האוצר: נערכים להתפרצות המונית של מגיפת הקורונה בישראל

בשיחה עם כתבים אמרו גורמים באוצר כי המדינה תסייע לעסקים דוגמת אל על שנקלעו למצוקה תזרימית, אך שאלת ה פיצויים תידון רק בשלבים מאוחרים יותר כשיתבררו היקפי הנזק

קורונה בישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
קורונה בישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

באוצר נערכים להתפרצות המונית של מגיפת הקורונה בישראל. בשיחה עם כתבים אמרו גורמים באוצר כי המדינה תסייע לעסקים דוגמת אל על שנקלעו למצוקה תזרימית, אך שאלת הפיצויים תידון רק בשלבים מאוחרים יותר כשיתבררו היקפי הנזק. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה כי בשלב הנוכחי של המשבר השיקול העליון בתהליך קבלת ההחלטות יהיה השמירה על בריאות הציבור ולא שיקולים מקרו-כלכליים. משום כך המאמץ המרכזי יהיה צמצום מספר הנדבקים והאוצר יתמקד בצמצום הנזק הכלכלי למשק.

צוות מאוחד של משרד הבריאות המועצה הלאומית לכלכלה והאוצר ינהל את מדיניות הממשלה במשבר במטרה לצמצם ככל הניתן את מספר החולים והנדבקים. מאחורי איחוד הצוותים עומדת הערכה כי מגיפת הקורונה עומדת להתפרץ בישראל אך באוצר מדגישים כי כרגע מדובר "בצעדי היערכות בלבד".

בין היתר ינסו להעריך באוצר מה תהיה השפעת הצעדים הכלכליים על המערכת הפיננסית ובכלל זה הבורסה, הגופים המוסדיים ואחרים. באוצר הבהירו כי שאלת הפיצויים תעלה לדיון רק בשלבים מאוחרים יותר כשהיקף הנזק יתברר. עם זאת באוצר מתכוונים לסייע לעסקים העומדים בשלושה תנאים מצטברים: ראשית, מספקים שירות חיוני, שנית, שנקלעו למשבר המאיים על עצם קיומם ושלישית שהם עושים ככל שביכולתם להתגבר על המשבר בכוחות עצמם - גם אז הבהירו באוצר כי העזרה תינתן כדי להקל על המצוקה התזרימית של העסק ולפי קריטריונים שוויוניים.

התרחישים שמספקת המל"ל מתייחסת לכמויות של חולים, נדבקים ומבודדים ומתוכם האוצר ינסה לבנות תרחיש ייחוס שינסה להעריך מה יהיו השפעות התפרצות הקורונה על המשק. "כרגע לא מדובר על בידוד כל המשק אבל ברור שיש הבדל בין 5,000 חולים ל-500 אלף חולים" אמרו באוצר. באוצר לא פירטו מהו ארגז הכלים שהם מכינים אך ציינו כדוגמה מעבר של מאות אלפי עובדים לעבודה מהבית.

עד היום פעלה המדינה בשני צוותים האחד של המועצה לביטחון לאומי ומשרד הבריאות וצוות כלכלי בראשות מנכ"ל האוצר שהוקם לפני עשרה ימים. אתמול החליט ראש הממשלה כי שני הצוותים יאוחדו כך שהאוצר יוכל לשקף את המשמעות הכלכלית של הצעדים המתוכננים. באוצר הסבירו כי הצעדים שננקטו עד כה היו מינוריים בהשפעתם המקרו כלכלית אך המצב עשוי להשתנות בימים הקרובים.