"פברואר שחור" בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל בחסות הקורונה: כמה מופסדים חסכונות הציבור?

קרנות הנאמנות רשמו בפברואר תשואה שלילית ממוצעת של "רק" 1.7%, הודות לתשואות חיוביות בקרנות האג"חיות, שקיזזו ירידות של יותר מ-4% בקרנות המנייתיות והגמישות • הפדיונות בתעשיית הקרנות בחודש החולף מגיעים לכ-3.3 מיליארד שקל, עוד לפני יום חמישי האחרון שבו התעצמה המגמה

אילוסטרציה: שאטרסטוק
אילוסטרציה: שאטרסטוק

המפולת בשוקי ההון עקב התפשטות וירוס הקורונה גרמה נזקים לשווי חסכונות הציבור בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות. על פי הערכת בית ההשקעות מיטב דש, רשמו קרנות הנאמנות תשואה שלילית ממוצעת של "רק" 1.7% בפברואר, הודות לתשואות חיוביות בקרנות האג"חיות - שקיזזו ירידות של יותר מ-4% בקרנות המנייתיות והגמישות, שהגיעו בחלק מהקטגוריות אפילו למינוס 5.5% בממוצע. בד בבד ספגה תעשיית הקרנות פדיונות ניכרים בחודש האחרון, שעמדו על פי ההערכות על כ-3.3 מיליארד שקל עוד לפני יום חמישי האחרון, שבו התגברה מגמת הפדיונות. בקרנות המסורתיות נרשמו בפברואר פדיונות של כ-4.5 מיליארד שקל - טרם האצת המגמה ביום חמישי.

המגמה השלילית מורגשת גם בשוקי החיסכון לטווח ארוך. אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי במיטב דש גמל ופנסיה, מציין כי "בפברואר 2020 וירוס הקורונה הגיע לקופות הגמל" ומניח כי במחצית השנייה של פברואר עברו קופות הגמל הכלליות לטריטוריה של ירידות. עד אמצע החודש עדיין רשמו אפיקי החיסכון לטווח ארוך תשואה חיובית ממוצעת של 1.2%, אך בסופו עברו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות לתשואה שלילית מצטברת של כ-2.5% בממוצע. כלומר, על פי הערכת מיטב דש, במחצית השנייה של פברואר איבד החיסכון לטווח ארוך בישראל יותר מ-3.5%.

במיטב דש מעריכים כי כתוצאה מירידות השערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, צפויה התשואה של קופות הגמל הלא מתמחות ושל קרנות ההשתלמות הכלליות לנוע בטווח שלילי של 2%-3%. קופות הגמל המנייתיות, שספגו ירידות חדות הרבה יותר, צפויות להציג בסיכום פברואר תשואה שלילית בטווח של 6% עד 8%.

במיטב דש מסבירים בהקשר זה כי "ירידות השערים החדות מאוד בשוקי המניות בארץ ובעולם, והיחלשות המט"ח (בעיקר האירו), פעלו כגורם שלילי על תשואות הקופות החודש. מנגד, עליות השערים באיגרות החוב הממשלתיות (בעיקר הארוכות) בארץ מיתנו את התשואות השליליות". עם זאת, בקרנות הפנסיה ישנו רכיב מקזז לירידות, בדמות האג"ח המיועדות.

"הפחד מתרחישים גרועים הוביל לעליות באג"ח מדינות"

מתחילת 2020, מעריכים במיטב דש, רשמו קרנות הנאמנות, על כל סוגיהן, תשואות ממוצעות של מינוס 1.15%. גורם בשוק ציין כי "לאחר פתיחה שנה מאוד חיובית, בחודש פברואר רוב אפיקי ההשקעה הניבו למשקיעים תשואות שליליות, שהובילו למעבר של רוב הקטגוריות לטריטוריה שלילית מתחילת השנה. למעשה מלבד קרנות אג"ח מדינה, קרנות כספיות שקליות וקרנות בעלות רכיב דולרי משמעותי, כל שאר הקרנות מסכמות חודש בתשואות שליליות".

לדברי גורם בכיר בשוק קרנות הנאמנות עמו שוחחנו היום, "התפשטות וירוס הקורונה למדינות נוספות כדוגמת איטליה, העלתה את רמת הפחד בשווקים, ע ם עלייתו של מדד התנודתיות VIX לרמות שיא חדשות. למרות שעדיין לא פורסמו נתונים כלכליים משמעותיים, הפחד מתרחישים גרועים מניע את המשקיעים ושוק ההון, והוביל לעליות באג"ח מדינה בישראל ובעולם, ומנגד לירידות חדות בשוקי המניות". הבכיר מזהה כי "התנודתיות הגבוהה הובילה לא מעט משקיעים לממש את השקעתם, וגרמה לפדיונות בקרנות הנאמנות שאינן כספיות".

ככל הידוע, את טבלת התשואות - שהכי פחות ירדו - מובילה קטגוריית קרנות אג"ח חו"ל מגודרות מט"ח, שנהנו מירידת התשואות באג"ח בחו"ל, ובמקום השני נמצאות קרנות אג"ח מדינה. בשוק גורסים כי "קרנות אג"ח מדינה מצליחות להפתיע לטובה בינתיים גם השנה, אחרי שכמעט בכל תחילת שנה לא מעט משקיעים ומנהלי השקעות מספידים אפיק זה. שוב נראה שההשקעה באפיק מוכיחה את עצמה, כנגד הציפיות". בתחתית טבלת התשואות החודש ומתחילת שנה נמצאות קרנות מניות חו"ל.