דיווחים בארה"ב: שר המשפטים שוקל להתפטר בגלל הציוצים של טראמפ

השר וויליאם באר קרא לנשיא ארה"ב להפסיק לצייץ חוות-דעת על החלטות של משרד המשפטים • ברקע: מאבק על עצמאות מערכת אכיפת החוק בארה"ב • טראמפ: "אני עומד בראש מערכת האכיפה"

וויליאם בר, התובע הכללי של ארה”ב / צילום: Associated Press
וויליאם בר, התובע הכללי של ארה”ב / צילום: Associated Press

שר המשפטים של ארה"ב, וויליאם באר, הודיע למקורביו של דונלד טראמפ, הן בבית הלבן והן מחוץ לממשל, כי הוא בוחן אפשרות להתפטר בגין ציוציו של של הנשיא על התנהלות משרד המשפטים - כך מדווח היום (ד') "וושינגטון פוסט" מפי שלושה גורמים רשמיים בממשל.

העיתון מעריך כי האזהרה הבלתי רשמית של באר עלולה לבשר עימות בין הנשיא לבין שר המשפטים על עצמאותו של משרד המשפטים.

עד כה טראמפ לא נענה להפצרות של באר להימנע מהתבטאויות פומביות על חקירות וצעדים אחרים של מערכת אכיפת החוק. טרם ברור האם באר הודיע ישירות לטראמפ עצמו על כוונתו להתפטר. המקורות אמרו כי נראה שבאר החליט לחלוק את השגותיו על התנהלות הנשיא עם יועצים בבית הלבן, בתקווה שטראמפ יקבל את המסר.

ברקע: ציוצים בוטים של טראמפ על החלטות של משרד המשפטים. הציוצים יוצרים רושם שטראמפ מנחית פקודות על באר, וזה נחפז לבצען בו ביום. בשבוע שעבר הורה באר, שנחשב - ומתנהל - כעושה דברו של טראמפ, לבטל המלצה של תובעים במשרדו לבית המשפט לגבי חומרת עונשו של רוג'ר סטון, ידיד אישי של טראמפ, שהורשע בשורת עבירות, לרבות מתן עדות שקר בקונגרס ושיבוש הליכי חקירה פדרלית. דינו אמור להיגזר בימים אלה.

תחילה המליצה התביעה לגזור על סטון שבע עד תשע שנות מאסר. טראמפ הגיב בציוץ זועם: "תשע שנים לרוג'ר סטון (שאפילו לא עבד בקמפיין שלי). באמת, ממש הוגן. אולי יש לנו עסק עם תובעים פורעי חוק? הביצה!". 

כמה שעות לאחר מכן, בצעד נדיר, משך משרד המשפטים את ההמלצה המקורית והגיש לבית המשפט המלצה חדשה: להסתפק במאסר על-תנאי או, לכל היותר, עד שישה חודשי מאסר. ארבעת התובעים שניסחו את ההמלצה המקורית וליוו את התביעה מתחילתה נטשו את התיק במחאה, ואחד מהם התפטר כליל ממשרד המשפטים.

בתוך זמן קצר הביע טראמפ שביעות-רצון מההחלטה בציוץ חדש: "ברכות לשר המשפטים ביל באר שנטל לידיו את התיק הזה, תיק שיצא לגמרי מכלל שליטה ושאולי לא היה צריך להגיע כלל לבית המשפט. עכשיו הראיות מראות שהקנוניה של (התובע המיוחד) רוברט מולר הייתה נגועה מלכתחילה (הכוונה לחקירה על מעורבות רוסיה בבחירות ב-2016- ר.ד.). אפילו בוב מולר שיקר לקונגרס".

האם טראמפ נתן הוראה ישירה לשר המשפטים להתערב בהליך פלילי ולהמתיק פוטנציאלית גזר דין על ידיד ותיק? להד"מ, טען באר בראיון נדיר ל-ABC. לדבריו, הוא לא היה מודע כלל לציוצים של טראמפ והגיע בכוחות עצמו למסקנה כי ההמלצה המקורית של התביעה מופרזת וקשה מדי. באר טוען כי הוא בכלל לא עוקב אחרי ציוצים, אלא אם כן מישהו מביא אותם לתשומת-לבו. אמין? הקורא ישפוט לבדו.

בכל זאת, בהמשך הראיון סיפק באר כותרות גדולות: הוא רמז לטראמפ להפסיק להשתולל בטוויטר. "אני חושב שהגיע הזמן להפסיק עם הציוצים על תיקים פליליים במשרד המשפטים... (ציוצים כאלה) על המשרד, על אנשים במשרד... על התיקים שתלויים ועומדים ועל השופטים שיפסקו בתיקים אלה, הופכים את עבודתי פה לבלתי אפשרית". זו קריאת תיגר חריגה בממשל שאמון על צייתנות ללא עוררין לבוס הגדול.

"(לבאר) יש קווים אדומים משלו", אמר ל"פוסט" מקור המודע לחשיבתו של שר המשפטים.

פקידים בבית הלבן אמרו כי טראמפ אינו מקבל בברכה קריאות לשנות את התנהגותו, והוא הודיע לאנשים סביבו כי אין בדעתו להפסיק להביע דעה בציוצים על התנהלות משרד המשפטים. לדברי הנשיא, הדגשת צעדים לא נאותים של ה-FBI ומשרד המשפטים היא התנהלות פוליטית טובה.

העימות בין טראמפ לבאר החריף אתמול (ג'), לאחר שהנשיא הכריז, בסדרת ציוצים עם שחר, כי הוא עשוי לתבוע לדין את אלה שהיו מעורבים בחקירה התובע המיוחד רוברט מולר על קשריו הפוטנציאליים של טראמפ עם רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות ב-2016. הוא אף הצהיר כי סטון ראוי למשפט חדש. כעבור כמה שעות הגישה התביעה במשפט סטון תצהיר חתום לבית המשפט שבו מובעת התנגדות לעריכת משפט חדש לנאשם. התובעים הודיעו כי באר אישית אישר את התצהיר הזה. מרד של באר נגד טראמפ? אי-אפשר לדעת.

דוברת מטעם באר צייצה אמש: "ביחס לשמועות בוושינגטון: לשר המשפטים אין כל תוכניות להתפטר". היא לא התייחסה לדיווחים על אזהרות באר למקורבי טראמפ שהוא שוקל להתפטר. העיתון מציין כי נראה שמשרד המשפטים ובאר עצמו שקועים עתה עמוק במשבר פוליטי.

בסוף השבוע שחלף קראו 2,000 עובדים לשעבר במשרד המשפטים - תובעים ומשפטנים אחרים - להתפטרות באר, בעצומה שזכתה בתהודה גדולה בארה"ב. החתומים על העצומה קוראים למשפטנים העכשוויים לדווח למבקר הכללי של המשרד על כל התנהלות שחורגת מכללי האתיקה. אחד מהחתומים, ג'ן מילר, שהיה תובע פדרלי באילינוי בין 2002 ל-2005, בתקופת ממשל בוש, אמר כי חתם על העצומה בין היתר כדי להזכיר לעובדים הנוכחיים במשרד המשפטים שהם אינם לבדם.

טראמפ עצמו אמר אתמול כי יש לו "אמון מלא" בשר המשפטים והודה: "אני באמת מקשה על העבודה שלו". יחד עם זאת, הנשיא הדגיש כי הוא - ולא שר המשפטים - ממונה על מערכת אכיפת החוק במדינה.

"שר המשפטים הוא אדם עם יושרה גדולה", אמר טראמפ. "אני בחרתי לא להיות מעורב (בעבודת משרד המשפטים). מותר לי להיות מעורב. אוכל להתערב אם רק ארצה".