נגיף הקורונה | סיקור שוטף

21 חולי קורונה בארץ; פייסבוק סוגרת את המשרדים בלונדון לאחר שאחד העובדים חלה

קורבן ראשון מווירוס הקורונה בהולנד מעלה חששות אודות קיום תחרות האירוויזיון • השווקים הפיננסיים ברחבי העולם מתרסקים לאור ריבוי מקרי ההידבקות והמוות באירופה ובארה"ב • רינאייר מודיעה רשמית על הפסקת עשרות טיסות שבועיות

אדם עם מסכה בבריטניה / צילום: Simon Dawson, רויטרס
אדם עם מסכה בבריטניה / צילום: Simon Dawson, רויטרס

21:20

רשמית איבריה מפסיקה את טיסותיה לישראל. זאת מיום ראשון הקרוב ועד ה-31 במרץ. ההחלטה התקבלה בעקבות החלטת משרד הפנים הישראלי לאסור כניסת זרים שבאים מספרד.

21:10

משרד הבריאות מעדכן כי חולה מספר 20 יצא מישראל למדריד למשחק הסופר קלאסיקו ב-28 בפברואר בטיסת ישראייר מספר IZ231 שיצאה בשעה 08:00, ושב לישראל ב-2 בפברואר בטיסת Brussels Airlines מספר SN3728 שיצאה ב 21:15 ממדריד ונחתה בבריסל, משם המריא בטיסת המשך מספר SN3293 ונחת בישראל ב-3 במרץ בשעה 02:35 לפנות בוקר. משרד הבריאות יוצר קשר עם כל המגעים האחרים הנדרשים לבידוד.

חולה מספר 21 הוא גבר בשנות השלושים ממחוז חיפה. עלה על טיסה מתל אביב לווינה בתאריך 25 בפברואר שהמריאה בשעה 16:10. חברת אוסטריאן איירליינס, מספר הטיסה OS858. לקח טיסת המשך בתאריך 25 בפברואר מווינה לאינסברוק, אוסטריה שהמריאה בשעה 20:35 מספר טיסה OS913.

הוא לקח טיסה מאינסברוק, אוסטריה לווינה, בתאריך 1 במרץ, חברת אוסטריאן איירליינס, מספר טיסה OS916 שהמריאה בשעה 08:05.  לאחר מכן עלה על טיסת המשך מווינה לתל אביב, בתאריך 1 במרץ, שהמריאה בשעה 10:25, חברת אוסטריאן איירליינס, מספר טיסה OS857.

20:45

שני מקרי מוות נוספים מנגיף קורונה במדינת וושינגטון. מספר מקרי המוות בארצות הברית מהנגיף עלה ל-14.

18:55

פייסבוק הודיעה כי היא סוגרת את כל המשרדים בלונדון, לאחר שאחד העובדים חלה בווירוס לאחר ביקור בסינגפור.

18:25

משרד הבריאות הודיע על שני חולים נוספים בארץ. חולה מספר 20, גבר בשנות השלושים מאזור המרכז, חזר בתאריך 2 במרץ ממדריד.

חולה מספר 21, גבר בשנות השלושים ממחוז חיפה, חזר בתאריך 1 במרץ מאוסטריה (וינה). שני החולים נמצאים בבידוד.

17:30

רינאייר מודיעה רשמית על הפסקת עשרות טיסות שבועיות. בחלק מהמקרים מדובר על הקדמת סיום טיסות עונתיות לאילת (בקווים ממילאנו ומברלין), ובחלקן על הפסקה זמנית של טיסות ליעדי ה"בידוד" החדשים.

החברה תפסיק את הטיסה היומית מתל אביב לברלין, שונפלד; הטיסה היומית לברלין, טגל; שתי טיסות שבועיות לבולוניה, איטליה; שתי טיסות שבועיות לבאדן-באדן בגרמניה; שתי טיסות שבועיות לממינגן בגרמניה; 3 טיסות שבועיות למרסיי צרפת; ושתי טיסות שבועיות מתל אביב למילאנו ולנירנברג.

עוד ייעצרו הטיסות בין נתב"ג לרומא. הטיסות ייפסקו במהלך השבוע הקרוב, וחלקן כבר בוטלו. חלקן, דוגמת הקו לרומא, מתוכננות לחזור לפעילות בתדירויות מצומצמות בסוף חודש מרץ. בסך הכול מדובר על עשרות טיסות שמבטלת חברת הלואו קוסט בקווים מישראל ואליה.

היקף הנדבקים בנגיף ברחבי העולם עומד על 99,267 איש. היקף המתים הוא 3,304 איש. מספר המחלימים מהנגיף עומד על 53,712 איש.

15:50

משרד הבריאות הודיע כי אותרו 2 חולי קורונה נוספים בארץ.

שני החולים בסביבות גיל 50, ממרכז הארץ. חולה מספר 18 חזר בתאריך ה-27 בפברואר ממדריד. חולה מספר 19 חזר מציריך בתאריך 4 במרץ. החולים נמצאים בבידוד.

14:00

בזמן שסין מצליחה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה בשטחה, כאשר ביממה האחרונה לא נרשם אפילו לא מקרה הידבקות אחד במחוז הוביי (מקור ההתפרצות) הווירוס ממשיך להתפשט במקומות אחרים באסיה, באירופה, בארצות הברית וגם באפריקה. מניין הנדבקים ברחבי העולם הגיע כבר לכ-100 אלף מקרים, רובם הגדול - 80,522 - בסין. 3,042 איש מתו מהנגיף במדינה, ועוד כמה מאות ברחבי העולם. המוקדים העיקריים פרט לסין הם קוריאה הדרומית, איראן ואיטליה, שנכון לכתיבת שורות אלה, היא המדינה עם קצב התפשטות הנגיף הגבוה ביותר בעולם. בישראל, אומתו עד כה 17 חולים.

גם לוח הטיסות בנתב"ג נצבע באדום / צילום: צילום מסך, גלובס
 גם לוח הטיסות בנתב"ג נצבע באדום / צילום: צילום מסך, גלובס

הבורסות ברחבי אירופה נופלות כעת ב-3.5% בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה, בעוד שמחיר הנפט ברחבי העולם צולל בלמעלה מ-4%. 

עדכוני בורסה שוטפים ■ 

מה יעלה בגורל האירוויזיון

בעוד השאלה אודות קיום אולימפיידת טוקיו עדיין נידונה, אירוע לא פחות חשוב ולא פחות גדול הוא תחרות האירוויזיון, שמתוכנן להתקיים בחודש מאי. מרשת השידור בהולנד המארגנת את תחרות האירוויזיון נמסר כי היא בוחנת את האפשרויות שבפניה בשל התפרצות נגיף הקורונה. דובר רשת NPO אמר כי הם יעקבו אחרי הוראות רשויות הבריאות במדינה לגבי אופיו של האירוע, שאמור להתקיים בין 12 ל-16 במאי ברוטרדם. הולנד טרם הגבילה את ההתכנסויות בציבור, אך היום נרשם בה מקרה מוות ראשון.

09:00

הקונגרס בארה"ב אישר חבילת סיוע נוספת של 8 מיליארד דולר למיגור התפשטות נגיף הקורונה וזאת במקביל לדיווח על הקורבן ה-12 במספר במדינה. לפי הדיווחים הקורבן התגורר במחוז קינג שבמדינת וושינגטון, שסיאטל כלולה בגבולותיה. למעלה ממחצית הקורבנות בנפש בארה"ב הגיעו מהמחוז במדינת החוף המערבי.

כמו כן, כ-23 אלף תלמידים באיזור הפרוורים של העיר סיאטל הולכים להישאר בביתם בשבוע הקרוב וזאת לפי הנחיות של הרשויות. נזכיר כי השבוע האו"ם פרסם כי למעלה מ-290 מיליון תלמידים ברחבי העולם החל מגן חובה ועד לכיתה י"ב לא הלכו למוסדות החינוך במדינתם לאור החשש להפצת נגיף הקורונה.

הקרן של מלינדה וביל גייטס, פרסמה אמש הודעה כי היא מחוייבת להעביר סכום של 5 מיליון דולר לסיוע למערכת הבריאות של מדינת וושינגטון למלחמה בנגיף הקורונה. בוושינגטון סטייט ממוקמות לא מעט חברות הייטק ביניהן המטה המרכזי של אמזון ושל מיקרוסופט, אותה הקים ביל גייטס לפני יותר מארבעה עשורים. 

07:30

לאחר ששבעה עובדי בית מלון באזור בית לחם נדבקו בנגיף הקורונה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז הערב (חמישי) על מצב חירום למשך 30 ימים. במסגרת ההחלטה, הרשות הפלסטינית הודיעה על סגירת כל בתי הספר, המכללות וגני הילדים למשך כל פרק זמן זה ועל ביטול כל ההזמנות על ידי תיירים זרים. בנוסף לכך, התנועה בין הנפות השונות ברשות תופסק, לא תותר התכנסות מפגינים ותיבחן האפשרות של סגירת המעברים.

ההודעה על מצב החירום הוכרזה על ידי ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, שעות אחרי סגירת כנסיית המולד, הנחשבת למקום לילדתו של ישו. "החלטנו להכריז על מצב חירום בכל האזורים הפלסטיניים כדי להתמודד עם הסכנה של וירוס הקורונה ולמנוע את התפשטותו", אמר אשתייה בהצהרה שהקריא. ראש הממשלה הפלסטיני הוסיף כי אבו מאזן העניק לו את הסמכות המלאה לפקח על יישום מצב החירום, שיכלול סגירה של כל מוסדות החינוך.

במקביל, שר הביטחון נפתלי בנט הנחה את צה"ל ואת מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), בתיאום עם הרשות הפלסטינית, להטיל סגר על העיר בית לחם. לפיכך, אסורה תנועת ישראלים ופלסטינים אל העיר וממנה - עד להודעה חדשה. החלטתו של בנט התקבלה בעקבות הידבקות החולים החדשים בקורונה, ובהתייעצות עם המל"ל (המטה לביטחון לאומי) ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, כמיל אבו רוקון. ביחידה לתיאום פעולות הממשלה הבהירו כי הסגר תקף על אנשים בלבד שמעוניינים להיכנס לשטח ישראל, אך סחורות ימשיכו להיכנס כרגיל.

שרת הבריאות של הרשות הפלסטינית, מאי כילה, הודיעה מוקדם יותר היום על הידבקותם של שבעה אזרחי הרשות העובדים בבית מלון בבית ג'אלה. בסוכנות הידיעות "סווא" דווח כי הדגימות של החולים הועברו לבדיקה בישראל.