטל תמיר, מייסדי וויליוט / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת הסטארט-אפ הישראלית וויליוט (Wiliot) גייסה 20 מיליון דולר כחלק מסבב הגיוס השני שלה עליו הכריזה לפני כשנה. החברה מפתחת חיישן בלוטות' שמיועד להפוך כל חפץ למכשיר מחובר (IoT), והיא אחת מהסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנת 2019. עד כה גייסה החברה 70 מיליון דולר, 50 מתוכם בסבב זה. משרדי וויליוט ממוקמים בקיסריה ובסן דייגו, והיא מעסיקה 50 עובדים, מתוכם 34 בישראל.

המשקיעות החדשות בחברה הן הקרנות וינטג', ורייזון ונצ'רס של חברת התקשורת ורייזון, קרן הצמיחה של חברת Maersk השוודית, חברת המשקאות והמזון PepsiCo וחברת התקשורת היפנית NTT DOCOM O.

המשקיעים הקיימים של החברה כוללים את חטיבת ההשקעות של שירותי הענן של אמזון (AWS), סמסונג ונצ'רס, זרוע ההשקעות של Mereck הגרמנית, Avery Dennison, קוואלקום ונצ'רס, וקרנות ההון סיכון Norwest Venture Partners ,83North ו-Grove Ventures של דב מורן, שהודיעה היום על גיוס קרן שנייה

בהודעתה על הגיוס, וויליוט הכריזה כי היא משרתת כיום למעלה מ-20 לקוחות עם חברות מעולמות הלוגיסטיקה, הקמעונות והצרכנות, אך במענה לשאלת "גלובס", החברה מסרה כי מדובר בהסכמי פיילוט, וסירבה לגלות אם מדובר בהסכמים בתשלום או שלא בתשלום. לפי הודעת החברה, הסכום שגויס נועד לשמש אותה להמשיך ולבצע פיילוטים נוספים. החברה סירבה גם לחשוף את הכנסותיה.

טל תמיר, מנכ"ל החברה, הקים את ויליוט ב-2016 ביחד עם ירון אלבוים ואלון יחזקאלי, שלושתם בעלי תארים בהנדסת חשמל מהטכניון. השלושה הכירו בחברת אינטל, תמיר עזב והקים את חברת Wilocity ב-2007, וגייס את אלבוים ויחזקאלי להיות העובדים הראשונים בחברה. ב-2014 נמכרה החברה לקוואלקום בקרוב ל-400 מיליון דולר והשלושה עברו לעבוד בחברה הרוכשת, עד שעזבו לטובת הקמת החברה הנוכחית.

בראיון שערך בעבר עם "גלובס" אמר תמיר: "כשעזבנו את קוואלקום היה לנו רעיון כללי, אבל לא יותר מזה. אנחנו באים מחברות השבבים, ומבינים שהם קצת מחפשים מתחת לפנס, יש שם בעיה של חשיבה. אף אחד לא באמת יודע להפוך בקבוק לחכם, ואת זה אנחנו רוצים לפתור".

המוצר של וויליוט נועד לפתור חסמים משמעותיים בעולם האינטרנט של הדברים, כמו עלויות יצור הסוללה, צורך בחיבור רציף לאינטרנט ולמקורות אנרגיה, ומערכות הניהול של מכשירים מחוברים. מדובר במדבקה בגודל חצי סנטימטר שעל גביה שבב אלקטרוני הפועל בטכנולוגיית בלוטות', שמשמש כחיישן IoT.

לפי החברה, השבב שלה אוסף את האנרגיה הנדרשת לפעולתו מהסביבה, למשל מקרינה שיוצאת בלאו הכי ממכשירים סלולריים, מחשבים ועוד ללא צורך בסוללה. ניתן להצמידו לכל מוצר או חפץ כדי להפוך אותו למכשיר מחובר המשדר מידע כמו מיקום, משקל, טמפרטורה ועוד. לכל מדבקה יש מספר ויזואלי מאובטח שלא ניתן לעקוב אחריו, אלא לפתוח רק בענן, בפלטפורמה של החברה, באופן מאובטח.

באותו הריאיון סיפר תמיר כי לשבב מגוון שימושים אפשריים, למשל: להדביק אותו על כל מוצר בחנות, וככה הוא 'ידע' אם הרימו אותו, ויוכל לשדר פרסומת מתאימה על מסך צמוד; מוצרים שמשונעים בטמפרטורה מסוימת יוכלו לשדר את הטמפרטורה בכל זמן נתון; מוצרים במקרר יוכלו לשדר אזהרה שפג תוקפם, וכדומה.