הקורונה בדרך לתפוח הגדול: בארה"ב נערכים להתפשטות משמעותית של הנגיף

עד כה נספרו בארה"ב 14 מקרי הידבקות בלבד • מנהלת המרכז האמריקאי הלאומי לחיסון, בקרה ומניעת מחלות: "השאלה איננה אם הנגיף יתפשט בארה"ב - אלא מתי"

חולה קורונה בסין / צילום: רויטרס, CHINA DAILY
חולה קורונה בסין / צילום: רויטרס, CHINA DAILY

רשויות הבריאות בארה"ב מסרו אתמול (ג') כי הן מצפות להתפשטות רחבה יותר של נגיף הקורונה בארה"ב ונערכות למגפה אפשרית. למרות זאת הרשויות סייגו וציינו כי הן לא בטוחות בשאלה עד כמה חמורה תהיה הבעיה.

ננסי מסוניר, מנהלת המרכז הלאומי לחיסונים ומחלות נשימה (NCIRD) ב-CDC אמרה אתמול שהמרכז שלה מצפה להעברה מתמשכת של הנגיף, וקראה לעסקים, מוסדות חינוך וקהילות להכין את עצמם ולהיערך לתרחישים של התפרצות המחלה. "אנחנו צופים שנראה התפשטות בקנה מידה קהילתי במדינה", אמרה ד"ר מסוניר. היא הוסיפה ש"השאלה איננה אם הנגיף יתפשט בארה"ב, אלא מתי".

עד כה אושרו בארה"ב 14 מקרי הידבקות בלבד. לאלו מתווספים 40 נוסעים מאוניית הקרוז דיאמונד פרינסס, ו-3 מבין האמריקאים שחזרו מסין בטיסות פינוי בחסות ארה"ב. מערכות הבריאות בארה"ב מבודדות את החולים הנגועים, ועוקבות אחר קשרים שהיו להם עם אנשים אחרים.

האסטרטגיה הזו אפקטיבית כשמספר המקרים נמוך ואפשר להתחקות אחרי מקור ההידבקות. אבל אם הנגיף יתפשט יותר, יהיה קשה או בלתי אפשרי להכיל אותו בשיטות הנוכחיות, לדברי מומחים. המאמצים יופנו לאסטרטגיות מניעה כמו סגירת בתי ספר, ביטול אירועים המוניים וחיוב עובדים לעבוד מהבית. "ההפרעה לחיי היומיום עלולה להיות רצינית", אמרה ד"ר מסוניר.

בד בבד, התקיים בקונגרס ערעור על תגובת ממשל טראמפ לנגיף. שר הבריאות אלכס אזאר שמוביל את כוח המשימה הלאומי לנושא הקורונה, נשאל אם משרדו עושה מספיק. זאת בייחוד לאור הדרישה למימון חירום בסך 2.5 מיליארד דולר, שהיה נמוך מהסכומים שהוקצו למאבק באיומים קודמים של מגיפות.

"נראה לי מההתחלה שדרישת התשלום מכוונת נמוך מדי", אמר יו"ר ועדת שירותי הבריאות בסנאט, ריצ'רד שלבי, רפובליקני מאלבאמה. "אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לחסוך כך".

הדמוקרטים בשימוע מתחו ביקורת על ציוצים של הנשיא דונלד טראמפ בטוויטר שנועדו להרגיע את האוכלוסייה. "אנחנו מתעלמים מעדויות מדעיות ומסתמכים על ציוצי טוויטר", אמרה הסנטורית פטי מורי, דמוקרטית ממדינת וושינגטון. "אני חוששת מאוד שאנחנו לא בעניינים בנושא הזה".

טראמפ אמר החודש שנגיף הקורונה ייעלם כשמזג האוויר יתחמם, אבל ד"ר מסוניר אמרה שהיא מזהירה מפני "פרשנות יתר של ההשערה הזו". אזאר, ששיבח את גישת טראמפ, אמר שהמשרד שלו מבקש את המימון שנחוץ, והוסיף שהוא יעבוד עם כלים מסורתיים במטרה להחליש התפרצות מתמשכת של הנגיף, אם תהיה כזו.

בורסות וול סטריט ירדו אתמול בחדות זה היום השני ברציפות מחשש מפני ההשלכות הכלכליות של הנגיף, ומדד דאו ג'ונס איבד כמעט 900 נקודות. 

השר אזאר אמר לעיתונאים שהמקרים בארה"ב מעטים ונמצאים בבידוד. עוד הוסיף ואמר כי "אנשים לא צריכים להיכנס לפאניקה כשרואים מקרים חדשים". הוא אמר שדברי ד"ר מסוניר נועדו ליידע את הציבור לגבי פעולות אפשריות בעתיד. היועץ הכלכלי בבית הלבן, לורנס קדלאו, אמר ל-CNBC: "בלמנו את זה. אולי לא הרמטית, אבל די קרוב לזה".

הרשויות בארה"ב בדקו עד כה 426 בני אדם בחיפוש אחרי הנגיף, לא כולל אלו שהוחזרו מחו"ל. אבל במדינות ובקהילות מקומיות רבות חסרות ערכות בדיקה, כיוון שהרשויות הפדרליות טרם דאגו לאספקתן. עיכוב נוסף בבדיקות הוא הצורך של הרשויות המקומיות לשגר את דגימות הבדיקה ל-CDC באטלנטה, ולבודד את הנבדקים בהמתנה לתוצאות הבדיקות.

ה-CDC ניסה לשלוח ערכות בדיקה לרשויות מקומיות, אך התברר שהערכות הניבו תוצאות מעורבות במבחני אימות שנערכו להן במערכות הבריאות במדינות וברמה המקומית. "אנחנו עדיין לא יודעים מתי הערכות החדשות של CDC יגיעו, וזה מדאיג אותנו", מסר סקוט בקר, מנכ"ל התאחדות מעבדות הבריאות הציבורית.

ה-CDC מסר שהוא פועל לייצר מחדש את החומר שמשמש לראקציה הכימית בבדיקה, שהוא כנראה האחראי לערכות הפגומות. 12 מדינות ורשויות מקומיות מבצעות כעת בדיקות בערכות שהן רכשו בעצמן. ה-CDC מסר שהוא מקווה שבדיקות מסחריות יהיו זמינות בקרוב, כדי להשלים את הבדיקות ברמה הציבורית.

עיכובים שנוצרים בעקבות בדיקת חשודים בהידבקות בנגיף מוסיף לעומס על בתי החולים שצריכים להיערך לבידוד. "בתי החולים בארה"ב לא ערוכים לצורך במספר גדול מאד של מיטות, אבל יש בהם חללים ריקים, גם כאלו שיכולים לשמש לבידוד", אמר מייקל מינה, מנהל רפואי למיקרו-ביולוגיה ופתולוגיה בבית החולים בריגהם אנד ווימנ'ז.