בקשה לתביעה ייצוגית ב-150 מיליון שקל נגד Gett ישראל: "לא רוצים ערבים"

לטענת התובעים, האפליקציה נותנת ללקוחות אפשרות להבטיח שהם לא יקבלו נהג ערבי • "הם נותנים לזה משמעות דתית. אבל למעשה, מדובר בתוקף לשירות גזעני" • מגט נמסר: "החברה מתנגדת באופן נחרץ לכל סוג של אפליה"

מונית של Gett / צילום: רונן בוידק
מונית של Gett / צילום: רונן בוידק

עורכי דין לזכויות אדם מירושלים הגישו בקשה לתביעה ייצוגית על 150 מיליון שקל נגד חברת גט (Gett) הישראלית, זאת בעקבות טענה כי האפליקציה נועדה לתת ללקוחות את האפשרות להבטיח שהם לא יקבלו נהג ערבי. 

החברה מציעה למשתמשים בירושלים את האפשרות לבקש נהג מונית שלא עובד בשבת וכן בחגי ישראל. השירות הייחודי מסומן כ"מהדרין", ומתייחס לרמות המחמירות ביותר של התקנות היהודיות. שלא כמו יהודים שומרי מצוות, הנהגים הערבים הפלסטינים בירושלים הם בדרך-כלל מוסלמים או נוצרים, ולעתים קרובות עובדים במהלך השבת.

לטענת החברה, נהגים מכל דת יכולים להירשם לספק שירות זה, אם יאשרו כי רכבם עומד בדרישות. עם זאת, על-פי התביעה הייצוגית, שירות "גט מהדרין" משמש כיסוי לשירות מפלה.

"הם נותנים לזה משמעות דתי, אבל למעשה מדובר בתוקף לשירות גזעני", אמר עו"ד אסף פינק, אחד מעורכי הדין שהגישו את התביעה. "כמובן, הם לא יכולים רק לומר 'אנחנו לא רוצים ערבים'". 

בקשת התביעה הוגשה נגד החברה עצמה, נגד המנכ"ל והמייסד דייב ווייזר ונגד מנכ"ל גט ישראל מארק און.

מגט נמסר בתגובה: "החברה קיבלה את הבקשה, היא תלמד אותה ותגיב לגופו של עניין בבית המשפט. למען הסר ספק, גט מספקת את שירותיה לכלל נהגי המוניות ולכלל המשתמשים אשר מבקשים לעשות שימוש באפליקציה, והיא מתנגדת באופן נחרץ לכל סוג של אפליה.

"לגבי המקרה הנדון, הרי שצי 'גט מהדרין', שהוא רק אחד מהציים שמפעילה גט, פתוח למשתמשים בירושלים בלבד והוקם על-מנת לספק מענה לצורך קיים של פלג ייחודי באוכלוסייה, אשר מחמת אמונתו מנוע מלהזמין מוניות שאינן נוסעות בשבת ובמועדי ישראל.

"כל נהג מונית שמעוניין להימנות על צי זה, ובכלל זה נהג שאינו יהודי, יכול להצטרף אליו, ובלבד שיצהיר כי המונית אינה נוסעת בשבת ובמועדי ישראל".