קורונה והפנסיה שלכם: אלה נזקי הווירוס לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בפברואר

לפי הערכות, נרשמה בחודש שעבר תשואה שלילית ממוצעת של 2.5% בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות • בצד החיובי בולטות הקרנות של אלטשולר שחם, הראל וכלל • ומי המאכזבת?

אלה נזקי הווירוס לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלכם בפברואר / אילוסטרציה: שאטרסטוק
אלה נזקי הווירוס לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלכם בפברואר / אילוסטרציה: שאטרסטוק

הסערה בשווקים לנוכח התפשטותו של וירוס קורונה בעולם אינה מיטיבה עם החוסכים בשוקי ההון. מציאות זו הובילה לתשואות שליליות ברוב אפיקי החיסכון, ובכללם אפיקי החיסכון לטווח ארוך, שמהווה את כרית הביטחון העיקרית של הציבור הישראלי לימי הגמלאות.

אף שהתשואות הרשמיות יפורסמו רק בהמשך החודש, בימים האחרונים פורסמו הערכות הגורסות כי התשואה שרשם שוק הגמל וקרנות ההשתלמות בפברואר תסתכם בסדר גודל של מינוס 2.5% בממוצע ענפי - בעיקר בעקבות תשואה ענפית ממוצעת שלילית בשיעור של כ-3.5% במחצית השנייה של החודש החולף.

אומדני התשואות של קרנות ההשתלמות בפברואר 2019
 אומדני התשואות של קרנות ההשתלמות בפברואר 2019

כעשרה ימים לפני פרסום התשואות הרשמיות, ניתן להעריך מאומדנים של הגופים המנהלים בשלל אפיקי החיסכון לטווח ארוך (גמל והשתלמות, פנסיה חדשה מקיפה ופוליסות חיסכון פנסיוני שמכונות "הפוליסות המשתתפות ברווחים"), מיהם הגופים שרשמו את הירידות החדות ביותר ב"פברואר האדום". על פי אותן הערכות, כל 11 הגופים הגדולים בשוק הגמל וההשתלמות, שמנהלים מיליארדי שקלים באפיקים אלה, רשמו ככל הנראה תשואות שליליות, שנעו בטווח של החל במינוס 2% ועד למינוס 3.2%. 

בטווח זה נמצאים המצטיינים היחסיים - קרן ההשתלמות של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שכנראה "מובילה" עם תשואה שלילית של 2%, כשאחריה עשויות לבלוט לחיוב (יחסית למתחרים) קרנות ההשתלמות של קבוצות הביטוח הראל וכלל ביטוח (עם מינוס 2.1% ומינוס 2.15%, בהתאמה). אחריהן קבוצה די גדולה של קרנות השתלמות עם תשואות שליליות של מינוס 2.3% עד מינוס 2.6%, כשאת הרשימה צפויה לסגור קרן ההשתלמות של אנליסט, עם תשואה שלילית של 3.2% בפברואר.

על פי הערכות בשוק הביטוח, התשואות שנרשמו בפברואר בפוליסות המשתתפות ברווחים נעו בטווח של מינוס 2% "בלבד" בהראל, כשאחריה על פי ההערכות, בסדר יורד - כלל ביטוח, הפניקס ומגדל, ואז מנורה מבטחים, עם תשואה שלילית שנאמדת במינוס 2.7%. בפנסיה המקיפה החדשה יש רכיב של אג"ח מיועדות, אבל גם הן צפויות להציג תשואה שלילית בסיכומו של פברואר -החל ממינוס 2.2% בכלל ביטוח, כששאר קרנות הפנסיה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות יהיו חלשות אף יותר. מי שעוד צפויה לבלוט לחיוב ביחס לאחרות בפברואר היא הכשרה ביטוח שכנראה תציג בפברואר תשואה שלילית של רק מינוס 1.25%.

תשואות אלה מסתדרות בתוך טווח התשואות הצפויות שבית ההשקעות מיטב דש העריך מוקדם יותר החודש. לפי אומדן התשואות שפרסם מיטב דש בתחילת החודש, כתוצאה מירידות ערך בשוקי ההון בישראל ובעולם, והיחלשות מטבעות החוץ (בעיקר אירו), רשמו קופות הגמל לקבוצות הגילאים הגדולות ביותר וקרנות ההשתלמות הכלליות בפברואר תשואות שליליות, נעו בטווח של מינוס 2% עד למינוס 3%. עוד העריכו במיטב דש כי קופות וקרנות מתמחות, שמתמקדות במניות, רשמו בחודש שעבר תשואות חלשות אף יותר, של מינוס 6% עד למינוס 8%. 

גורם בשוק החיסכון לטווח ארוך האיר בפנינו סוגיה חשובה: תשואות פברואר יגררו עיוות, לא בהכרח זניח, שיינבע מכך שגורמים המוטים יותר להשקעות בחו"ל חוו את יום המסחר של 28 בפברואר, בעוד גופים שמתמקדים בישראל - חוו את התרגום שלו לשוק המקומי רק בתחילת מרץ. בכל אופן, זהו פער לא מהותי, שלעתים מסייע ולעתים פוגע.