אין לכם זמן לפסיכולוג? הבוס יביא לכם אחד למשרד

יותר ויותר חברות גדולות בארה"ב מתחילות לספק טיפול נפשי לעובדיהן, במקום העבודה • "כולנו מפחדים, כולנו נלחמים. אם לא נדבר על זה, זה יהרוס לנו את החיים", אומרת מנהלת מוצר מחברת סרנר

אין לכם זמן לפסיכולוג? הבוס יביא לכם אחד למשרד / צילום: שאטרסטוק
אין לכם זמן לפסיכולוג? הבוס יביא לכם אחד למשרד / צילום: שאטרסטוק

בעבר, שיחות על בריאות נפשית היו נדירות במשרד. המעסיקים ציפו שהעובדים ישאירו את הבעיות שלהם בבית. הבכי והתקפי החרדה הוגבלו לתאי השירותים. היום המצב שונה. אחת הסיבות לכך היא ההבנה שהמושג "בריאות נפש" כולל גם חרדות, סטרס ובעיות נפוצות נוספות. המצב החדש גם משקף את השינויים שחלו במקום העבודה. עובדים צעירים חשים יותר בנוח לדבר על מצוקותיהם, ומצפים מהמעסיקים לקחת ברצינות את בעיותיהם הרגשיות, אומר פרופ' ג’פרי פפר, מומחה להתנהגות ארגונית מסטנפורד.

ההנהלות הבכירות מגיבות בהשקת שירותי בריאות נפשית. חברות כמו דל ודלתא איירליינס החלו להכניס מומחים לבריאות הנפש למשרדיהן. שליש מהמעסיקים הגדולים בארה"ב, עם 5,000 ויותר עובדים, מתכננים להציע השנה שירותי טיפול התנהגותי, לעומת חמישית בלבד ב-2018, לפי סקר של Business Group on Health.

בחברות אומרים שזהו כלי לשיפור ביצועי העובדים ולמניעת שחיקה. עובדים רוצים ייעוץ נפשי, אך מתקשים במקרים רבים למצוא את העזרה שהם זקוקים לה ומתאימה ללוח הזמנים שלהם, או כלולה בכיסוי הביטוחי. ייעוץ אין-האוס יכול לחסוך זמן וכסף, ולשפר את עמידות העובדים ואת הפריון שלהם, וכן את בריאותם ואת מצבם הכללי, אומרים מומחים בתחום.

"אמריקה התאגידית היא מקום מפחיד"

ברין בריכט, מנהלת מוצר בכירה בקבוצת סרנר, יצרנית של מערכות אלקטרוניות לרישום רפואי, מספרת שלפעמים היא חוזרת מפגישות ייעוץ עם המטפל שלה במשרד ופניה סמוקות מבכי. כשהקולגות שואלים אותה מה קרה, היא אומרת שהיא יצאה מפגישת טיפול אינטנסיבית. יש שנרתעים, אבל היא חושבת שחשוב להיות פתוחים בנושא הזה. "כולנו מפחדים, כולנו נלחמים", היא אמרה. "אם לא נדבר על זה, זה יהרוס לנו את החיים".

בריכט, בת 34, חיפשה ייעוץ אחרי שהבינה שהיא בחרדות מפני מטלות מסוימות בעבודה, כמו הגשה של מצגות גדולות, והתחילה להרגיש שהיא מעמידה פנים בעבודה. לדבריה, "אמריקה התאגידית היא מקום מפחיד לעבוד בו. במרוצת הזמן זה יכול להעיק עליך".

סרנר, חברת תיעוד רפואי אלקטרוני, הכניסה לראשונה טיפולים נפשיים למשרדיה ב-2012, עם שני פסיכולוגים שעבדו לפי חוזים. "בתוך שישה חודשים הייתה להם רשימת המתנה מלאה", אמרה ליבי איבן, האחראית בחברה על יוזמות הרווחה והטיפול בעובדים. כעת מעסיקה סרנר חמישה אנשי מקצוע המטפלים ב-750 איש בשנה. הפגישות, באורך שעה, מוצעות לעובדים בחינם, וכן גם גלולות נגד דיכאון וחרדות.

בחברת דלתא, הסיקו המנהלים שהעובדים זקוקים לעזרה בין היתר אחרי שהם החלו להתלונן ברשת החברתית הפנימית של החברה על קושי להשיג פגישות ייעוץ על חשבון הביטוח של החברה. בנובמבר האחרון, החלה דלתא להציב 42 מומחים לטיפול התנהגותי בנמלי תעופה ברחבי העולם ובמשרדיה. ההנגשה של פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ויועצי נישואים ומשפחה נועדה לסייע לעובדים רק לטווח קצר, אומרת קלי אליוט, מנהלת ההטבות לעובדים בדלתא. אם מישהו זקוק לעזרה נוספת, יקשרו אותו לאנשי מקצוע חיצוניים.

סקוט שריבה, מנכ"ל קרוסאובר הלת’, חברה שמאיישת מרפאות בחברות כמו ויזה ולינקדאין, אומר שטיפול התנהגותי הוא התחום הצומח ביותר של העסק שלו. מספר הפגישות שקיימו מומחי החברה עם עובדי בריאות הנפש הוכפל ויותר מ-15,000 ב-2017 ל-32,000 ב-2019.

"לאן שאנחנו הולכים, זה שירות שכולם רוצים", הוא אומר.

סקר מ-2019 של האגודה הפסיכולוגית האמריקאית מצא שרוב האמריקאים אומרים שהם חשים סטרס בגלל כל דבר, מהאווירה הפוליטית עד מקרי הירי ההמוני ועלות טיפולי הבריאות. גורמי המתח השכיחים ביותר הם עבודה וכסף. במחקר נפרד של האגודה, 35% מתוך יותר מ-1,500 עובדים מבוגרים דיווחו על לחץ כרוני בעבודה.

ומה עם הפרטיות של העובדים

הסידור הזה מגיע עם כמה בעיות: העובדים עלולים להיפגש עם שומרי הסודות הכמוסים ביותר שלהם בקפטריה, או לקבל ייעוץ מהמטפל של הבוס שלהם. אבל מאחר שהם עובדים במשרדי החברה, היועצים מכירים היטב את הניואנסים של חיי המשרד ואת התרבות הארגונית, ויכולים להיות דיסקרטיים. "אנחנו כבר מבינים, גם אנחנו עובדים כאן", אומרת לאורה טוהי, מטפלת התנהגותית בכירה בסרנר. היא מסבירה למטופלים שלה שאם היא תראה אותם בחדר האוכל, היא לא תיגש אליהם, אלא אם כן הם ייגשו אליה תחילה, והיא לא תחשוף איך הם מכירים זה את זו.

טיפולים במקום העבודה עדיין צריכים להיות כפופים לאותן הגנות על פרטיות כמו מידע רפואי אחר, אומר הפרופ' למשפטים פרנק פסקואל, שחוקר סוגיות של פרטיות רפואית. מידע על בריאות נפשית נחשב לרגיש במיוחד לפי חוקים פדרליים ומדינתיים, וההגנה עליו מוגברת, אם כי זה תלוי במדינה. "קשה לי לתאר לעצמי מצב שבו מעסיק יכול לומר, "כן, אני רוצה לראות את ההערות שהמטפל רשם על העובד הזה", אמר פסקואל. 

חברת דל רואה את הייעוץ הנפשי כחלק מהאמנה החברתית המשתנה בין מעסיקים לעובדים. "כחברות, אנחנו ממשיכים לדרוש עוד ועוד מהעובדים, ולכן אני חושבת שבאמת חשוב להיות גם בעניינים במובן של לנסות לתמוך בהם", אמרה איימי גרין, האחראית על אסטרטגיית ההטבות לעובדי החברה בארה"ב. "אנחנו צריכים להפגין את המחויבות אליהם, כדי שהם יקבלו השראה לעשות את מה שאנחנו רוצים מהם".

דל מפעילה כעת פסיכולוגים ב-11 אתרים שלה בשש מדינות בארה"ב, ושוקלת להרחיב את התוכנית הזאת, לדברי גרין. העובדים מקבלים שמונה מפגשים בחינם, ואחר כך הם מופנים לייעוץ חיצוני אם הם זקוקים לעזרה נוספת. הבעיות העיקריות, היא אומרת, הן חרדות ודיכאון.