אי.די.בי מחפשת מקורות לפירעון חוב האג"ח: עשויה לממש חלק מהחזקותיה בדסק"ש

בסוף החודש הנוכחי תידרש אי.די.בי לפרוע תשלום ריבית של כ-11 מיליון שקל למחזיקי האג"ח - סכום שאינו נמצא בקופתה • החברה גם עומדת בפני הסיכון להצמדת הערת "עסק חי" לדוחותיה הקרובים

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פתוח / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פתוח / צילום: איל יצהר

חברת ההחזקות אי.די.בי פתוח, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, שוב עומדת מול שוקת שבורה ועלולה להידרש למכירה של חלק מהותי מהחזקתה העקיפה בחברת דיסקונט השקעות  (דסק"ש), לצורך פירעון חלק מהתחייבויותיה הכספיות. בסוף החודש הנוכחי תידרש אי.די.בי לפרוע תשלום ריבית של כ-11 מיליון שקל למחזיקי איגרות החוב שלה מסדרה י"ד, ולפי שעה סכום זה אינו נמצא בקופתה. היא גם עומדת בפני הסיכון להצמדת הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים לסיכום 2019.

אי.די.בי אינה מחזיקה באופן ישיר במניות השליטה בדסק"ש, לאחר שמכרה אותן בשנת 2017 לחברת דולפין איי.אל (חברה פרטית בשליטתו של אלשטיין) תמורת 1.74 מיליארד שקל, וזאת במטרה לעקוף את דרישות חוק הריכוזיות. המכירה בוצעה אז כנגד איגרת חוב שקיבלה אי.די.בי מדולפין איי.אל, כך שתמורת המכירה למעשה טרם שולמה.

על פי תנאי איגרת החוב, יכולה אי.די.בי לדרוש פירעון מוקדם של עד 15% מההלוואה, במקרה שאין ברשותה אמצעים לפרוע את התחייבויותיה הפיננסיות. זה כאמור המצב הנוכחי, ובחברה בוחנים בימים האחרונים את האפשרויות השונות העומדות בפניה, ועשויים לבסוף לבחור באפשרות של פנייה לאלשטיין בדרישה למכירה של חלק ממניות דסק"ש, שבידי דולפין איי.אל.

דולפין איי.אל מחזיקה כיום ב-82.26% ממניות דסק"ש, בשווי של כ-766 מיליון שקל. את החודש שעבר פתחה מניית דסק"ש בזינוק חד של 33%, על רקע ההתאוששות במניית החברה הבת סלקום, אולם הנפילות שנרשמו בבורסות ת"א והעולם לקראת סוף פברואר, על רקע התפרצות נגיף הקורונה, מחקו את מרביתן של עליות אלו.

לאי.די.בי עוד שלושה נכסים מרכזיים שאותם היא יכולה לכאורה לממש לצורך מילוי קופת המזומנים שלה, אולם רק אחד מהם סחיר וגם הוא ספג באחרונה שחיקה חריפה בערכו, כך שכדאיות מימושו כעת מוטלת בספק. אותו נכס סחיר הוא יתרת ההחזקה של אי.די.בי במניות כלל ביטוח, שנפלו בכ-30% בשלושת החודשים האחרונים.

אי.די.בי מחזיקה כיום ב-8.5% ממניות כלל ביטוח, בשווי של כ-208 מיליון שקל. בנוסף, היא חשופה לשינוי במחיר של עוד 7.1% ממניות כלל ביטוח עקב עסקאות "החלף" שביצעה בעבר מול בנק מזרחי טפחות ובנק הפועלים, ושטרם נסגרו. כנגד עסקאות אלו העמידה אי.די.בי פיקדונות משועבדים, אולם אלה אינם מספיקים כיום לכיסוי ההפסדים מעסקאות ההחלף, ועקב כך נדרשה חברת דולפין הולנד של אלשטיין להעמיד באחרונה לשני הבנקים ערבויות נוספות בסך של 36.4 מיליון שקל.

בנוסף, מחזיקה אי.די.בי בעוד שני נכסים פרטיים, שהניסיון למכירתם הואץ בחודשים האחרונים בעקבות מינוי המנכ"ל החדש ערן סער. מדובר בבעלות המלאה על חברת התעופה והתיירות ישראייר, והחזקה נוכחית של 25.82% ממניות חברת IDBG, שמחזיקה בנדל"ן מניב בלאס וגאס.

ישראייר נמצאת על המדף של אי.די.בי כבר שנים אחדות, אולם בשבועת האחרונים ניסה סער לעניין ברכישתה את קרן ההשקעות פורטיסימו בניהולו של יובל כהן. השניים שוחחו על עסקה אפשרית, ולפי הערכות בשוק אף הסכימה אי.די.בי להפחתת התמורה המבוקשת לכ-45 מיליון דולר בלבד, לעומת סכום של 186 מיליון שקל (כ-54 מיליון דולר) המופיע בדוחותיה.

עם זאת, התפרצותו של נגיף הקורונה בעולם, שפגע קשות בחברות התעופה והתיירות בעולם, עצר לפי שעה את תהליך המכירה, עד להתבהרות השמיים מעל ישראייר. וכך, הציפייה של אלשטיין וסער להשלים את המכירה עוד במהלך 2020, עשויה שלא להתממש גם הפעם.

באחרונה שלח מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, מכתב לעובדי החברה, ובה ציין בין השאר, כי "תוצאות הרבעון הראשון יהיו קשות. נרשום הפסד כבד שישפיע על רווחיות 2020 כולה. כל הפעולות שננקוט חייבות לתרום לשיפור התזרים ולא לבוא על חשבון פוטנציאל הצמיחה שיגיע אחריו".

הנכס הכי קל לכאורה למימוש הוא ההחזקה ב-IDBG, שבבעלותה פרויקט המסחר והמשרדים טיבולי שבעיר לאס וגאס. עם זאת, מימוש מהיר שלו יחייב כנראה פשרה מהותית על המחיר.

עד לאחרונה החזיקה אי.די.בי ב-50% ממניות IDBG, אולם בסיומו של תהליך להמרה של הלוואות בעלים שהעניקה השותפה, נכסים ובניין, סוכם על דילול חלקה של אי.די.בי ל-25.82% בלבד. יחס המרת ההלוואות בוצע על פי ממוצע של שלוש הערכות שווי שונות, שקבע ל-IDBG שווי של 146.049 מיליון דולר לאחר ההמרה.

כך, חלקה של אי.די.בי נאמד לכאורה בשווי של 37.71 מיליון דולר (כ-130 מיליון שקל) וזאת לעומת שווי של כ-143 מיליון שקל שהוענק לה בדוחות האחרונים. עם זאת מדובר על עסקת בעלי עניין המנוהלת בידי הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים של נכסים ובניין, שנעזרים בייעוץ משפטי של עמי ברלב, לשעבר מנכ"ל ביקום.

לגלובס נודע כי דירקטורים אלו צפויים לדרוש מאי.די.בי הנחה של 15%-25%, כך שלצורך השלמה מהירה של העסקה תידרש אי.די.בי להסכים לתמורה של 98-111 מיליון שקל בלבד, ובנוסף לכך להשיג את תמיכת מרבית בעלי מניות המיעוט של נכסים ובניין.