המודיעין בארה"ב: רוסיה שוב מתערבת בבחירות 2020 לטובת טראמפ

ההערכה הושמעה בתדרוך מודיעיני לצירי בית-הנבחרים • טראמפ זועם על החשיפה: "מספקת תחמושת לדמוקרטים" • פיטר את ראש המערך המודיעין הלאומי והחליפו באחד מנאמניו, שאין לו שום ניסיון בעבודה מודיעינית

טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque
טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

 

המודיעין האמריקאי התריע באזני צירים בבית-הנבחרים, כי רוסיה שוב מתערבת בבחירות לנשיאות ארה"ב, ושוב לטובת דונלד טראמפ. הרוסים סבורים שממשל טראמפ טוב יותר לאינטרסים של מוסקבה. כך מוסרים היום (ו') "וושינגטון פוסט" ו"ניו יורק טיימס".

טראמפ הגיב בזעם על החשיפה וטען, כי ההתרעה "מספקת תחמושת לדמוקרטים". הוא פיטר את ראש מערך המודיעין הלאומי בפועל, ג'וזף מקגוואייר, והחליפו באחד מנאמניו, ריצ'ארד גרנל, שגריר ארה"ב בגרמניה, שאין לו שום ניסיון בעבודה מודיעינית.

על פי הדיווחים, נערך התדרוך למחוקקים ב-13 בפברואר. למחרת זימן טראמפ את מקגוואייר ללשכה הסגלגלה וגער בו בגין החלטתו לדווח לצירים על המעורבות הרוסית. הוא זעם במיוחד על העובדה, שבתדרוך נכח יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, אדם שיף, שטראמפ רואה בו אויב מושבע. כזכור, הוביל שיף את מיזם האימפיצ'מנט נגד טראמפ.

בציוץ שעלה לרשת אור ליום ו' אמר שיף, שטראמפ "מחבל שוב במאמצים שלנו לשים קץ להתערבות זרה במערכות הבחירות בארה"ב".

לדברי גורמים בממשל, התלונן טראמפ על כך שהמידע על המעורבות הרוסית המחודשת ישמש תחמושת בידי הדמוקרטים במערכת הבחירות. הוא הכריז, שמקגוואייר וצוות מערך המודיעין הלאומי אינם נאמנים לו ושאיש לא הודיע לו על קיום התדרוך. המערך הוא הגוף המתאם בין כל גופי המודיעין האמריקאי, לרבות סי.איי.איי. ואף.בי.איי.

הדרישה לנאמנות אישית היא אחד מהמאפיינים הבולטים של נשיאות טראמפ. ג'יימס קומי, שטראמפ הדיחו מראשות אף.בי.איי., סיפר שטראמפ הזמין אותו לארוחת ערב בבית הלבן והודיע לו שהוא זקוק להכרזת נאמנות אישית. לדברי קומי, עלה מדברי טראמפ שמשרתו של קומי תלויה בהכרזה כזו.

גם התדרוך עצמו עלה על מוקש. צירים רפובליקאים, בעלי בריתו של טראמפ, קראו תיגר על ההערכה שרוסיה מתערבת שוב בבחירות לנשיאות. הם טענו, שלרוסים אין שום אינטרס לעשות כן מפני שטראמפ הקשיח את עמדותיו כלפי רוסיה וחיזק את נאט"ו, מהלכים שלכאורה אינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים הרוסיים.

הדיווח של המתדרכת, שלבי אנדרסון, היה מבוסס על תשומות מכמה גופים מודיעיניים ולא על דעתה האישית. גורמי מודיעין דיווחו גם בעבר למחוקקים שרוסיה מוסיפה להתערב במערכת הבחירות בארה"ב, אך בתדרוך בפברואר נכלל מידע חדש שאישש את ההערכות הקודמות.

כבר ב-2017 פרסמה קהיליית המודיעין האמריקאית הערכה, שלפיה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה אישית לסוכנויות מודיעין רוסיות להתערב בבחירות 2016. על פי ההערכה, גיבש פוטין "העדפה ברורה במועמד טראמפ". המענה הרפובליקאי להערכה זו היה, שהקמפיין הרוסי נועד לזרוע מחלוקות בחברה האמריקאית ולא כוון במיוחד לתמוך בטראמפ.

כבר בשנתו הראשונה בבית הלבן האשים טראמפ את קהיליית המודיעין האמריקאית שהיא פועלת נגדו. הוא טען שההערכה המודיעינית על המעורבות הרוסית ב-2016 היא קנוניה של ה-deep state, ממסד הפקידות הממשלית בוושינגטון, קנוניה שנועדה לערער את הלגיטימיות של נשיאותו.

ה"פוסט" מציין, שהדחת ראש מערך המודיעין הלאומי היא חלק מגל טיהורים שיזם טראמפ לאחר שהסנט זיכה אותו מכתב האישום שהגיש נגדו בית-הנבחרים. הנשיא הורה לעוזריו לסלק פקידים שאינם מגנים על האינטרסים שלו מכל גופי הממשל.