טיולים | פיצ'ר

צבעים על ים המוות: מהרו לראות פריחה נדירה סביב ים המלח

זה נדיר, וקורה רק בשנים שבהן מקבל המדבר שפע של גשם: גל פריחה צבעונית סביב ים המלח • השנה זה קרה, וצריך למהר כי היא לא תאריך ימים

חגיגה במדבר / צילום: יותם יעקבסון
חגיגה במדבר / צילום: יותם יעקבסון

זה קורה רק בשנים שבהן המדבר מקבל כמות נאה של גשם. בבת אחת הם מתעוררים כולם, כל הזרעים החבויים באדמה היבשה, צרובי ימים ארוכים של להט שמש יוקדת, ומצמיחים בחיפזון עלים רעננים ותפרחות משובבות. החגיגה הזו, שהשנה, בזכות ריבוי המשקעים שירדו מתרחשת במיטבה, לא מאריכה ימים. אבל אם מגיעים בעיצומה - השמחה והצבעוניות רבות.

לאורך כל חופו הצפוני של ים המלח ניתן לראות משטחים של פריחה צבעונית: חומעה ורודה, פשתנית ססגונית שגווניה סגול, צהוב וורוד, אהרונסוניית פָקְטוֹרוֹבְסְקִי, שבניגוד לשמה הבומבסטי פרחיה נראים כמו פונפונים צהובים קטנים, בן שלח בסגול בהיר ומעודן, רכפה שפרחיה החרוטיים בצבע לבן קרם ועוד רבים וטובים. בהמשך יעלו ויפרחו גם פרגים שיבהקו באדום על רקע הקרקע הבהירה ויחנוקים, שנראים כמו להבות צהובות מרצדות על האדמה.

במקרים רבים לא צריך להרחיק לכת כדי לראות את הפריחה מקרוב. כל שצריך לעשות הוא לחנות במקום בטוח ולטייל לצד הכביש. מקומות מומלצים במיוחד הם הכניסה לחוף קלי"ה, שבה ניתן גם להתרשם מ"גלריה מינוס 430", שעליה כתבנו באחד הטורים הקודמים, ובה ציורי קיר נפלאים שצוירו בידי אמנים רבים מישראל ומהעולם. בעבר היה זה מחנה צבא ירדני ולימים מקום מושבו הראשון של גרעין קלי"ה, המדרונות שלמרגלות הישוב הקהילתי אבנת (שבו אגב, כמו בשאר יישובי המועצה האזורית חבל מגילות, קולטים תושבים חדשים) ובשפך נחל קדם, מעט דרומה משם.

אל מול אבנת נמצאת חורבת מזין (שכיום, בשל גדר שמקיפה אותה, לא ניתן לבקר בה). האתר, שמזוהה כמספנה מהתקופה החשמונאית, מהווה עדות אילמת לימים שבהם מפלס ים המלח היה נמוך בהרבה ממפלסו בראשית המאה ה-20 (שאז היה גבוה ממפלסו של הכביש כיום), בלי קשר למפעלי אידוי וייבוש למיניהם.

גם עומק מדבר יהודה כעת מרהיב ביופיו; המדרונות הצפוניים של הגבעות, שבהם התאדות המים קטנה יותר בשל זווית השמש, מתכסים בירוק קטיפתי. כשבוחנים את הקרקע מקרוב מגלים שנחבא בה שפע פריחה. כדנים, פרחים סגולים נמוכים דמויי כדים הפוכים, בולטים במיוחד.

כדי להתרשם מנופי מדבר יפים אפשר לסטות מכביש מס’ 1 אל עבר נבי מוסא, אתר בן המאה ה-12 שמקדש מסורת שהחלה באותם ימים בדבר קבורתו של משה רבינו במקום. מעט אחרי האתר המקודש נפרס נוף יפה משני עברי הדרך. כשמעפילים אל אחת הגבעות שמשמאל לדרך, הנוף נפתח באחת במלוא תפארתו.

בעלי רכבים רגילים יכולים להמשיך מעט אחרי חציית הגשר שמעל ערוץ נחל אוג, בואך בסיס השריון. בעלי רכבי שטח יכולים להמשיך בנסיעה דרך רמת הורקניה, אל מעבר לערוץ הקדרון, בואך מצוקי דרגות. מי שאין לו רכב בעל עבירות שטח, יכול להעפיל מחוף ים המלח אל מצוקי דרגות ולהמשיך כברת דרך אל עומק רמת המדבר. על הדרך מובטחות תצפיות נפלאות ממרומי המצוקים לכיוון ים המלח וחופיו המפורצים, אל שפך נחל דרגה ואל תחתית קניונו האימתני.

אחד ממסלולי ההליכה הקצרים והנגישים יחסית הוא נחל סלבדורה, שמבטיח שפע עניין ונופים קסומים. זהו מסלול מעגלי, שמתחיל ומסתיים בחניית עפר קטנה בשולי כביש 90, מעל ים המלח. השביל מעפיל במעלה שלוחה שבעונה זו לא אחת יעלים מתענגים על ליחוך שפע הירק שבה, וממשיך במעלה ערוצו של הנחל עד תחתית המצוק. ממש שם, בחיק המצוק הסוגר על הערוץ, ישנה נביעה קטנה.

פכפוך המים הדל הזה הוא מקור מים חשוב לבעלי החיים באזור. מעליו צומח שיח סלבדורה קדום וענק שאף העניק לנחל את שמו. השקט הקסום של המקום מופר על-ידי שריקתן הרמה של הטריסטרמיות, זרזירי ים המלח, שלעיתים כה מורגלות לנוכחותם של מטיילים עד שיש בהן התעוזה להתקרב אל בני אדם כדי מרחק נגיעה. בחזור ניתן לשוב במסלול מעט יותר מאתגר - במורד הערוץ עד הנקודה שבה הנחל עובר מתחת לכביש 90, שבה יש סולם שמאפשר העפלה בחזרה אל מפלס החניה.

מחפשים לינה באזור? - "מצוקי דרגות" נמצא בנקודה שכמעט אין כמותה: קצה המצוק שמעל ים המלח. הנופים, ובכללם הזריחות מעל הרי מואב, פשוט מטריפים. הכפר התיירותי מציע מגוון פתרונות לינה; מתחם קמפינג (שבו מטבח, שירותים ומקלחות). אפשר להקים אוהל מהבית או לשכור אוהל/חושה, חדרי אכסניה בגדלים שונים וכמה יחידות בודדות הממוקמות בראש המצוק ממש, כך שהנוף המרהיב נפרס מהחדר עצמו. ניתן לבשל וניתן גם להזמין ארוחות בחדר האוכל או בבר המקומי (www.metzoke.co.il), שאולי יבוא יום ויהיה מי שיכתוב עליו ספר שייקרא "יעל אחד נכנס לבר".