דעה: אתגרי התיירות בצל הקורונה

האם נראה פחות טיסות למזרח, מה יעלה בגורלה של האולימפיאדה, וכיצד זה ישפיע על מפת היעדים של הישראלים בפסח ואפילו בקיץ הקרובים?

מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין / צילום: Associated Press
מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין / צילום: Associated Press

בעידן של טיסות לואו קוסט, שמיים פתוחים והורדות מחירים, מיליוני ישראלים טסים מדי שנה לחו"ל. למעשה, על-פי נתוני הלמ"ס, רק בשנה האחרונה יצאו מישראל 4.3 מיליון ישראלים, כמחצית מהם יותר מפעם אחת, ב-8.5 מיליון טיסות בסך-הכול.

וישראל אינה שונה מכלל העולם. מדי יום כ-100,000 טיסות מניעות מיליוני נוסעים ליעדם. וכשכל-כך הרבה טיסות יוצאות מכל מדינה וכמעט לכל מדינה אחרת, אין פלא שענף התיירות הוא בין הראשונים להיות מושפע מכל שינוי משמעותי בעולם - בין אם זה שינויים חריפים במזג האוויר, חילופי שלטון, הפגנות אלימות וכמובן - רלוונטי מתמיד - אסון בריאותי.

בימים אלה הכותרות עוסקות בנגיף הקורונה, אשר התפרץ בסין ומאיים להתפשט ברחבי העולם. כאשר חולים זוהו באזורים אחרים בעולם, החל ממדינות שכנות ועד אירופה ואף אוסטרליה, תיירי כל העולם יחשבו כמה פעמים לפני שיזמינו את הטיסה הבאה, לפחות עד יעבור זעם של אותו נגיף מסתורי.

היום אין ספק כי הנפגעים הראשונים בכל אסון בריאותי הם הקורבנות ותושבי המקום באזור. אולם בעולם גלובלי כל-כך קטן, כמו שהעולם שלנו הפך להיות בעשור האחרון במיוחד, גם הכלכלה העולמית סופגת מהלומה קשה עם ירידות חדות בבורסות ברחבי העולם, ומיד אחריה עולם התיירות.

גם מבלי לבדוק בנתונים, כמה מכם הייתם נוסעים עכשיו לסין? אפילו רק להונג קונג? מה לגבי המדינות הסמוכות לה? האם תזמינו היום טיסה לצרפת, שם אובחנו שלושה חולים בנגיף?

וההשפעה לא מוגבלת רק לאיומים בריאותיים ואזהרות מסע של משרד הבריאות. האם הייתם נוסעים ליעד עם אזהרת מסע של משרד הביטחון? אותו הדבר לגבי אסונות טבע חמורים כמו זה האחרון באוסטרליה וכן הפגנות אלימות כמו שהיו לאחרונה בברצלונה ובפריז, אשר פגעו מאוד בתיירות הנכנסת אל אותן המדינות והשפיעו בצורה משמעותית על יעדי הטיסה של התיירים ברחבי העולם.

גם לתופעות גלובליות עוד יותר יש השפעות ישירות על עולם התיירות. הדוגמה הרלוונטית ביותר היא ההתחממות הגלובלית, אשר על-פי דוח שפורסם בחודש ספטמבר האחרון תביא להשפעה שלילית בתיירות, כאשר יעדים רבים ייעלמו או יהרסו - בין אם זה הפסגות המושלגות, קרחונים אדירים או חופים ושמורות טבע אשר יאבדו לעד תחת מפלס המים העולה.

אם נחזור לסין, המתמודדת ביד קשה עם התפרצות הנגיף - המשבר הבריאותי פוגע בענף התיירות בעונת השיא שלו, ערב ראש השנה הסיני, תקופה המוכרת גם כעונת הנדידה המשמעותית בעולם מדי שנה, כאשר מיליוני סינים נודדים כדי לנפוש עם משפחותיהם או על-מנת לנצל את ימי החופש לטיולים וחופשות. את ההפסדים על התקופה הזו יאמדו אנשי התיירות בכל העולם ובסין בפרט עוד חודשים קדימה.

ובישראל? אנו עדים לירידה של עשרות אחוזים בביקושים לסין, ומרבית הטיסות לסין בוטלו. אני מאמינה שנראה המשך ירידה בביקוש גם במדינות הסמוכות לה ובהתאם לכל יעד בו יימצאו עוד נשאי הנגיף המסתורי.

החברות הגדולות המוציאות את הטיסות למזרח הרחוק יינזקו קשות, וישפיעו גם על עונת התיירות הקרבה אצלנו לקראת חג הפסח הקרב ובא, שלא לדבר על תיירות הקיץ. האם נראה פחות טיסות למזרח? מה יעלה בגורלה של האולימפיאדה, וכיצד זה ישפיע על מפת היעדים של הישראלים בפסח ואפילו בקיץ הקרובים? 

הכותבת היא מנכ"לית חברת טרווליסט