אדלשטיין מינה את עו"ד שגית אפיק למ"מ היועץ המשפטי לכנסת

אפיק משמשת ב-15 השנים האחרונות כיועצת המשפטית של ועדת הכספים • תקופת כהונתו של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, מסתיימת ב-1 באפריל

עו"ד שגית אפיק וח"כ משה גפני / צילום: דוברות הכנסת
עו"ד שגית אפיק וח"כ משה גפני / צילום: דוברות הכנסת

בשלהי הכנסת ה-22, ועל אף שהמשך כהונתו לא מובטחת, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מינה את עו"ד שגית אפיק לממלאת-מקום היועץ המשפטי לכנסת. תקופת כהונתו של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, מסתיימת ב-1 באפריל. 

אפיק היא היועצת המשפטית הוותיקה של ועדת הכספים. אפק תשמש כממלאת-מקום עד לכינוס ועדת איתור ומילוי הליך המינוי. על-פי החוק, יועץ משפטי לכנסת הוא תפקיד אליו מתמנים לפי תנאי הכשירות לתפקיד שופט בית המשפט העליון.

בתקופת הביניים עד למינוי יועץ משפטי קבוע לכנסת, אפיק תמשיך למלא את שני התפקידים במקביל, הן כיועצת המשפטית של ועדת הכספים והן יועצת משפטית כללית. מדובר בתקופה רגישה במיוחד, שבה המדינה מתנהלת ללא תקציב מאושר והחלטות דחופות רבות מתנהלות באמצעות עבודת יו"ר ועדת הכספים ואפיק, הצמודה אליו בכל החלטה.

עו"ד ינון שימש בתפקיד יועמ"שׁ הכנסת במשך עשור ובשנים האחרונות ידע סערות אישיות. לפני כמה חודשים הוא הותקף אישית על-ידי בכירי הליכוד, לאחר שאישר את הקמת ועדת הכנסת בניגוד לרצון הליכוד. ועדת הכנסת אמורה הייתה לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו, אך למן הרגע שהוקמה, ומועד הדיון בחסינות התקרב, החליט נתניהו למשוך את בקשת החסינות שלו. בדרך לשם טענו בליכוד כי ינון פסול מייעוץ משפטי בשל העובדה שבת זוגו בכירה במשרד המשפטים והייתה חלק מצוות איפכא מסתברא בייעוץ המשפטי.

לפי הודעת הכנסת, עו"ד אפיק משמשת ב-15 השנים האחרונות כיועצת המשפטית של ועדת הכספים. היא מילאה, בין היתר, תפקיד מרכזי בשימור מעמדה של הכנסת ונבחריה מול בכירי האוצר ואנשי אגף התקציבים בכל דיוני התקציב וחוק ההסדרים לאורך השנים. אפיק סיימה לימודי משפטים באוניברסיטה העברית בשנת 1997. בשנת 2001 היא סיימה בהצטיינות לימודי מוסמך במשפטים באוניברסיטה העברית.

עו"ד אפיק החלה את עבודתה המקצועית בשנת 1999, כעוזרת למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ וחקיקה אזרחי). משנת 2001 ועד היום היא עובדת בייעוץ המשפטי של ועדת הכספים, תחילה כעוזרת ליועמ"ש הכנסת ולאחר מכן כיועצת המשפטית של ועדת הכספים. במסגרת עבודתה טיפלה עו"ד אפיק ב-18 חוקי תקציב והסדרים.

בהודעת הכנסת הודה אדלשטיין לינון על עבודתו המסורה. הוא איחל לאפיק הצלחה ואמר כי היא מועמדת ראויה ובעלת ניסיון עשיר בתחום הפרלמנטרי. "היא הוכיחה לאורך השנים אומץ ונחישות לצד אורך-רוח והקשבה בביסוס עוצמתה של הכנסת כמפקחת על רשויות השלטון האחרות. בהתנהלות בין רשויות השלטון השונות, הכנסת זקוקה לדמות חזקה שתשמור על כוחם של חברי הכנסת. אני בטוח שהיא תעשה זאת בהצלחה יתרה, בדיוק כפי שהתנהלה עד כה".